Även om det ibland känns som det, så är inte “GA” det enda analyssystemet på marknaden. I Sverige (och många andra länder) så är det däremot det dominerande valet. Men…
Vi vet alla att konverteringar är livsviktiga för din webbplats, eftersom det handlar om att omvandla besökare till engagerade kunder eller leads. I detta blogginlägg kommer du att få en…
Bounce rate är ett mätvärde som varje webbplatsägare och digital marknadsförare bör ha koll på. Men vad innebär egentligen bounce rate? Och hur vet du om din webbplats har en…
Har du någonsin funderat över hur väl Google Analytics 4 överensstämmer med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR)? I detta inlägg kommer vi utforska möjligheterna att använda Google Analytics 4 i enlighet…
Big Data är ett uttryck inom datavetenskapen och något som vi kommer i kontakt med allt mer inom digital marknadsföring. Förenklat är Big Data stora eller komplexa data som är…
Vad är Google Consent Mode v2? Och varför har den blivit ett måste för en fortsatt framgångsrik annonserings-strategi för den som vill köra Google Ads och Analytics även efter mars…
Kunddata är ett av de mest kraftfulla verktygen i marknadsföring. I dagens digitala era genereras enorma mängder data varje dag, och att kunna utnyttja denna data på rätt sätt kan…
Igår den 3 juli lämnade IMY (Integritetsmyndigheten) besked i fyra tillsyner för dataöverföring av personuppgifter till tredje land. CDON, Coop, Dagens Industri och Tele2 är de bolag som blivit granskade.…
Nu är det nedräkning på riktigt och vi har bara några dagar kvar innan det Google Analytics som vi alla känner slutar samla data. Så här kommer en påminnelse med…
Datadriven marknadsföring är en strategi som använder kunddata och analys för att fatta beslut om webbsidan, marknadsföringskampanjer och kundkommunikation. Genom att använda data som grund för marknadsföringsbeslut kan företag skapa…
A/B-testning är en kraftfull metod inom digital marknadsföring eftersom det kan hjälpa marknadsförare att optimera sitt content för att öka konverteringar, försäljning eller engagemang från användarna. Vad är ett A/B…
Google BigQuery är en plattform för datahantering och analys som tillåter organisationer att hantera och analysera stora mängder data på ett effektivt sätt. BigQuery är en molnbaserad lösning, vilket innebär…
Igår, 11 oktober 2022, kom nyheten ut att Google byter namn på sitt populära datavisualiseringsverktyg Google Data Studio till Looker Studio. Men var ett namnbyte allt som hände eller kommer…
Google Looker Studio är ett datavisualiseringsverktyg som används för att bygga dashboards för att lättare visualisera din data. Men hur använder du verktyget och hur kan det hjälpa dig? Här…
Är du en av dem som inte fullt förstått vad cookies (kakor) är och hur de fungerar? Du är inte ensam! Cookies fyller flera olika funktioner - från att ge…
Datavisualisering är en av de mest förbisedda men en av de viktigaste delarna i marknadsföring. För vad är data och statistik om ingen förstår den eller om du inte kan…
Att spåra Facebook Ads i Google Analytics 4 är nödvändigt för att till fullo förstå vilken effekt din kampanj på Facebook har på kundresan. Glöm inte att lägga till Meta-pixeln…
För att nå framgång i marknadsföring, liksom i alla branscher, krävs mål. Ett användbart mål som ofta nämns och används för alla typer av investeringar är ROI, return on investment…
GDPR, Cookies och data privacy är ord du garanterat hört talas om men vet du vad de egentligen innebär och varför de är så viktiga att tänka på, speciellt i…
Under gårdagen (16 mars 2022) gick Google ut med stora nyheter som kommer förändra arbetssättet inom digital analys för många. Från och med 1 juli 2023 kommer Googles mycket populära…