Skip to main content

Ett första steg för att lyckas med annonseringen är att faktiskt synas och ett enkelt sätt att synas mer är att ta upp ökat annonsutrymme. Precis som en större billboard-tavla syns mer än en mindre, kan en digital annons bli synligare om den tar på mer plats. Google ads extensions möjliggör annonser som är mer informativa, träffsäkra och övertygande – och som ger fler klick. Läs mer om Google ads extentions och få din annonsering att prestera bättre idag!

Vad är Google ads extensions?

Google ads extensions är gratis tillägg som kan tillämpas på alla sökannonser och med dem skapar du utökade annonser. De kommer att visas på SERP-en (sökresultatet) om Googles algoritm bedömer dem som lämpliga. Google ads extensions är alltså det som syns i sökresultatet,  utöver de ordinarie annonsdelarna, alltså rubriker, beskrivningstext och länk till landningssida.

Låt oss titta på vad Google ads extensions gör med din annons.

En “vanlig” annons utan Google ads extensions kan se ut så här:

Google ads extensions exempel

Här syns den en URL, landningssidan dit vi vill att den som ser annonsen ska hamna, två till tre rubriker samt en till två beskrivningstexter. Detta fungerar bra som annons, det viktigaste är med. Men kanske vill du berätta mer om vad du har att erbjuda?

Om du också lägger in Google ads extensions, får du en utökad annons som tar mer plats och berättar mer.

Så här kan då annonsen växa:

Nu har du en annons som tar betydligt större utrymme. Fyra olika google ads extensions är tillagda i annonsen ovan:

  • Call extensions (samtalstillägg) visar ditt företags telefonnummer och är klickbar så att personer kan nå dig direkt. 
  • Call-out extensions lyfter fram några tydliga fördelar med ditt företag, för att förstärka ditt erbjudande. 
  • Structured snippets visar vilket område detta handlar om – digital marknadsföring i Maia marketings fall. Detta för att visa den som ser vad för något som faktiskt erbjuds här, vilket förstärker intresset. 
  • Tillsist finns fyra stycken Sitelinks eller webbplatslänkar som är alternativa URL:er som kan vara av intresse för den som söker. Dessutom är varje länk förklarad med beskrivningstexter, vilket tillsammans med annonsen som helhet ökar chansen att övertyga eftersom mer övertygande information är tillgängligt.

Målet med Google ads extensions är alltså att tillhandahålla mer information för att förstärka annonsen. Den blir synligare och tydligare, vilket ökar chansen att någon intresserar sig för annonsen – detta i sin tur ökar klickfrekvensen och har större chans att övertyga dem som faktiskt är intresserade av vad du har att erbjuda. Summa sumarum kan Google ads extensions förbättra dina annonser och lyfta din digitala marknadsföring!

Google ads assets, Google Ads extensions, tillägg och tillgångar

Numera kallar Google Ads sina extensions för ads assets men Google Ads extensions är fortfarande det mer använda begreppet. På Svenska använder Google tillgångar som begrepp istället för tillägg, som dock är det ursprungliga och vanligare begreppet och som motsvarar extensions. I Google Ads gränssnitt används Asset på engelska och annonstillgångar på svenska. Om du använder Google Ads editor, kan du se att där används de ursprungliga begreppen – Google Ads extensions respektive annonstillägg. Du kan givetvis använda det begrepp som passar dig, här väljer vi av gammal vana de äldre namnen.

Varför bör du använda Google ads extensions?

Den huvudsakliga fördelen med Google ads extensions är att användandet av dem kan öka din annonserings klickfrekvens (CTR), detta eftersom att:

  • Dina annonser kan få ökad synlighet på sökresultatet genom att ta upp större annonsutrymme
  • Du får möjlighet att tillhandahålla mer information om din produkt
  • Användandet av extensions kommer vidare att minska risken för dåliga leads eftersom den som ser annonsen kommer att ha mer information att ta hänsyn till innan den klickar på annonsen.
  • Användandet av tillägg kan förbättra dina annonser, eftersom det ger algoritmen ökade valmöjligheter att förbättra annonsens relevans. Eftersom CTR (klick-frekvensen) i regel ökar med användandet av extensions,  påverkas även Google ads Quality score (kvalitet resultat) – till det bättre. I snitt leder användandet av extensions till 8 % högre Quality score, relativt om man inte använder dem. Detta eftersom extensions leder till att en större andel som ser annonsen klickar på den, vilket leder till högre kvailtetsresultat vilket tillsist leder till lägre Klickkostnader CPC). 

Kom dock ihåg att det inte är så att dina Google Ads extensions alltid visas, oftast kommer endast huvudannonsen att visas. Huruvida de visas beror på deras tidigare prestation och på konkurrens från andra annonser. Även om annonsen visas på mobiltelefon eller desktop påverkar hur den visas.

Alltså, Google Ads extensions tillåter dig som annonsör att ge intressenter mer information om dina tjänster och produkter. De kan förbättra avkastningen på din annonsering (ROAS påverkas positivt). Dessutom ökar chansen att de som klickar på annonsen är mer relevanta för vad du erbjuder, eftersom de är mer informerade. Detta ökar chansen för köp och minskar minskar kostnaden per konvertering(köp)

Olika typer av Google Ads extensions

Det finns två grundläggande kategoriseringar av Google Ads extensions, dels, manuella som kräver att du som annonsör skapar dem, dels  dynamiska som skapas automatiskt om Googles algoritm ser potential i att använda dem. Totalt finns det 19 typer av Google Ads extensions, 11 av dem är manuella tillägg och 8 är dynamiska. Här är några som du bör känna till:

  • Sitelink (webbplatslänkar), För att visa upp och beskriva alternativa sidor som kan vara relevanta. Vanligt är att länka till om oss-sidor, formulär eller specifika produktsidor.
  • Callout (beskrivningstillägg). Korta meddelande för att lyfta fram USP:ar, säljande fördelar med ditt företag eller produktfördelar.
  • Structured snippets (Tillägg med webbplatsinformation). Gör det möjligt för dig att fylla i ett antal förutbestämda värden där du kan lyfta fram ytterligare information om era produkter och tjänster. Här har du chansen att lyfta fram punkter som som beskriver verksamheten och skapar intresse.
  • Image (bildtillägg). Låter dig förstärka din annons med en bild. Bra för att väcka uppmärksamhet och få din annons att sticka ut.
Google ads extensions bildtillägg
  • Lead form (formulärtillägg). Om du vill korta ned konverteringsresan kan du vilja tillhandahålla ett formulär eller liknande direkt. För de som är inloggade med ett Google konto kommer information att automatiskt att fyllas i, vilket förenklar ännu mer.
Google ads extensions lead form
  • Location (platstillägg). För dig som vill locka kunder till en fysisk adress. Om du har kopplat Google Ads med Google my business implementeras detta tillägg automatiskt.
Google ads extensions location
  • Price (pristillägg). Ger prisinformation direkt i annonsen, mycket bra för e-handelsbolag. Här kan du klicka på priserna och få information om produkten utan att det debiteras för klick. 
Google ads extensions pris
  • Seller ratings (omdömmen). Här visas ett betyg av din verksamhet och statistik, den är klickbar och ger då ytterligare information och specifika omdömen. Detta är ett dynamiskt automatiserat tillägg som bara visas om du har fått tillräckligt med omdömen och över 3,5 i snittbetyg. Du kan välja att avaktivera den om du inte vill att det ska synas. 
Google ads extensions seller rating
  • App (apptillägg).  Har du en app och vill uppmuntra till nedladdning? Då är denna perfekt. Många föredrar att direkt gå in på en app och inte via en landningssida. Har du som mål att öka nedladdningarna av din app hjälper detta tillägg dig.
Google ads extensions app

Dynamiska Google Ads extensions

Sedan finns en rad dynamiska tillägg. Med de manuella tilläggen kan du som annonsör påverka och ha kontroll över själv. De dynamiska tilläggen är till stor del motsvarande de manuella, men de läggs som sagt till automatisk. De sparar dig tid men på bekostnad av att du som annonsör inte kan kontrollera innehållet. Var något försiktig med vilka automatiska Google Ads extensions som du använder.

Best practices Google ads extensions

Hur gör man då Google ads extensions på bästa sätt? Exakt hur varierar givetvis beroende på för vem du annonserar och vad du vill uppnå, men här nedan följer några tips och riktlinjer:

  • Använd rätt extensions. Använd de extensions som passar för din verksamhet. Utvärdera vad du vill berätta och välj extensions utifrån det. Det är svårt att få med allt i rubriktexterna och i beskrivningen. Beroende på vilken bransch du befinner dig i kommer du ha olika behov. En hotellverksamhet vill t ex. ha med telefonnumret medan en e-handel inte vill det.
  • Avlasta rubriktexterna. Även om extensions är bra kommer rubrikerna att vara det viktigaste i annonsen, eftersom de syns mest. Dessa ska användas för att få med ditt sökord, viktigaste och mest säljande USP:ar samt tydliga uppmaningar som “läs mer här”. Det som är relevant men inte fullt lika viktigt kan förmedlas i extensions.
  • Skapa inte för få. För t.ex. sitelinks rekommenderas att du skapar åtminstone två, helst 6-8 för att ge Google valmöjligheter att testa. Använd också flera typer, fyra olika brukar vara en bra riktlinje. Kom dock ihåg att endast de som presterar bäst kommer att synas. Tilläggs-kombinationer med hög CTR(klick frekvens) kommer att premieras.
  • Förbättra din Ad rank. Extensions visas framförallt på de annonsplatser högst upp , mest på plats ett. Har  du en låg Ad-rank kommer de aldrig synas (och förmodligen inte annonsen överhuvudtaget). Förbättra din adrank genom att höja budet och/ eller din Quality score.
  • Kopiera inte rubriktexterna. Sätt inte in samma information som du har i rubrik texterna. Extensions ska utöka annonsen och berätta mer, helst inte samma sak en gång till.
  • Var inte repetitiv. Det finns som sagt flera typer av Google ads extentions som du kan implementera på samma gång, utnyttja dem på bästa sätt genom att låta dem visa olika saker.
  • Se till helheten. Att de passar ihop med det vanliga annonsmaterialet. Extensions ska förstärka ditt budskap inte göra det mer förvirrande.
  • Gör dem korta. Det finns begränsningar för längden för samtliga Google Ads extensions. Oftast på 25 eller 35 tecken som mest. I regel är det dock bäst att gör dem än kortare, detta ger större chans att fler extensions faktiskt syns.
  • Undvik skiljetecken. Tilläggen kommer att separeras av mellanrum. Har du flera Call-outs extensions t ex. Kommer de inte se bra ut med en punkt mellan varje. Än värre är utropstecken och värst är frågetecken, du ska ge ytterligare information inte ställa frågor.
  • Följ Googles regler. Om du inte följer Google Ads policy kommer dina Google ads extensions inte att synas. Använd inte opassande innehåll och inte varumärkesskyddade begrepp som du inte har rätt att använda. Läs riktlinjerna för annonseringspolicy.
  • Följ upp dem. Glöm inte bort dina dina Google Ads extensions, utan följ mät och följ hur de presterar. Ändra eller stoppa de tillägg som inte fungerar för din marknadsföring

Vill du lära dig mer om digital digital marknadsföring?

Behöver ni hjälp med att komma igång med utformningen av dina sökannonser? Kontakta gärna oss här på Maia så hjälper vi dig!

Vi har även flera webinars planerade framöver inom många spännande ämnen inom digital marknadsföring. Se till att anmäla dig för att inte missa tillfällen som ger dig ny kunskap gratis! Hos oss kan du även se tidigare webinars.

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.