Skip to main content

Nu är det nedräkning på riktigt och vi har bara några dagar kvar innan det Google Analytics som vi alla känner slutar samla data. Så här kommer en påminnelse med tips på saker att säkerställa en trygg övergång innan deadline 30 juni. 

Vanliga frågor & svar


Fråga: Försvinner min egendom den 1 juli?

Svar: Nej, det gör den inte. Google har sagt att det kommer ske inom kommande månader och meddelat att de kommer informera om när din egendom kommer att tas bort.

Fråga: Hur exporterar jag min gamla data?

Svar: Det kan du åstadkomma på flera olika vis. Till exempelvis genom att anropa Google Analytics API:et (med eller utan tredje part), exportera ut rapportdata från gränssnittet (t.ex. som csv eller XLSX-fil) eller, om du är en 360-användare (betalanvändare, storbolag), att köra en export till BigQuery.

Hjälp framåt: Analytics hjälpcenter, Search Engine Journal: Getting Ready For GA4: Saving Your Historical Data

“After July 1, 2023, you'll be able to access your previously processed data in your Universal Analytics property for at least six months. We know your data is important to you, and we strongly encourage you to export your historical reports during this time.”

Analytics help center

“In the coming months, we'll provide a future date for when existing Universal Analytics properties will no longer be available. After this future date, you'll no longer be able to see your Universal Analytics reports in the Analytics interface or access your Universal Analytics data via the API.”

Analytics help center

Fråga: Hur jämför jag UA och GA4-data?

Svar: Flera mätvärden skiljer sig åt mellan Universal Analytics och GA4. För att undvika att jämföra äpplen mot päron bör du spana in Analytics hjälpartikel. Här berättar de hur du kan tänka när du jämför data, och vilka mätvärden som skiljer dem åt. Och vi rekommenderar ändå att du gör vissa typer av jämförelser, framförallt av din egen uppsatta mätning (först och främst konverteringar).

Fråga: Hjälp! Vad gör jag om det uppstår stora skillnader i mätvärden? 

Svar: Om du upplever att standardmätvärdena är större än förväntat kan du kontakta Google Analytics-supporten. De kan hjälpa dig att felsöka om något skulle  vara fel. Om det är stor skillnad i din egen spårning får du höra av dig till den som satt upp den. Det är steg ett. Denne kan fortfarande råda dig att kontakta supporten, efter ytterligare validering från sitt håll. Det kan uppstå differenser upp mot 20%.

Fråga: Kan jag använda GA4-data i Looker Studio? 

Svar: För dig som senaste halvåret slitit dig i håret över gränserna i Looker Studio (fd. Data Studio) för GA4 data så har de ökat gränserna kraftigt. Så ni som kikat på BigQuery eller tredje parts-lösning kan igen utvärdera om ni vill använda nativekopplingen i Looker Studio

Läs mer om nya gränserna

Senaste nytt GA4 (urval av releases)

  • Audience builder: Nya dimensioner och mätvärden, nya operators, nya datumregler
  • Rapportsamling kopplat till mål och användning av GA4 (business objectives)
  • Low engagement sessions som mätvärde

Se alla releaser

Hygien check!

Har du gjort alla stegen nedan?

  • Granska nuvarande spårning i UA
  • Planera och skapa GA4 egendom
  • Sätt upp GA4 spårning på dina plattformar
  • Sätt upp konverteringar
  • Länka GA4 egendomen till andra produkter (ex. Google Ads, Search Console)
  • Se till att andra inställningar i GA4-egendom och strömmar är konfigurerade

Kim Westervind

DIGITAL ANALYTIKER

Kim är digital analytiker och utbildar i Google Tag Manager på flera yrkeshögskolor. Hon har även gästat Google Digitalakademin på ämnet analys.