Skip to main content

Vill du skala upp och öka din onlineförsäljning? Google Shopping Ads är en bra och effektiv annonstyp som kan hjälpa dig med det. Bland e-handlare kommer majoriteten av de betalda klicken från Google Shopping Ads och det är lätt att förstå varför. Google Shopping Ads lyfter fram dina produkter och gör det enkelt för konsumenter att hitta rätt. Låter det intressant? Om svaret är ja, följ då med på en djupdykning i vad Google Shopping Ads är, få reda på hur de fungerar och lär dig att utnyttja deras potential att öka din online-försäljning. 

Vad är Google Shopping Ads?

Google Shopping Ads eller shoppingannonser är produktannonser som visuellt visar upp dina produkter i ett flöde direkt i sökresultatet. Du får chansen att visa upp din produkt tillsammans med en kort beskrivning av produkten samt ytterligare information som pris och tillgänglighet. 

Google Shoppingannons exempel

När någon söker på din produkt, som i fallet ovan som genererats efter en sökning på “jordan one white”, kommer Google att visa upp produkter som du eller dina konkurrenter har och som bedöms som relevanta. Med shoppingannonser kan du som e-handlare marknadsföra vad du har i ditt lager, oavsett om du endast har en onlinebutik och/eller en fysisk butik, för att locka potentiella kunder.

Fördelar med Google Shopping Ads

  • Shoppingannonser är tydliga för kunden eftersom man ser produkten istället för att den ska beskrivas i text.  Samtidigt så är de intressebaserade då de visas för kunder som visar intresse med en sökning och därför hög köpintention
  • Shopping Ads visas längst upp i sökresultatet eller vid sidan om sökresultatet, i bild-söket samt även i shopping-fliken. En fördel med shoppingannonser är att de kommer att premieras över textbaserade sökordsannonser, de får mycket synlighet helt enkelt. I exemplet nedan kan du se hur en sökning på skjortor får shoppingannonsen att placera sig över inte bara det organiska sökresultatet utan även ovanför betald sökannons vilket möjliggör en bra CTR.
Google shopping exempel
  • Dessutom kommer du kunna få synlighet helt gratis med shopping ads. Det går att välja att synas under fliken Shopping (heter ibland produkter). Du kan kombinera fri organisk synlighet med betald synlighet, där du betalar per klick. I fliken för shopping visas de utan kostnad, direkt under de betalda annonserna. 

Här kan du se hur en produktsökning, i det här fallet iPhone, kan ge både betald och gratis synlighet i fliken Shopping.

  • En övergripande fördel med Google Shopping Ads är att det är en visuell annonsform. Vi som människor lägger märke till bilder snabbare än text. Vi har en hjärna som är bild-anpassad så varför inte använda en annonsform där bilden är i fokus som Shopping Ads?
  • Shopping Ads har visat sig vara väldigt effektiva då de når personer med tydlig köpintention, är tydliga och leder dem vidare direkt till en produktsida med kort väg till konvertering. Tack vare detta ger Shopping Ads en god konverteringsgrad. Samtidigt uppvisar Shopping Ads relativt låga klickpriser (varierar beroende på industri men 7kr i snitt) vilket gör att Shopping Ads har högre ROAS än de flesta andra annonstyper.

Hur fungerar shoppingannonser?

Annonserna innehåller produktspecifik information och inkluderar en bild, produktnamn, pris, företagsnamn och eventuellt extra information som fraktkostnad och omdömen. Du skapar annonserna genom att först skapa ett produktflöde med denna information, antingen manuellt via Excel eller Google sheets eller via appar eller plug-ins som synkar produktinformation från dina produktsidor till Google Merchant Center. 

Google Merchant Center är en digital plattform där du hanterar ditt produktflöde och all relevant information om dina produkter. Du ger Merchant Center ditt produktflöde medan du skapar annonser med vald budgivning och målgruppsinriktning via Google Ads, likt andra annonstyper.

Den information som krävs i flödet är följande så kallade obligatoriska attribut som kommer att bli underlag för din annons: 

  • Produkt ID – nummer som du tilldelar för att identifiera din produkt
  • Varumärkesnamn – både varumärke för produkten och ditt varumärke som återförsäljare.
  • Titel och beskrivning – namn på produkten och en kort beskrivning av produkten som kommer att visas i annonsen.
  • URL till produkt – bildlänk dit en besökare kommer att länkas och den bild du vill använda för annonsen
  • Tillgänglighet – hur lagerstatus ser ut för produkten i fråga.
  • Pris för produkten

Detta är information som krävs för att en annons ska skapas. Du behöver alltså inte välja sökord eller skapa en annons utan den genereras från informationen i produktflödet och kan se ut så här:

Google shopping exempel

Det finns ytterligare attribut som du kan ha med för att få in mer information om vad du erbjuder, vilket ofta är att föredra. En grundregel är ju mer information desto bättre eftersom det ger mer data för Googles algoritmer att jobba med och mer information för kunden att övertygas av. 

Här är exempel på  ytterligare attribut (finns många fler) som kan ges i produktflödet:

  • Fraktkostnad – många gånger kan fri frakt vara övertygande.
  • Googles produktkategori – bestämda kategorier som används för att google ska kunna klassificera din produkt, syns inte i annonsen men underlättar för Google.
  • Produkttyp – definieras av dig.
  • Erbjudanden – T.ex rea, prissäkning, utförsäljning mm. 
  • Kundrecsensioner – kan förstärka förtroendet för er.

Med mer information kan en annons utökas och se ut så här:

Google shopping ads exempel

Hur sätts bud i Google Shopping Ads?

Budgivning i shoppingkampanjer fungerar annorlunda än i sökkampanjer. Det finns inga nyckelord i shoppingkampanjer! Så, vad budar du på? För Shopping Ads sätter du bud på de faktiska produkterna som du säljer – detta ger dig en stor kontroll. Du, sätter du bud på det som kallas för “Produktgrupp.” 

Föreställ dig alla produkter som  du säljer i en stor behållare – detta är vad Google kallar “Alla produkter”-produktgruppen och när du skapar en shoppingkampanj skapas denna produktgrupp automatiskt. Även om du har flera produkter i ditt produktflöde, kommer ett enda bud för alla produkter i den gruppen att sättas. Det här blir inte helt optimalt eftersom olika produkter har olika vinstmarginaler och också olika konkurrenssituationer. 

Du kommer istället vilja anpassa budet efter dina produkter och därför skapa fler produktgrupper som i sin tur har undergrupper. Informationen som möjliggör denna gruppindelning hämtas från produktflödet i Merchant Center, men det är du som skapar produktgrupper utifrån attributen som finns i flödet. Du kan skapa produktgrupper baserade på exempelvis olika varumärken eller produktkategorier. 

Du hanterar dina produktgrupper i Google Ads på annonsgruppsnivå, du kan skapa flera produktgrupper och varje produktgrupp kan ha flera undergrupper, så att du kan sätta ett bättre anpassat pris för vad du är villig att betala. 

Säljer du exempelvis mobiler kan du skapa en produktkategori för mobiler och en för mobiltillbehör. Därefter kan du skapa undergrupper för dessa produktgrupper som exempelvis varumärke och ytterligare en undergrupp för modeller.

I detta fall innehåller den sista nivån endast en produkt, på så sätt sätter du ett bud som blir mer korrekt, jämfört med om du skulle haft alla produkter i samma produktgrupp.

Det går alltid att utöka antalet produktgrupper, du kan börja med få och öka efter tid. Man kan skapa 5000 produktgrupper i en annonsgrupp och upp till sju undergrupper för varje produktgrupp, vilket ger dig stor makt över budgivningen. 

Viktigt att tänka på för Google shopping annonser

Tänk på att hålla koll på och maximera ordervärdet. För betalda annonser kommer det att kosta per klick. Se till att marginalerna kan bära klick priserna. Det är mycket viktigt att hela tiden hålla koll på att vår investering är lönsam i förhållande till vår försäljning. Viktigt är att CLV (Customer lifetime value) är högre än kostnaden för att få in en ny kund. 

Fokusera på produkter med högst marginaler först och främst. Börja gärna med ett mindre antal produkter och skala upp allt eftersom. Granska datan tydligt och gå efter följande KPI:er för att utvärdera din annonsering:

ROAS (return on ad spend)

ROAS = Intäkter från din annonseringannonsutgifter / annonsutgifter

Du beräknar om du får avkastning på dina investerade pengar. Multiplicera kvoten med hundra och få en procentsats. En bra ROAS kan variera, men bör ligga på över 300% vilket betyder att du får 3 kronor tillbaka på varje investerad krona. 

Kostnad per konvertering (CPA)

CPA = kostnad per klick (cpc) x antal klick /antal konverteringar

Om CPA är högre än intäkten per konvertering har du en olönsam annonsering.

Klickfrekvens (CTR)

 CTR = antal exponeringar / antal klick

Har du låg klickfrekvens bör du se över vad du annonserar och utformningen av dina annonser samt fundera över hur du gör dina shoppingannonser mer klickvänliga.

Best practices Google Shopping Ads

Det finns många saker att tänka på när det gäller Shopping Ads, här kommer några tips: 

  • Håll produktdata uppdaterad. Se till att priserna på annonsen överensstämmer med priserna på produktsidan. Det absolut viktigaste inom Google Shopping är att se till att ens produktflöde är kvalitativt och innehåller väsentlig information som din målgrupp ska ta del av samt att informationen i produktflödet stämmer överens med informationen på dina produktsidor.
  • Använd tydliga, kvalitativa och högupplösta bilder av dina produkter. Alla bilder ska vara högupplösta och täcka  75-90% av bildutrymmet samt ha vit bakgrund för bättre synlighet. I regel visar du bara upp produkten, för exempelvis kläder är det fördelaktigt att visa upp modeller som bär kläderna!
  • Titeln ska vara max 150 tecken, vara beskrivande och ha med de viktigaste detaljerna först. Använd sökord i titeln, som beskriver produkten.
  • Använd negativa sökord. Trots att du inte lägger till sökord i kampanjerna kan du exkludera de sökord du inte vill synas på.  
  • Börja med ett mindre utbud av högpresterande produkter öka sedan genom att skapa fler produktkategorier för att anpassa din budgivning
  • Sätt ett lägre bud än du normalt gör för sökannonser för att kunna samla in data och sen eventuellt justera upp.
  • Använd geografisk budjustering. Buda högre på områden med mycket trafik och med stark köpkraft och vise versa
  • Säkerställ bra landningssidor som är mobilanpassade. Kom ihåg att de flesta betalda klick sker via mobil, lägg därför fokus på att din landningssida är lätthanterlig för mobilanvändning.

Vill du ha stöttning med Google Ads och digital marknadsföring?

Du har nu förhoppningsvis bra koll på hur Google Shopping Ads fungerar. Behöver ditt företag ytterligare hjälp med att utveckla er annonsering eller i eller någon annan del av er digitala marknadsföring kan ni kontakta oss på Maia så hjälper våra SEM-specialister er vidare.

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.