Skip to main content

…som du förmodligen inte visste fanns, men som kan hjälpa dig.

Precis som att en målare behöver penslar och färg, så behöver en marknadsförare digitala verktyg i för att prestera på topp. Flera verktyg är allmänt kända i branschen, men sen så finns det de där okända guldkornen som förgyller arbetet. I detta inlägg har vi samlat några verktyg du förmodligen inte visste fanns – eller visste att du behövde!

Varför ska man använda verktyg i digital marknadsföring?

“Ge oss verktygen, och vi slutför jobbet”, sa Winston Churchill, vilket sammanfattar vad bra verktyg är till för, oavsett vilket område vi pratar om. Inom digital marknadsföring använder vi verktyg just för att hjälpa oss att snabbare, bättre och effektivare fullfölja vårt arbete och enklare nå våra mål. Tre huvudsaker kan vi säga att bra verktyg gör för den digitala marknadsföringen:

  • Sparar tid, genom att effektivisera arbetet
  • Sparar pengar, i och med att vi kan snabba på arbetet och frigöra arbetstid
  • Förbättrar resultaten, bra verktyg, frigör tid och minskar kostnaden men också ger möjlighet till mer kvalitet i arbetet.

Hittar du verktyg som kan göra detta i just ditt arbete, har du hittat rätt! Det är dock olika typer av verktyg som är rätt verktyg för olika områden. Här listar vi upp olika verktyg som kan vara användbara för följande områden:

Verktyg för konkurrensanalys

Som digital marknadsförare bör du hålla koll på vad dina konkurrenter gör. Inom SEM tittar vi exempelvis ofta i auction insight som visar hur våra annonser visas i förhållande till andra som budar på samma sökord, medan SEO tittar vi på olika sökverktyg som Ahrefs eller Semrush med flera. Utöver dessa finns några alternativa verktyg som kan vara värda att titta på.

META Ad Library

Meta (Facebook) Ad library, eller annonsbiblioteket, är just som det låter ett bibliotek av annonser på Meta-plattformen. Här kan du granska annonser på hela Meta nätverket genom att söka på sökord eller varumärke. Ett utmärkt verktyg för att se vad dina konkurrenter annonserar just nu, för att ta lärdom av dem. I verktyget kan du se:

  • Annonsplacering – Var på meta nätverket annonsen syns
  • Annons copy – Hur ser annonserna ut, vad används för USP:ar osv.
  • Annonsformat – vad används för format, är det video, carousel-annonser etc.

Annonsbiblioteket är helt gratis och tillgängligt för alla, även för dem utan Facebook-konto. Använd Meta Ad library för att spana in trender inom annonseringen, få inspiration i det kreativa skapandet, se när andra annonsörer annonserar och vad för erbjudanden som erbjuds av ett företag (användbart för både företag som privatpersoner).

I verktyget kan du filtrera för datum, land, språk, annonsör, plattform samt vilka datum som du vill granska. Gör en snabb sökning i sökfältet och du får ett flöde av annonser som du kan granska. Utforska verktyget idag!

OBS!

Tänk på att om du inte är inloggad med ett konto kan du inte se vissa kategorier av annonser som riktar sig till en 18+ publik. Notera även att annonser med mycket låg räckvidd inte syns här.

Google ads transparency center

Om du vill granska Google annonser finns ett motsvarande, om än mindre känt, verktyg: Google Ads transparency center. Här, likt Facebooks annonsbibliotek, kan du granska andras eller dina egna annonser på Google-nätverket. 

Här kan du:

  • Granska annonser och ta inspiration.
  • Se både bildannonser, videoannonser (YouTube) och vanliga sökannonser.
  • För politiska annonser kan du se hur mycket t ex ett politiskt parti spenderar på Google.
  • Anmäla olämpliga annonser, som till exempel inkräktar på ditt varumärke.

Du kan söka på varumärke eller hemsida som du vill granska, men faktiskt inte på sökord. Dock kan du filtrera på ett ämne och hitta relevanta annonsörer. 

Google Ads transparency center kommer du åt genom sökresultatet. Här ovan kan du klicka på de tre prickarna vid sidan av annonsen, då kommer “mitt annonscenter” upp och du kan välja att se fler annonser från samma annonsör.

Google ads transparency center

Det går också att komma åt verktyget direkt genom att gå in på Google Ads transparency center, väl där kan du söka på varumärke och filtrera. Det du ser är då ett flöde av annonser som du kan granska.

OBS!

Du kan bara se annonsörer som gått igenom Googles verifieringsprocess och blivit verifierade annonsörer. Nya och mindre annonsörer syns ofta inte här. Värt att nämna igen är att du hittar annonser via annonsörerna och du kan alltså inte söka på sökord eller specifikt söka efter en enskild annons.

Instagram profile analyzer

Om du vill granska Instagram-konton och hur deras inlägg presterar kan du använda Inflacts Instagram Analyzer. Det är en sökmotor för instagram där du kan få statistik, analyser och olika mätvärden för att utvärdera kontons prestationer och engagemang på plattformen. 

Med verktyget kan du se hur följarstatistiken utvecklats och vilka inlägg som presterat bäst under en viss tidsperiod. Du kan identifiera kontots toppinlägg baserat på engagemangsgrad eller få demografisk information som kan användas för att utforska din målgrupp. Du kan också djupdyka i verktyget för att analysera vilka hashtags som presterar. Särskilt användbart kan verktyget vara för att se när och hur ofta ett konto publicerar inlägg. På så sätt kan du dra slutsatser kring när du själv ska publicera inlägg för bästa resultat. 

Verktyget är helt gratis (finns en premiumversion som kostar) och du hittar det här.

Instagram profile analyzer

Skriv bara in användarnamnet på kontot som du vill analysera (utan @) och klicka på “analyze”

Med verktyget kan man utforska Instagram utan ett konto, helt anonymt. Ingen registrering krävs, det är bara att söka på användare och ta del av deras innehåll, såväl vanliga inlägg som stories.

Verktyg för granskning av hemsidor

Som marknadsförare kommer du då och då vilja veta saker om din egna eller andras hemsidor. Det kan därför vara lämpligt att implementera verktyg för det syftet i din marknadsföring.

Wappalyzer

Om du vill utveckla en ny webbplats eller analysera en befintlig, kan wappalyzer vara en användbar resurs. Med detta verktyg kan du via deras hemsida eller med hjälp av ett plug-in verktyg direkt i webbläsaren analysera hur en sida är uppbyggd.

Med Wappalyzer kan du snabbt lära dig om sidor och se vad som finns eller vad som saknas. Exempelvis kan du se vilken CMS som används (WordPress eller annan) eller vilka analysverktyg som utnyttjas.

Med Wappalyzer kan du:

  • Identifiera teknologier som används på en webbplats.
  • Analysera HTML, JavaScript, CSS.
  • Få insikt om webbservrar, CMS och mer.

Verktyget är mycket användbart för webbutvecklare men som digital marknadsförare kan du också ha användning av att kunna analysera tekniken bakom en hemsida. Du får information snabbt och med gratisverktyget får du grundläggande information som kan vara användbar. Exempelvis kan de se om en sida annonserar via google ads.

Verktyg för ökad synlighet

Oavsett om du jobbar med betald annonsering eller SEO, kommer du vilja ge förutsättningar för ditt innehåll att synas, se därför till att använda verktyg i din digitala marknadsföring som dessa nedan. 

Grammarly

Grammarly är ett språkverktyg som ger förslag på förbättringar och rättar felstavningar i realtid – överallt på nätet. Dessutom kan du mata in text för att få det analyserat. Verktyget hjälper dig att få ett mer originellt språk. 

Grammarly

Ett bra språk hjälper ökar chansen att ditt innehåll syns, vilket gör att verktyget kan gynna dig i din marknadsföring. Det finns som ett gratis plug-in men på deras sida får du mer information om textuppbyggnad och en bedömning görs av hur välskriven texten är utifrån vilka mål du anger. Du ser även hur lång tid det tar att läsa texten och hur lång tid det tar att läsa upp den.

OBS!

Grammarly bearbetar bäst språk på engelska, men kan hjälpa dig att analysera textuppbyggnad på alla språk. Gratisversionen räcker långt men en betalversion finns med fler funktioner.  

Pro tip: Tänk på att skriva SEO-anpassade texter. Hur du gör det läser du i blogginlägget7 viktiga delar i en SEO-text

Keywords Everywhere

Om du vill få hjälp med din sökordsanalys finns en mängd alternativ. Men, ett lättanvänt verktyg för att effektivisera ditt sökordsarbete är Keywords Everywhere. Här Får du sökordsdata direkt, via ett plug-in, i sökresultatet när du söker på något.

Keywords everywhere

Här får du sökordsvolym, klickkostnader och förslag på liknande sökord. Särskilt bra är förslagen på längre sökord (“long-tail”) som ges – dessa kan hjälpa dig med inspiration i ditt sökordsarbete. 

OBS!

Numera är gratisversionen mycket begränsad och en prenumeration krävs för de flesta funktionerna. Läs mer på deras hemsida.

SimilarWeb

Ytterligare ett verktyg för analys av sökord men också för en grundligare konkurrentanalys är SimilarWeb.

Här har du ett verktyg som i din digitala marknadsföring är användbart eftersom du snabbt får övergripande trafikdata och kan estimera varifrån trafiken till en sajt kommer. Vidare ges länkdata vilket gör att du kan se från vilka sidor personer länkas vidare till din sida. Du ser också engagemangsgraden på en sida på lättöverskådligt sätt.

Med SimilarWeb kan du snabbt göra en jämförelse mellan två sidor och t ex granska hur de två presterar gentemot varandra för olika söktermer som här nedan, där en jämförelse görs mellan Intersport och Stadium.

Similarweb exempel

Här kan man snabbt se att Stadium syns mer på ordet “ryggsäck” jämfört med Intersport. Samma analys kan göras med betald trafik.

Verktyg för förenklat och förbättrat content-skapande

När du skapar något kreativt kan du behöva en hjälp på traven, utforska därför verktyg som stöttar dig i ditt skapande.

Adobe Express

Det finns en rad bildtjänster, mer eller mindre avancerade och som är gratis eller kostar. En tjänst som är enkel och som hjälper dig med enkla uppgifter kostnadsfritt är Adobe Express. Ett vanligt problem i marknadsföringen är att man har en bild som ska användas till annonseringen, men den är i fel format. För dig som snabbt vill göra om en bild från fel till rätt format är Adobe express image resizer ett bra och enkelt verktyg. 

Här kan du snabbt ändra storlek på bilder och anpassa direkt till valfri plattform som till exempel LinkedIn eller Facebook. Det är ett enkelt klippa & klistra-verktyg där du på några steg kan anpassa en bild efter dina behov – ladda upp en bild, välj plattform, välj centrering av bilden, beskär och ändra fokus på bilden, och det är klart. Detsamma går att göra för videos och på Adobe express finns ett antal andra enkla bildhanteringsverktyg som du med fördel kan använda.

Canva + AI

Ett mycket populärt och välanvänt designverktyg är Canva. Här finns stora användningsområden för såväl privatpersoner som företag när det gäller skapande av varumärkesprofil, presentationer, logotyper och mycket mer. Nyligen har Canva också lagt till ett par AI-funktioner.

Dels, finns nu AI-verktyget Image creator där du kan skapa bilder från text och/ eller anpassa befintligt material. Skriv vad du vill illustrera och det skapas några förslag åt dig, välj ett och fortsätt att kommunicera för att få fram det motivet som passar dig. Här nedan ser du ett exempel:

Canva AI

För text har Canva utvecklat Magic Write där du i ett dokument snabbt kan skapa eller utveckla en text. Sen kan du snabbt integrera det du skapar här med annat som du har på din Canva-profil eller låta andra i ditt team fortsätta utveckla det du skapat. Med magic write kan du enkelt skapa copy och kombinera det med passande bilder (som du kan skapa eller importera i Canva) och direkt implementera din grafiska profil.

Calendly verktyg

Verktyg för tidseffektivisering

Vår arbetstid är ofta dyrbar och varför lägga mer tid än nödvändigt på sådant som kan effektiviseras? Här listar jag några verktyg som kan spara dig tid under arbetsdagen.

Calendly

Har du upplevt att det är komplicerat och tidsödande att boka möten med medarbetare och kunder? Ett verktyg som då kan gynna dig i marknadsföringen såväl som brett inom allas arbetsliv är kalendertjänsten Calendly

Med Calendly kan du automatisera din schemaläggning och förenkla processen med mötesbokningar. Slipp långa mailtrådar om kommande möten, integrera istället Calendly, så kan du visa för andra när du är tillgänglig och låta dem boka in dig. 

Calendly är kompatibel med alla mailtjänster och låter dig definiera vad för möten andra kan boka in dig på, alltså hur långa ska de vara och vilka tider som du är tillgänglig samt vilken typ av möte som kan bokas in. 

AI-assistenter

För att få ytterligare hjälp i ditt arbete kan du  givetvis ta hjälp av AI på en mängd sätt i marknadsföringen. Till att börja med finns såklart ChatGPT som kan hjälpa dig med allt ifrån att skapa innehåll, granska och förbättra det du skrivit, skriva kod, översätta, sammanfatta och inte minst svara på frågor om det mesta.

För marknadsförare finns anpassade AI-tjänster som fungerar som din assistent. De är till för att förenkla och automatisera arbetet. De har fördelen att det finns enkla mallar som till exempel Facebook Ads rubriker som direkt genererar förslag till rubriker baserat på en kort beskrivning. 

Här är exempel på några AI-verktyg för marknadsföring:

  • Jasper – Marknadsföringshjälp med färdiga mallar som gör det lätt att massproducera innehåll på alla plattformar. Här finns en chatbot baserad på ChatGPT som hjälper dig löpande i arbetet
  • Smart Writer – Inriktad på email, gör det möjligt att massproducera personaliserad utskick via t ex mail eller LinkedIn
  • Ad creative ai – Skapar copy snabbt åt dig, redo att publiceras. Ge den en landningssida och mål med marknadsföringen och du får färdig copy som kan användas  på Facebook Ads, Google Ads etc. Du kan antingen ladda upp egna bilder, välja bland stockbilder direkt på plattformen eller ladda upp bilder från sökmotorer.

Man kan tänka “The sky is the limit” egentligen när det gäller AI. Just nu finns AI kanske framför allt för att stödja dig i ditt arbete men möjligheterna till automatisering av arbetet växer snabbt. Sedan mars 2023 finns ChatGPT API som är ett molnbaserat verktyg som möjliggör integrering av AI:n i andra system. Detta möjliggör utveckling av egna applikationer med hjälp av AI:n. Med Chat GPT som hjälpmedel möjliggör detta enorma möjligheter för utvecklare av alla möjliga tjänster.

Några smått och gott-verktyg.

Jag har nämnt ett antal verktyg här. Låt mig snabbt nämna några till som kan vara användbara verktyg i din marknadsföring. De är lättanvända och helt gratis:

Google Ads Preview Tool Ett utmärkt verktyg om du vill se hur en sökannons kommer att visas på sökresultatet. Antingen för att visualisera för dig själv eller för en kund. Här kan du lägga till alla rubriker, beskrivningstexter och se hur de ser ut i olika kombinationer, dessutom går det att lägga till tillägg och sen kan du enkelt bedöma vilka som passar för annonsen.

Adwords & SEO Keyword permutation generator – Ett problem i sökordsarbetet kan vara att hitta längre så kallade “long tail”-sökord. Med detta verktyg kan du snabbt hitta kombinationer av sökord. Tänk dig att du säljer herr- och damcyklar som är grå eller blå och du vill sälja dem i både Stockholm och Uppsala. Här kan du då snabbt få alla kombinationer i valfri sökordsmatchning. Så här:

“grå damcyklar i Stockholm”
“grå damcyklar i Uppsala”
“blå damcyklar i Stockholm”
“blå damcyklar i Uppsala”
“grå herrcyklar i Stockholm”
“grå herrcyklar i Uppsala”
“blå herrcyklar i Stockholm”
“blå herrcyklar i Uppsala”

Sen är det bara att klistra in i Googles Sökordsplaneraren för att se sökvolymen.

Hubspot make my personaHär har du ett verktyg där du enkelt kan skapa en persona för att visualisera den målgrupp som du vill inrikta dig på i marknadsföringen. Följ några enkla steg och du har en enkel och tydlig persona för presentation.

Vill du ha mer hjälp?

Du har nu fått tips om ett antal verktyg som kan hjälpa dig i din marknadsföring.

Känns det trots tips som en uppförsbacke? Vi på Maia har hjälpt många företag, stora som små. Varmt välkommen att höra av dig till oss så bollar vi just dina utmaningar!

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.