Skip to main content

Du har troligtvis hört talas om marketing automation vid det här laget men du undrar kanske – Vad är marketing automation och varför är det viktigt? Marketing automation möjliggör bland annat en skräddarsydd kundupplevelse, sparar tid och är kostnadseffektivt för både B2B och B2C.

Nedan kan du läsa mer om vad marketing automation är och fem fördelar med att implementera programvaran.

Vad är marketing automation och hur fungerar det?

Marketing automation (MA) är en programvara eller enklare formulerat, ett verktyg som hjälper marknadsförare att frigöra tid genom att automatisera t.ex. manuella och repetitiva uppgifter.

Utifrån ett företagsperspektiv kan verktyget öka både produktivitet och effektivitet, framför allt kommunicera personaliserade budskap och digitala kampanjer utifrån relevant data som underlättar för att fatta datadrivna och smarta beslut, det vill säga marketing automation kan t.ex. stötta upp med att automatisera schemalagda inlägg på sociala medier som följarna intresserar sig för genom statistik från tidigare inlägg. Marketing automation blandas ofta ihop med e-postmarknadsföring, verktyget är mer kraftfullt än så, det används bland annat till SMS-kommunikation och pushnotiser. I stor utsträckning all typ av kommunikation i dialog med kund.

Listan nedan visar fler användningsområden där marketing automation är användbart:

  • Landningssidor –  när kunden och företaget får ett utbyte av varandra. T.ex. kunden kan ta del av ett webinar genom att lämna ifrån sig uppgifter, med uppgifter från landningssidan kan företaget fortsätta att leverera relevant content.
  • Lead Scoring – poängmodellen kan bland annat informera när din potentiella kund har utfört en viss handling och är redo för nästa
  • Sociala medier  – planlägg dina inlägg automatiskt och undvik att lägga tid på manuella utskick

5 fördelar med att implementera marketing automation

1. Personalisering – riktat innehåll till rätt person

Nyckeln till framgång är att nå ut till rätt person, vid rätt tidpunkt i rätt kanal. För att kundupplevelsen ska bli så skräddarsydd som möjligt behöver marknadsförare kliva ut ur sin roll och sätta sig in i vad en kund förväntar sig. Frågor som bör ställas då är, vilket innehåll är intressant, när och hur ofta vill kunden bli kontaktad?

Med hjälp av data går det att möta kundens behov och erbjuda underhållande content som lever upp till önskemålen. Marketing automation tillgodoser träffsäkra kundsegment och att kunddata lagras genom att exempelvis identifiera intressen via kundpreferenser.

2. Reducerar tidsåtgång och effektiviserar arbetsuppgifter för marknadsförare

Deadline, fredag innan lunch! Stressen hinner ikapp och du har miljoner puckar att prioritera, hur ska du hinna leverera i tid?

Med marketing automation kan du pusta ut och lita på att automatiseringen sköter det mesta åt dig, det är nämligen möjligt att automatisera kommunikation i flertalet kanaler. För att uppnå bästa tänkbara effekt och öka avkastning är det viktigt att ha ett tydligt mål och en genomarbetad strategi, under tiden kan du luta dig tillbaka och låta tekniken göra sitt. Med hjälp av tidsatta kommunikationsflöden kan du hålla en underhållande och löpande dialog med kunden, samtidigt har du hunnit bocka av diverse uppgifter på din to-do lista.

3. Behålla befintliga kunder och knyta nya kundrelationer

Det blir allt viktigare att förstå värdet av att engagera och vårda befintliga kunder eftersom det är en kostnad att skaffa nya. Därför är steget retention i kundresan en central del för marketing automation då retention handlar om att bibehålla kundrelationer. Befintliga kunder motiveras av relevant och personaliserat innehåll som bidrar till fler nöjda kunder och ett minskat kundtapp.

Marketing automation stöttar även upp för att omvandla besökare till betalande kunder, det kan exempelvis ske genom att företag lockar med exklusiva erbjudanden eller lojalitetsprogram. Viktigaste är att det finns en utarbetad strategi för hur företaget arbetar med att skapa lojalitet mellan kund och varumärke.

Bild 1: Bilden från NA-KD är ett klassiskt exempel på hur man arbetar för att bibehålla en kund som varit inaktiv en längre period. I mailet står det vi saknar dig, följt av en rabattkod för att på nytt engagera kunden.

Bild 2: Ett annat exempel för att engagera kunden är att be om recensioner. Recensionerna skapar inte enbart engagemang hos kunden, det ger även företaget feedback på vad en kund är nöjd eller missnöjd med.

4.Utvärdering –  analys av marknadsföringsinsatser

Målet är att ditt företags marknadsföringsinsatser ska visa ett positivt resultat, för att nå dit krävs det en kontinuerlig uppföljning av ditt arbete. Det vill säga, varje insats behöver utvärderas, analyseras och optimeras för att ge bättre resultat.

Med marketing automation kan man med fördel använda sig av A/B tester för att fastställa  vilka varianter som presterar bäst. Syftet är att identifiera vad som fungerar bäst för kund och genom analys av rapporter kan man sammanställa kvantitativ data som är av värde för framtida marknadsföring.

A/B test exempel

A/B-testning handlar om att ta reda på vilken variant som presterar bättre, originalet eller varianten. Marketing automation låter oss bland annat testa ämnesrad eller text på en knapp.

5. Samspel mellan marknad och säljavdelning

Det är inte en nyhet att det råder en utmaning mellan marknad och sälj i somliga företag, oftast beror det på att avdelningarna har olika arbetssätt och synsätt. För att skapa ett samspel mellan avdelningarna behöver det därav formas gemensamma, tydliga och mätbara mål. Avdelningarna behöver således få insyn i varandras områden för att få en bredare förståelse kring hur arbetsprocessen ser ut men också för att uppnå maximal effekt av teamwork som leder till önskat resultat.

Med marketing automation kan både sälj och marknad ta del av varandras processer, exempelvis genom att underlätta överlämning av ett lead när ett lead går från MQL till SQL och tillsammans generera kundvärde och tillväxt i företaget. För att erbjuda kunden en sömlös upplevelse kan med fördel kundservice inkluderas i samspelet, det minskar eventuell friktion för kund och förbättrar samarbetet internt.

Tips! För att bli snäppet vassare på riktat innehåll bör du läsa vårt blogginlägg Skapa nyhetsbrev som konverterar, där får du tips på hur du bör tänka för att skapa konverterings drivande innehåll.

Är du nyfiken på marketing automation och vill veta hur det kan gynna ditt företag?

Har du funderat på att implementera ett marketing automation system men behöver hjälp med att komma igång? Kontakta oss på Maia, våra MA-specialister hjälper dig gärna.

Ett tips är att spana in våra kommande webinars, vi kommer att prata om spännande ämnen som berör olika delar inom digital marknadsföring och som pricken över i:et är det helt gratis.  Du kan givetvis kolla på våra tidigare webinars också.