Skip to main content

Är du en av dem som inte fullt förstått vad cookies (kakor) är och hur de fungerar? Du är inte ensam! Cookies fyller flera olika funktioner – från att ge en bättre användarupplevelse på en hemsida till att spåra besökare för bättre annonsering. Här kan du läsa mer om tekniken bakom cookies, hur de används och begränsningar med cookies för att lagra information.

Varför använder man cookies?

I en webbläsare (t.ex. Edge, Chrome, Safari) finns det olika sätt för att spara information som sker under ett webbplatsbesök. När en besökare rör sig från sida A till sida B, krävs det tekniker för att lagra datan (informationen) från den föregående sidan. Till exempel att dina produkter som du lagt i varukorgen stannar kvar när du går vidare till en ny sida på hemsidan. Eller att du valt svenska som språk. En av dessa tekniker är cookies.

I grund och botten är en cookie en textfil som sparas lokalt på din enhet (dator, mobil, surfplatta, TV eller annan uppkopplad enhet) och som skrivs på begäran av en server (t.ex. Google Analytics server). Varje gång det sker en förfrågan till webbplatsen där kakan skrevs (t.ex. maiamarketing.se) , skickas innehållet tillbaka till servern. En förfrågan kan vara att du begär att besöka en ny sida (t.ex. maiamarketing.se/webinars).

Information som en cookie sparar

En cookie kan spara olika typer av information utefter dess syfte. För funktionella cookies kan det röra sig om val av marknad och språk, om du är inloggad eller inte, favoritmarkerade produkter och så vidare.

Men cookies kan även användas som identifierare. För ett webbanalyssystem som Google Analytics, kan en cookie hjälpa med att definiera en webbplatsbesökare, så att systemet förstår att två sidvisningar tillhör samma användare. För Google Analytics i det här fallet, skapas det upp ett så kallat “Client ID” som lagras i kakan. Det är en anonymiserad sträng som kan se ut så här: 569869947.1641154773. Sker det en till begäran med samma Client ID, då är det samma användare i Google Analytics.

Cookies som identifierare används även av annonsörer. De kan bistå med information för bättre återmarknadsföring och målgruppsstyrning.

Varför kallas det för cookies?

Webbkakor är döpta till cookies efter tekniken “magic cookies”. Magic cookies förmedlar oförändrad data till och från program, och används av UNIX-programmerare. De är döpta efter kinesiska lyckokakor.

År 1994 hade programmeraren Lou Montulli idén om att använda kommunikationstekniken i webbläsaren för att spara information. Och myntade då begreppet cookie.

Hur skrivs och läses cookies?

Cookies läses av och skrivs genom något som kallas för HTTP requests (förfrågningar) och HTTP responses (svar). Det är så en webbläsare och server kommunicerar. Om du är på en hemsida, t.ex. Maiamarketing.se och den sidan skickar en förfrågan till Google Analytics, så skriver den även en cookie på domänen maiamarketing.se. Det gör den i sitt svar (sitt response) med set-cookie-header. När det sker en begäran till severn med en HTTP request, förmedlas innehållet i kakan tillbaka.

HTTP request, responses och cookies

Vad är skillnaden mellan första och tredje part?

Finns det olika typer av cookies? Egentligen inte om man ser till tekniken, men sammanhanget skiljer dem åt. Det finns förstapartscookies och tredjepartscookies, som du säkert hört talats om. Det är domänen där kakan skrevs som avgör om det är första eller tredje parts kontext när innehållet i kakan skickas tillbaka till servern.

För att det ska räknas som förstapartscookie och första parts kontext behöver kakan skrivas på samma domän som där en begäran skickas ifrån (förenklat, domänen du befinner dig på). Det kallas också för “SameSite” (samma sida).

För att avgöra om det rör sig om SameSite finns ett villkor som heter “Effective Top-Level Domain + 1” (förkortas eTLD+1). eTLD innefattar övergripande domäner som t.ex. .com, .se, .co.uk och som finns listade i Public Suffixs List. Och eTLD+1 är en ytterligare förlängning och kan t.ex. vara maiamarketing.se, facebook.com och så vidare (inklusive dess subdomäner). Om en cookie skrivs på maiamarketing.se och det sker en begäran till servern från den domänen (t.ex. att du går till en sida) är det förstapartscookie (SameSite), där villkoret eTLD+1 är mött (den finns tillgänglig i första parts kontext). Är det inte det, räknas det som cross-site och tredjepartscookie.

Tredjepartscookies används av annonsörer

Tredjepartscookies används av annonsörer för att kartlägga och mäta användares beteenden, ofta över flera olika domäner. Det kallas för cross-site tracking. Men hur fungerar det?

Låt oss säga att du besöker en nyhetssajt som har olika annonsplatser (banners). När innehållet i bannern läses in skickar annonsnätverkets server tillbaka en cookie-header (om den inte redan fanns, vilket innebär att de placerar en kaka). Varje gång användaren besöker en ny sida på domänen (nyhetssajten) skickas innehållet i kakan tillbaka. Den kan innehålla ditt IP-nummer, en anonym identifierare och vanligtvis information kring din enhet, vilken sida du befinner dig på, föregående sida och tidpunkten för begäran.

Om du sedan besöker en annan sajt som också har annonser från samma annonsnätverk, skrivs en till cookie som förmedlar din aktivitet från den aktuella sajten i fråga. Med hjälp av data som kakan samlar in, t.ex. IP-nummer, kan då annonsnätverket sy samman dina aktiviteter på olika domäner. Och då kartlägga ditt digitala beteende (vilka sajter du besöker, hur frekvent, vilket innehåll du konsumerar och så vidare). Den här informationen kan då säljas för bättre målgruppsstyrning.

Så låt oss säga att du vill annonsera med banners på en domän som använder ett sådant annonsnätverk. Och då annonsera mot de som (sett till intresse utifrån deras webbläsarhistorik) passar bäst. Annonsnätverkets data hjälper då att styra dina annonser mer effektivt efter deras kartläggning. Eller återmarknadsföra, även kallat retargeting, mot de som besökt din sajt över flera olika domäner.

Webinar: Kom igång med Youtube Ads

Vill du vässa kunskaperna inom Youtube Ads? Kolla in vårt webinar och lär dig mer om hur du annonserar på Youtube. Vår performance-specialist guidar dig i allt från annonsformat och placeringar till hur du utvärderar din annonsering.

Undersök cookies

Du kan se vilka cookies som finns tillgängliga på en webbplats i första och tredje parts kontext med hjälp av webbläsarens verktyg för utvecklare (inspektera). I webbläsaren Chrome kan du undersöka cookies genom att klicka på fliken “Applications” följt av “Cookies”. I kolumnen “Domain” ser du var kakan skrevs.

Cookies Chrome webbläsare inspect

Cookiedöden

Många menar att cookies missbrukats av annonsörer för att kartlägga digitala beteenden kopplat till en användare. Detta har resulterat i att flertalet olika åtgärder genomförs av olika aktörer för att värna om användarnas integritet. När man pratar om cookiedöden så refererar man just till begränsning av cookiespårning och främst begränsning av tredjepartscookies. Idag skiljer sig graden av begränsning mellan olika browsers, och man kan följa upp och jämföra nuvarande status på cookieinformation.com. Åtgärderna ger kraftig påverkan för digital marknadsföring, med försämrad datainsamling, budning och profilering för annonsering.

Kim Westervind

DIGITAL ANALYTIKER

Kim är digital analytiker och utbildar i Google Tag Manager på flera yrkeshögskolor. Hon har även gästat Google Digitalakademin på ämnet analys.