Skip to main content

Det blir lätt många olika termer och förkortningar när man pratar marknadsföring. Inte minst när man börjar gruppera och beskriva sina olika kunder i olika kanaler. 

Begreppet kundgrupp används ibland som en synonym till begreppet målgrupp, men är snarare den gruppen av kunder ni redan har. Det vill säga befintliga kunder. Genom att titta närmare på sin kundgrupp kan man hitta gemensamma egenskaper som utmärker dem och använda det som grund för att konkretisera både sin målgrupp och persona.

I detta inlägg djupdyker vi i begreppen målgrupp och persona, och vad som skiljer dem åt. 

Let’s begin!

Vad är en målgrupp?

En målgrupp är en grupp människor ni är intresserade av att nå baserat på deras demografi, geografi, intressen och/eller ett påvisat beteende. Demografi består vanligtvis av faktorer som ålder, kön och intressen, medan geografi syftar till olika platser eller områden. Ett exempel på ett betende kan vara att de har varit inne på er webbplats men inte slutfört ett köp.

Exempel på målgrupp

Som du säkert redan listat ut finns det oändligt många möjligheter att komponera ihop en målgrupp. Låt säga att ni har en e-handel som säljer damaccessoarer och att ni enbart erbjuder era produkter till länder inom EU, då skulle en målgrupp till exempel kunna ha följande egenskaper:

  • Kön: Kvinnor
  • Ålder: 18-45 år
  • Plats: Europa exkl. länder som ej ingår i EU
  • Intressen: Mode, kläder, smycken, accessoarer

Hur tar jag fram en målgrupp?

Med största sannolikhet sitter du redan på en guldgruva av värdefull data. Ta en närmare titt i ert Google Analytics konto, Google Ads konto eller analysverktygen som finns i era SoMe konton som t.ex. Facebook Audience Insights. Här hittar du massor med värdefull information* kring era besökares demografi, geografi, vilken teknik eller browser de använder etc. 

Vilka hittar till er just nu? Ser det olika ut i olika kanaler? Samla all denna information och börja bena ut vilken målgrupp ni når ut till idag, för att sedan ställa er frågan vilka det är ni vill nå ut till ännu mer. 

* Glöm inte att ha en Cookie consent lösning på plats som följer GDPR.

Kan man ha olika målgrupper i olika kanaler?

Absolut. Olika plattformar vänder sig till olika målgrupper och likaså har kanske ni olika kunder som använder olika kanaler. Utgå från era målgrupper och utforska vilka möjligheter ni har i respektive kanal för att nå ut rätt.

Webinar: Google Sheets för digitala marknadsförare

Låt oss introducera dig till ett urval av otaliga funktioner i Google Sheets och hur de kan underlätta ditt arbetsflöde som marknadsförare. Vår digitala analytiker bjuder på flera smarta knep och tips som kan spara dig värdefull tid.

Vad är personas?

En persona, eller buyer persona som det även kallas, är en beskrivning av en typisk kund i din målgrupp.. När man skapar en persona är fokuset på att detaljerat beskriva personens egenskaper, vanor, intressen, utmaningar och beteende – som en riktig person – så att ni kan föreställa er denna persona när ni skapar kommunikation och ständigt tänka att det är hen ni riktar er mot. Vad har hen för livsstil, vad gör hen på fritiden, vad har hen för vanor, vad engagerar hen? Ställ massor med frågor – och besvara dem! 

Tips! Ge gärna er persona ett namn för att göra det ännu mer verklighetstroget. 

Exempel på en persona

Om vi fortsätter med samma exempel som ovan så skulle företaget med damaccessoarer exempelvis kunna ha följande persona. 

  • Namn: Sara Adams
  • Ålder: 26 år 
  • Civilstatus: Singel 
  • Bostad: Bor i en etta i en medelstor stad. 
  • Jobb: Barista på ett café. 
  • Intressen: Efter jobbet gillar Sara att ta en kort springtur, sköta om sina växter och möter gärna upp vänner för en avslappnad middag. På helger går hon ut till någon trevlig bar och lyssnar på livemusik. 
  • Utmaning: Att hinna med allt man vill göra i vardagen, med begränsas tid och budget.
  • SoMe-vanor: Sara är aktiv på Instagram, men hon postar inte så mycket själv, utan tittar mest på andras konton. Hon använder även Pinterest för att få inspiration kring unik inredning och DIY.

Hur tar jag fram en persona?

När ni väl har definierat er målgrupp kan ni ta steget att skapa en persona och gå från abstrakt data till en konkret person som ni vill vända er till med er kommunikation. 

Det finns flera olika sätt att skapa en persona. Ga datan mer liv och färg genom att vända er internt och prata med personer på ert företag som möter kunder i vardagen – t.ex. kundtjänst och säljare – som har god kunskap om dem och deras köpresa – både vad som motiverar dem men även vad som är vanliga pain points. 

Vänd sedan blicken utåt.

Komplettera insikterna ni fått internt med insikter från kunderna. Gör undersökningar och enkäter för att få svar på frågor ni inte kan besvara internt. Intervjua gärna idealkunder och få en helhetsbild om vem er persona är – inside and out.

Har du fler funderingar?

Även när man har svar på frågor och verktygen i famnen kan det vara svårt att veta hur man ska applicera kunskapen på sin egen data. Hör gärna av dig till oss på Maia om du vill bolla frågor och funderingar, eller få hjälp att ta fram en målgruppsanalys.

Sabine Ljunggren

SENIOR SEO SPECIALIST / COO

Sabine är en prisbelönt marknadsförare med spets inom SEO och innehåll. På Maia hjälper hon våra kunder både strategiskt och operativt att nå resultat inom SEO, samtidigt som hon utbildar på skolor och för Google.