Skip to main content

Performance Max är Googles mest automatiserade kampanjtyp för att nå ut brett i flera kanaler utan att behöva hantera flera olika kampanjer. Det gör det även enklare att driva konverteringar och få ut mer av annonsbudgeten. I den här guiden går vi igenom hur Performance Max fungerar, vad du behöver för att komma igång och om det passar din verksamhet.

Vad är Performance Max?

Performance Max, även kallat P-Max, är en målbaserad kampanjtyp som ger tillgång till hela Googles nätverk via en enda kampanj. Du når kunder över flera placeringar som YouTube, Display, Sök, Discovery, Gmail och Kartor. Med hjälp av Googles AI justeras budgivning, budget, målgrupper, annonser och attribuering i realtid – och över flera kanaler med hjälp av Smart Bidding. Allt styrs av dina målsättningar, som till exempel CPA eller ROAS, samt det material och datan du själv bidrar med i form av målgruppssignaler.

Google plattformar Performance Max.

Med Performance Max kan du skapa en kampanj som automatiskt når ut till Googles nätverk. Du behöver inte ange specifika sökord eller anpassa annonsmaterial för varje format. Istället bygger du asset groups (tillgångsgrupper) med kreativ som Google använder för att dynamiskt generera annonser.

Det här behöver du för att komma igång med P-Max:

  • Kreativa tillgångar: text, bilder och videor
  • Landningssida: En målsida dit trafiken ska skickas.
  • Språk och geografisk inriktning: Specificera var och för vilka språk kampanjen ska visas.
  • Kampanjmål: Välj ett mål för kampanjen (alla mål är tillgängliga utom varumärkesmedvetenhet och appkampanjer).
  • Budstrategi: Välja att fokusera på konverteringar med Maximize Conversions (med möjlighet att ange ett CPA-mål) eller att maximera konverteringsvärde med Maximize conversion value eller Target ROAS. Lär dig mer om budstrategier i Google Ads!
  • Budget: Ange en daglig budget för kampanjen.
  • Produktflöde: Om du vill visa Shopping-annonser krävs ett produktflöde kopplat till ett Google Merchant Center-konto.
  • Målgruppssignaler: Lägg till signaler som tidigare webbplatsbesökare, kundlistor eller intressebaserade målgrupper för att ge Googles AI en bättre startpunkt i optimeringen.

Asset groups är där du laddar upp allt ditt material för Performance Max-kampanjen. De ser ut på följande sätt:

Asset groups Performance Max.

När du har fyllt i informationen kan du förhandsgranska hur annonserna kan visas i olika placeringar.

Med den information du tillhandahåller – som mål, kreativa tillgångar och målgruppssignaler – optimerar Googles maskininlärning automatiskt annonsernas innehåll, format, placering och målgrupp. Ju mer relevant material du ger kampanjen, desto bättre kan den prestera. Skapa gärna flera asset groups med varierande innehåll och testa vad som presterar bäst. Det går att skapa upp till 100 asset groups per kampanj. För en e-handel som säljer många produkter eller flera varumärken, är det bra att tänka igenom hur asset groups ska delas upp i olika kategorier för att skapa så relevanta annonser som möjligt.

Du kan också välja att låta Performance Max automatiskt skapa tillgångar, till exempel rubriker och bilder, genom att skanna din landningssida. Det innebär dock mindre kontroll över utformningen av annonserna.

Automatiskt skapade asset groups Performance Max.

Webinar: Google Ads - Lärdomar från experten

Hur maximerar du din ROI? Vad driver resultat? Och hur skapar du framgångsrika annonskampanjer? Vår SEM-specialist delar sina viktigaste lärdomar i Google Ads!

Fördelar med Performance Max

Performance Max använder Google AI för att automatisera och optimera annonsering över flera placeringar i Googles nätverk. Här är några viktiga fördelar:

Täck hela kundresan

  • Med en och samma kampanj når du användare i alla delar av köpresan – från första kontakt till konvertering.
  • Alla Googles annonskanaler kombineras och arbetar tillsammans för att maximera kampanjens effekt.

Effektiv automatisering

  • P-Max använder maskininlärning för att automatiskt hantera budgivning, budgetfördelning, målgruppsval och annonsplacering.
  • Genom att samla all data i en kampanj får algoritmen bättre förutsättningar att förstå vad som driver resultat.

Mindre manuell hantering

  • Du behöver inte lägga tid på att skapa olika kampanjer för olika kanaler eller format – allt sköts centralt.
  • Lämpligt både för nybörjare och avancerade annonsörer som vill effektivisera sina arbetsflöden.

Datadriven optimering

  • P-Max optimerar mot dina specifika mål (t.ex. konverteringsvärde eller antal konverteringar) och använder data för att hitta de mest effektiva tidpunkterna för att nå rätt målgrupp.

Storskalig produktion av annonser

  • Om du har bra innehåll (text, bild, video) kan P-Max skala upp din synlighet snabbt och kostnadseffektivt. Det krävs bara en bra grundläggande uppsättning, sedan anpassar sig kampanjen automatiskt till olika format och målgrupper.

Nackdelar med Performance Max

En av de främsta nackdelarna med Performance Max är den begränsade kontrollen. Eftersom kampanjen är helt automatiserad går det inte att själv styra hur budgeten fördelas mellan olika kanaler, det hanteras istället av Googles algoritmer. Du får heller inte fullständig insyn i var annonserna visas, då rapporteringen över placeringar är begränsad vilket gör det svårt att utvärdera vilka kanaler som faktiskt presterar bäst.

Det är svårare med exkludering i Performance Max jämfört med exempelvis sökkampanjer. Det är inte möjligt att exkludera kanaler eller placeringar för separata kampanjer men det går att addera negativa sökord, samt en lista som exkluderar ämnen och placeringar i form av webbplatser och appar på kampanjnivå. Det är en ny funktion, tidigare gick det endast att göra på konto-nivå. Det kan vara klokt att exkludera varumärkessökord för att säkerställa att P-Max kampanjen fokuserar på att hitta nya kunder.

Vidare har Performance Max hög prioritet i Googles system, vilket innebär att när man kör en Performance Max-kampanj parallellt med andra kampanjer (t.ex. sök- eller displaykampanjer) kan P-Max ”ta över” mycket av trafiken och synligheten. Det kallas ibland att P-Max ”kannibaliserar” på andra kampanjer. En ny uppdatering är däremot listor för att exkludera varumärkessökningar för att kunna kontrollera att P-Max inte “tar” trafik från existerande varumärkeskampanjer och konkurrerar med dem, eller budar på sökord relaterade till andra varumärken som man inte vill synas på.

Performance Max är också beroende av en större budget, kvalitativtmaterial och tillförlitlig konverteringsdata. Om kampanjen saknar tillräckligt med konverteringar att optimera mot, eller om materialet du laddar upp inte är bra, finns en risk att kampanjen presterar sämre eller att den blir kostsam.

Är Performance Max något för er?

Performance Max är ett bra alternativ för företag som vill maximera sin synlighet och antal konverteringar utan att själva behöva hantera varje kanal och kampanj manuellt. Men det passar inte alla. Nedan hittar du en vägledning som hjälper dig avgöra om P-Max är rätt val för er verksamhet.

Ni har tydliga, mätbara mål

P-Max är utformad för att driva konverteringar som försäljning eller leadsgenerering. Du bör ha ett säljdrivande syfte och konverteringsspårning.

Ni vill annonsera brett

P-Max samlar alla Googles kanaler (Sök, Display, YouTube, Gmail, Discover, Kartor.) i en enda kampanj. Perfekt om du vill nå ut längs hela kundresan utan att skapa separata kampanjer för varje kanal.

Ni har en e-handel eller en kort konverteringsresa

E-handlare med många produkter och tydliga konverteringspunkter får ofta snabbare effekt, eftersom algoritmen snabbt får tillgång till värdefull data att optimera utifrån.

Ni har tillgång till bra kreativt material

Även om P-Max kan skapa automatiska annonser baserat på din webbsida, är det bättre om du själv laddar upp kvalitativa bilder, texter och videor. Det är en fördel att testa varierande asset groups.

Ni har tillräcklig budget för att ge algoritmen utrymme

För att P-Max ska fungera optimalt över flera kanaler behöver kampanjen samla in data. En tumregel enligt Google är att ha en genomsnittlig daglig budget på minst tre gånger din CPA för de konverteringsåtgärder som valts för din kampanj. Generellt sett bör budgeten överensstämma med andra välpresterande kampanjer i kontot.

Performance Max och framtiden

När Performance Max lanserades i slutet av 2021 var syftet att förenkla kampanjhantering och maximera räckvidd genom att låta Googles AI automatiskt optimera annonser över hela sitt nätverk. Den första versionen av P-Max gav annonsörer möjligheten att nå ut brett med en enda kampanj, men den kom med begränsad kontroll och insyn i var och hur annonserna visades.

Sedan dess har Performance Max utvecklats snabbt. Under 2024 och 2025 har Google släppt flera förbättringar, särskilt för att ge annonsörer mer kontroll och bättre rapporter. Performance Max har blivit mer transparent, och idag är det lite lättare att förstå vad som driver resultat. Även om mycket fortfarande sker automatiskt, ger de nya inställningarna och rapporterna bättre kontroll, samtidigt som man fortfarande kan dra nytta av Googles AI.

Performance Max Gemini

Behöver du ytterligare stöttning inom Performance?

Du har nu fått ta del av hur Performance Max fungerar, känner du att du behöver hjälp att avgöra om Performance Max kampanjer är något för er eller behöver du hjälp med er digitala annonsering?

Vi på Maia stöttar gärna ditt företags SEM-annonsering eller med någon annan del av er digitala marknadsföring. Kontakta oss på Maia så hjälper vi er vidare.

Caroline Edlund

PERFORMANCE SPECIALIST

Caroline är utbildad till Digital Marketing Specialist på IHM Business School. Hon har en bred bakgrund inom digital marknadsföring, och har sitt största intresse inom köpt annonsering – performance marketing.