Skip to main content

Högtider kan bli potentiella guldgruvor för företagare som vill locka nya kunder och öka försäljningen. Under Black Week-dagarna omsätter e-handeln 15% mer än en genomnsittsdag och under julveckan konsumerar vi 27% mer än under andra veckor på året. Bara för julklappar konsumerar vi svenskar för cirka 23 miljarder varje år och nästan 40% av den handeln sker online.

Genom att använda rätt strategier för annonsering under dessa högtider kan du säkerställa att din verksamhet sticker ut i den hårda konkurrensen. Här bjuder vi på sju övergripande tips för att hjälpa dig maximera dina annonser under högtider och öka din försäljning.

1. Planera i förväg

Precis som att du börjar handla dina julklappar i god tid, bör du planera din annonsering i god tid innan högtiden. Många av dina konkurrenter kommer att starta sin annonsering tidigt,  försök att vara tidig på bollen du också.  Se till att lägga upp en plan i god tid innan kampanjen närmar sig. Börja helst en tid innan annonseringen ska gå live. Som du säkert märkt börjar högtiderna allt tidigare. Det är mindre konkurrens innan högtiden börjar, du får mer tid att samla in data och insikter samt att du får möjlighet att fånga in konsumenter som är handlar tidigt inför exempelvis julhandeln. Majoriteten av konsumenterna uppger faktiskt att de påbörjar sina julklappsinköp innan december, ta hänsyn till din annonsering.

När högtiderna väl rullar in är det viktigt att du har en genomtänkt annonseringsstrategi på plats. Ta hänsyn till kampanjperioder, annonsernas innehåll och målgrupper. Genom att planera i förväg kan du undvika sista minuten-panik och kan säkerställa att dina annonser är i linje med dina mål. Har du annonserat på högtiden tidigare, ta lärdom av vad som fungerat tidigare och kopiera de delar av den tidigare strukturen som fungerat, även annonseringen som inte är kopplad till högtiden kan användas som dataunderlag. 

2. Anpassa strategin efter högtiden

Den stora ökningen i efterfrågan medför att söktrycket ser annorlunda ut under högtider jämfört med övriga året. Sedan påverkar jakten på erbjudanden under högtiden sökbeteendet. Tänk dig exempelvis att fraser innehållande “black week + (din produkt)” stiger till skyarna.  Var samtidigt försiktig och gå inte för brett. Att endast synas på sökord som julhandel eller black week kommer att vara dyrt och inte fånga in trafik som leder till försäljning.

Är du osäker på hur du gör en sökordsanalys? – Vi på Maia har ett annat blogginlägg som förklarar hur du gör och vad du behöver tänka på. Det viktigaste du behöver tänka på är:

  • Vad vill jag nå för intention med min annonsering? 
  • Hur hög konkurrens är det? Har jag råd att konkurrera mot valda sökord?
  • Vilket klickpris kan jag betala som mest för att generera en lönsam kampanj?

3. Högre kostnader behöver inte vara dåligt

Under högtiderna är klickpriserna högre eftersom konkurrensen är högre. Men samtidigt är folk mer köpbenägna under högtiderna. Detta gör att högre kostnader för annonseringen kan ändå vara lönsam. Du kommer förmodligen behöva ta höjd för högre budget under högtider men samtidigt kan det löna sig. Folk köper mer och det öppnar upp möjligheter. 

Satsa överlag på produkter med högre marginaler och högre konverteringsfrekvens. Skapa en kampanjstruktur där du fokuserar på dina toppresterande produkter så att du först och främst kan dra nytta av den ökande trafiken.  

Under högtiderna ökar som sagt klickpriserna. Estimera inför din annonsering kostnaden för vad ett klick får kosta, det vill säga hur mycket ett annonsklick får kosta för en tjänst eller produkt utan att intäkten blir negativ.  

4. Uppdatera hemsidan

Du kan göra hur bra annonser som helst men om du inte har en hemsida som är lätthanterlig och lätt att agera på kommer din annonsering inte att leda till någonting. Dels kommer en bra, relevant landningssida som är snabb och lätthanterlig förbättra dina annonsers kvalitetsresultat (Quality score), vilket leder till lägre priser och mer exponering av dina annonser. Men, framförallt är det en bra landningssida som guidar dina besökare till köp.

Säkerställ följande när det gäller dina landningssidor:

  • Se till att dina landningssidor är uppdaterade och skapa gärna dedikerade landningssidor anpassade efter högtiden.
  • Se därefter till att annonserna förmedlar samma budskap som landningssidan de leder till. 
  • Säkerställ att specialerbjudanden och deals visas tydligt och att du faktiskt erbjuder det som annonseras.
  • Kontrollera din laddningshastighet, tålamodet är kort, de flesta besökare försvinner om det dröjer mer än 3 sekunder att ladda sidan. 
  • Minimera köpresan på produktsidorna (så få klick som möjligt till köp) och optimera din kassa för att förenkla köp. 
  • Optimera din webbplats för att förbättra konverteringsgraden. Använt tydliga CTA-knappar som t.ex “ta del av erbjudandet” eller liknande formuleringar som uppmuntrar till agerande.
  • Skapa en känsla av brådska genom att lägga till en nedräkning för när specifika försäljningar kommer och sen när de kommer att avslutas.
  • Mobilanpassa sidan, de flesta köp under högtider sker via mobil, därför måste din sida vara lätthanterlig för mobilanvändande. 
Pro tip: Besökare är otåliga och konkurrensen kommer att vara hög, så se till att ökningen av trafik inte kommer att sakta ned eller krascha din webbplats. Varje avbrott kan resultera i missnöjda kunder, en negativ uppfattning om ditt företag och förlust av intäkter.

5. Mät och analysera resultatet

Säkerställ konverteringsspårning innan du börjar din annonsering. Du måste först och främst säkerställa att dina primära konverteringshändelser som försäljningar registreras. 

Men alla besök kommer inte att resultera i försäljning. Även sekundära mål som ifyllda emailadresser, följande av sociala medier-konton och telefonsamtal ger värde till dig framöver så följ även upp på viktiga sekundära konverteringspunkter.

Genom att annonsera tidigt innan black week, kan du som annonsör följa och utvärdera resultatet och dels, anpassa din annonsering under black week men framförallt ta lärdomar inför kommande högtider. Insikter om vad som konverterar under black week, hjälper dig inför julen. 

Följ relevanta KPIer, som utgångspunkt, ha koll på ditt Customer Lifetime Value (CLV) och följ vad en kund är värd för dig. Satsa på kampanjer och kundsegment som har högre CLV, och minska investeringarna i mindre lönsamma områden. Det leder till att du optimerar din budget och når en positiv ROI.

6. Anpassa ditt budskap

Spegla högtidens tema i dina annonser. För att fånga kundernas uppmärksamhet är det viktigt att anpassa ditt budskap till den specifika högtiden. Skapa annonser som reflekterar högtidens tema, oavsett om det handlar om att erbjuda Black Friday-erbjudanden eller att sprida julglädje. Använd ordval och grafik som skapar en emotionell koppling med din målgrupp.

Till att börja med bör ditt budskap vara anpassat till hur långt det är kvar högtiden. Tittar vi på hur folk söker på Black friday ser vi hur intresset långsamt ökar i oktober, ökar snabbare i början av november och sedan exploderar kring själva Black Friday.

  • Upptäckande – här gäller det att skapa medvetande om att högtiden är på intågande. Berätta att du finns och erbjud möjligheter inför dem som vill planera inför högtiden. För julen är det vanligt att inkludera en nedräkning, 100 dagar till jul och liknande. Driv mot exponeringar för att skapa medvetenhet.
  • Övervägande – För t.ex Black Friday är det veckorna innan, då det gäller att börja informera om erbjudanden som kommer och vad du har att erbjuda. Skapa engagemang och driv besökare mot din sajt och samla mailadresser som kan användas för retargeting senare.
  • Köpfas – Under black week och jul ska dina erbjudanden ut. Ha tydliga erbjudande redo. kunder kommer att leta efter rabatter och bra deals. Dessutom är det här tider då leveranstider kan vara avgörande, därför bör din annonsering informera om leverans.
  • Sista minuten-köparen – under black week och jul flödar trafiken av köpintention. Kombinera bra erbjudanden med att skapa en känsla av brådska. 

Se även alltid till att dina annonser innehåller tydliga CTA-knappar som uppmuntrar kunderna att handla. Använd handlingsinriktade fraser som “Köp nu”, “Läs mer” eller “Registrera dig idag” för att guida dina besökare genom köpprocessen. Inspirera till handling med tydliga CTA-knappar. 

7. Använd riktade annonser och retargeting

För att maximera utnyttjandet av din annonseringsbudget är det viktigt att använda riktade annonser och retargeting. Använd data om dina befintliga kunder för att nå dem med skräddarsydda erbjudanden och nå ut till nya kunder med hjälp av demografiska och beteendebaserade målgrupper. 

Högtider är en fantastisk tid att intensifiera dina ansträngningar inom retargeting. Inte bara handlar människor för sig själva, utan de handlar även för andra. Dessutom lägger onlinekunder ofta till produkter i sina varukorgar för att sedan ta ett steg tillbaka och fundera över köpet eller göra mer research. Att investera i retargeting för dessa individer kan hjälpa till att säkra affärer. 

Vad har vi lärt oss?

Sammanfattningsvis är högtider som Black Friday och jul utmärkta tillfällen att öka din försäljning genom effektiv annonsering. Genom att planera i förväg, anpassa ditt budskap och landningssida till högtiden, optimera för mobila enheter, använda riktade annonser, skapa tydliga CTA-knappar och mäta resultaten kan du öka din synlighet och locka fler kunder till din verksamhet. Så se till att din annonsstrategi är i toppform när högtiderna kommer och låt dina annonser lysa i festligheternas sken.

Vill du ha stöttning med din digitala marknadsföring?

Du har nu fått inspiration till hur du ska tänka med din annonsering inför de stora högtiderna, men känner du att du ändå behöver ytterligare hjälp med att utveckla er annonsering eller i eller någon annan del av er digitala marknadsföring kan ni kontakta oss på Maia så hjälper våra SEM-specialister er vidare.

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.