Vill du maximera synligheten för dina produkter på Google? Då har du kommit rätt. I detta blogginlägg går vi igenom hur du kommer igång med Google Merchant Center. Oavsett om du själv driver en e-handel eller om du nyligen landat rollen som e-handelsansvarig, så kommer den här guiden att hjälpa dig att förstå och använda Google Merchant Center på ett effektivt sätt.
Vad är Google Merchant Center?
Google Merchant Center (GMC) är ett verktyg från Google som möjliggör att du kan visa produkter på Google sök (organiskt och köpt), Maps, Youtube, och andra ställen. För köpt annonsering med Google Shopping krävs ett Merchant Center konto. Det används för att hantera all produktinformation som sedan skickas vidare till Google Ads för att till sist kunna visa upp shopping-annonser för potentiella kunder. Merchant Center är som ett arkiv där all information om dina produkter skickas, kategoriseras och sorteras. Det är gratis att skapa ett konto och enkelt att komma igång med.
All information som genererat annonserna nedan är hämtad från ett Google Merchant Center konto.

Varför behöver du Merchant Center?
Merchant Center möjliggör flera saker. Dels kan du få gratis organisk synlighet för kunder som söker efter produkter eller företag som liknar ditt på Sök, Maps och andra ställen. Här syns produkter i shopping-fliken.


Shopping-annonserna syns dels ovanför gratis-annonserna i shopping-fliken men även i Googles vanliga webb- och bildsök.
För att annonsera behöver du koppla samman Google Merchant Center med Google Ads, ladda upp produkter i Merchant Center, samt tillåta att kampanjen får använda information från ditt produktflöde.
Vad görs i Google Merchant Center?
I Google Merchant Center hanterar du så kallade produktflöden (eng. product feed). Ett produktflöde fungerar som en digital inventarielista som innehåller detaljerad information om dina produkter. Produktinformation består av olika produktattribut baserat på vilket typ av produkt det är, till exempel:
- Produktbild
- Produktnamn
- Pris
- Beskrivning
- Produktkategori
- Varumärke
- Färg
- Storlek
- Vikt
- Tillgänglighet
Produktflödet laddas upp i Merchant Center i olika format som CSV, TXT eller XML-filer, exempelvis kan det vara en Excelfil eller ett Google Sheet. Så här ser en tom mall i Google Sheet se ut:

Ett produktflöde kan laddas upp i Merchant Center, vilket kan göras på tre sätt:
- Manuellt via en fil eller ett kalkylark
- Länka ditt e-handelssystem som exempelvis WooCommerce eller Shopify
- Genom feed-verktyg kan produktflöden genereras automatiskt från din sajt.
Ett ifyllt flöde kan se ut så här:

Varje kolumn innehåller ett produktattribut och varje rad innehåller information om en produkt.
Webinar: Kom igång med Google Shopping
Verkar Google Shopping intressant för ert företag, men inget ni ännu testat? Vi guidar dig i vad som behöver finnas på plats och hur du kommer igång rent praktiskt!
Kom igång – steg för steg
Först och främst behöver vi reda ut några grundförutsättningar. För att skapa ett konto i Google Merchant Center behöver du sälja produkter via en webbplats, i en fysisk butik eller både och.
Stämmer detta in på ditt företag? Bra! Då är vi redo att dra igång.
Skapa ett Merchant konto
Första steget är att skapa ett Google-konto, exempelvis en Gmail eller ett Google Business-konto om du inte redan har det. Är du inloggad på ditt Google-konto kan du sedan snabbt och enkelt skapa ett Merchant Center-konto, vilket är kostnadsfritt.
När du har skapat ett konto behöver du lägga till information om ditt företag och dina produkter:
- Lägg till din företagsinformation.
- Verifiera din företags-URL.
- Ställ in frakt.
- Ställ in försäljningsskatt.
- Lägg till produkter.
- Granska Googles produktregler.
- Skicka in för granskning.
7 saker att tänka på i Merchant Center
När du väl kommit igång och satt upp ett konto finns det flera viktiga delar att tänka på. Nedan listas 7 saker som är värt att du lägger en extra tanke på.
1. Ange fraktkostnader
Det är viktigt att fraktvillkoren stämmer. Du kan hantera frakten på två sätt. Antingen via fliken “Frakt & returer” eller via ditt produktflöde som ett attribut. Du kan även justera information om vad som gäller vid returer. Kom ihåg att fraktvillkor kan anpassas efter värde på varan, vikt, vilket land du levererar till, tidpunkt eller andra faktorer.
2. Säkerställ att produktinformation är korrekt
Det är A och O att produktinformation är uppdaterad och korrekt, samt överensstämmer med informationen på landningssidan.
3. Ha ett enda primärt produktflöde
Ett produktflöde kan innehålla 100 000 produkter. Har du fler produkter kan du skapa ytterligare produktflöden, men du kan inte ha samma produkt i flera primära produktflöden.
4. Använd sekundära produktflöden
Du kan använda sekundära flöden eller tilläggsflöden som komplement till ditt primära flöde för att utveckla innehållet för dina produkter. Det sekundära flödet kan inte användas för att lägga till nya produkter, bara komplettera informationen i det primära flödet.
5. Visa upp dina erbjudanden
Det är lockande att se rabatter och erbjudanden. Det finns ett tillägg i Merchant Center som du kan aktivera om du går in på inställningar och sedan vidare till tillägg. Här kan du hantera tillfälliga erbjudanden som exempelvis nedsatt pris, fri frakt och promotionkoder. När det är aktiverat ser det ut som nedan.

6. Lägg fokus på dina bilder
Bilderna i ditt flöde måste vara tydliga, högupplösta och ha produkten i fokus. För kläder används ofta modeller, annars ska du i regel endast ha produkten i bilden. Bilden är den enskilt viktigaste komponenten i shopping-annonsen eftersom det är det först som kommer att läggas märke till.
7. Ha med recensioner
Få saker påverkar vårt köpbeteende så mycket som att se positiva produktrecensioner. Steg 1 är att börja samla in produktomdömen. Du kan använda dig av Google Reviews, vilket du enkelt kommer igång med genom att fylla i detta formulär. Kom ihåg att det behövs minst 50 omdömen för alla dina produkter i sin helhet för att kunna börja visa omdömen som attribut.
Omdömen visas som ett genomsnitt i annonsen med stjärnor, 1-5. Kunder tenderar att först och främst se och klicka på annonser med omdömen, framför annonser utan omdömen.

Maximera din potential med Google Ads
Vi har gått igenom de viktigaste funktionerna i Merchant Center, men vissa funktioner kan du endast komma åt via Google Ads. Det går att använda Google Merchant Center för att enbart synas organiskt med dina produkter. Men vill du synas med shopping-annonser måste du länka Google Merchant Center med Google Ads. Själva kampanjuppsättningen sker i Google Ads medan Google Merchant center förser kampanjen med produktinformation.
Med shopping-annonser får du hög exponering högst upp i shopping-fliken och i det vanliga sökresultatet. Annonserna visas ovanför eller bredvid textannonser. Shopping-annonser ger inte bara ökad synlighet utan också högre klickfrekvens jämfört med organiska shopping-resultat och vanliga sökannonser. Eftersom annonserna visas för användare med tydlig köpintention, är konverteringsgraden och ROAS ofta mycket hög. E-handlare investerar idag en stor del av sin Google Ads budget på shopping-annonser på grund av det starka resultatet.
Hjälp att komma igång?
Du har nu lärt dig grunderna i Google Merchant Center. Ett bra nästa steg är att läsa om hur du utformar en strategi för din e-handel inom SEM.
Känner du dig ändå osäker hur du hanterar Google Merchant Center eller behöver hjälp att komma igång eller hantera dina shoppingkampanjer? Vi hjälper i sådana fall gärna er med ditt företags SEM-annonsering eller med någon annan del av er digitala marknadsföring. Kontakta oss på Maia så hjälper vi er vidare.