Skip to main content

Att skapa bra Facebook Ads copy kan vara svårt, men det är oerhört viktigt för att nå ut till din målgrupp och få dem att interagera med din annons. En bra annonstext kan göra skillnaden mellan att din annons blir en succé eller en flopp. Här är fem tips för att skriva bra copy för Facebook Ads:

Formulera ett tydligt budskap

Det är viktigt att du har en tydlig idé om vad du vill förmedla med din annons och varför någon ska välja just ditt företag. Formulera ett klart budskap som förklarar vad du erbjuder och varför det är unikt eller speciellt.

Ett exempel på tydlig copy är:
“Våra produkter är framställda med högsta kvalitet, och är unika på marknaden, med innovativa och miljövänliga material. Våra kunder kan känna sig trygga med att de gör ett hållbart val när de väljer oss. Välj oss för kvalitet och hållbarhet.”

Använd rätt tonalitet för din målgrupp

Istället för att försöka kommunicera till alla på en gång, anpassa ditt budskap och försök nå en specifik typ av person. Med Facebooks målgruppsinställningar kan du på på ett precist sätt inrikta dig på den målgrupp du vill nå. Det är sedan viktigt att använda en tonalitet som passar din målgrupp, hur ert företag vill kommunicera samt att de kan relatera till din annons.

Formell tonalitet i Facebook Ads copy passar oftast bra till:

  • Äldre målgrupper
  • Tjänstesektorn
  • Om du annonserar inom stat, kommun och landsting

Om du ska skriva Facebook Ad copy med informell stil passar det:

  • Yngre målgrupper
  • Att använda sig av talspråk

Om du annonserar för ett gym hade en mer formell annons sett ut så här:

Vårt Gym erbjuder träning för alla för 399 kr/ månad. Erfarna instruktörer och modern utrustning hjälper dig nå dina mål. Bli medlem idag.

Medan en informell annons skulle kunna skrivas så här:

Ha kul på träningen med vårt gym! Hög energi på våra klasser, härlig stämning och gemenskap gör träningen roligare för dig. Tillsammans med modern utrustning får du resultat. Anmäl dig idag och nå dina mål tillsammans med oss.

Fundera på vilken ton som slår an för just din målgrupp. Testa olika budskap och formuleringar och se vad som fungerar. Att ständigt A/B-testa, dvs. att ändra en parameter på annonser och sen se vilken som presterar bäst, är ett arbetssätt som du behöver ta till dig i din marknadsföring.

Använd emojis 🤗

På samma tema kan användandet av emojis ge en lättsam ton. Här är exempel på en annons om pensionssparande från banken SEB:

Här är exempel på en annons om pensionssparande från banken SEB:

Med en lättsammare ton och med emojis ändras tonfallet. Jämför med denna annons från Folksam:

Emojis förstärker den avslappnade tonen, gör annonsen lite mer personlig och beskriver känslor utan att använda en massa ord. Ända sedan 2015 har emojis utnyttjats i marknadsföring och idag används det flitigt av såväl stora som små företag. Och det kan få effekt – när företaget Scoro jämförde två annonser, en med emojis och en utan, hade annonsen med emojis hela 241% högre klickfrekvens.

Gör själv ett A/B-test där två annonser är identiska så när som på inkluderandet av emojis och utvärdera vad som fungerar bäst för ditt företag. Testa att använda dem i brödtexten, rubriken eller i beskrivningen. Om du vill utforska olika emojis finns detta emoji-bibliotek som du kan utforska.

Inkludera “call to actions”

Fokusera på agerande. Om det inte finns en tydlig call-to action knapp kommer den som ser annonsen förmodligen inte klicka sig vidare, vilket gör annonsen ineffektiv. Välj CTA med omsorg, utifrån dina målsättningar och se till att det får målgruppen att göra det du önskar. “Beställ nu” eller “Registrera dig idag” är exempel på CTAs som är tydliga och direkta, och uppmanar målgruppen att göra en önskad handling.

En bra CTA kan hjälpa till att minska beslutsångest och ge mening åt ditt innehåll. Även om det bara är en tvåords fras, behöver användarna lite vägledning för att veta vad som ska göras härnäst. CTAs kan skapa en känsla av att det är brådskande att agera vilket kan hjälpa till att öka konverteringar.

Här är exempel på ord som kan användas på CTA-knappar i olika typer av verksamheter:

  • E-handel: Köp, Handla, Beställ, Reservera, Spara, Lägg i kundvagn, Välj, Visa
  • SaaS-konvertering: Prova, Komma igång, Prenumerera, Registrera dig
  • Icke-vinstdrivande organisationer: Donera, Engagera dig, Volontärarbeta, Bidra, Ge, Stöd oss
  • Nyhetsbrev: Prenumerera, Gå med, Registrera dig
  • Gratis erbjudande: Ladda ner, Få, testa gratis, Ta vara på
  • Allmänt: Lär dig mer, Se mer, Se hur, Starta, Ta reda på, Kolla in, Klicka här, Fortsätt.

Förutom CTA knappar, inkludera call-to-actions i rubriken och/ eller i länkbeskrivningen. Använd en en övertygande uppmaning. Till exempel:

Klicka här för att läsa mer om våra snabba leveranser och börja beställa nu!

Lång vs kort copy

Facebookannonser varierar i textlängd, allt ifrån ett enstaka ord till en lång beskrivande text som är flera stycken lång. Hur lång den ska vara varierar beroende på produkt och syfte med annonseringen. Facebook själva påstår att en kortare text är mer effektivt. De rekommenderar två till tre meningar eller max 125 tecken. En sak att hålla koll på är att längre texter kommer att kortas ned. Texten skärs då av och göms bakom en “läs mer”-flik. För mobilanvändare skärs den alltid av vid 125 tecken men också för många olika Facebook ads format. Håll antingen texten kort eller avsluta det första stycket med en cliffhanger som uppmanar till vidare läsning. Så här kan det se ut:

Längre texter kan dock ibland vara mer effektiva i form av fler leads och lägre konverteringskostnader, visar en studie. Längre annonser kan ibland bättre beskriva produkten och därför vara mer övertygande. Detta gäller särskilt mer komplexa produkter som inte låter sig förklaras lika enkelt. Ju längre text du skriver desto mer kan det dock krävas som skribent, om det går att få med en tydlig beskrivning av vad du erbjuder med en usp och en call to action i en kort text är det ofta att föredra framför en längre. Här är ett exempel från SAS där de lyckas med att formulera sig kort och koncist:

facebook ads copy

Avslutningsvis

Genom att följa dessa tips kan du skapa en annonscopy som är lättförståelig, relevant och övertygande. En bra annonscopy kan nå ut till din målgrupp och få dem att interagera med din annons, vilket i sin tur kan leda till ökad trafik och konverteringar. Så se till att tänka igenom din copy och följ dessa tips för att skapa en annons som ger resultat.

Vill du lära dig mer om Facebook ads och digital marknadsföring?

Vill du veta mer om Facebook Ads och ha mer tips om annonsering? Läs då gärna Facebook Ads – 6 vanliga misstag som du kan och bör undvika eller Så skriver du digital copy som konverterar.
Om du behöver hjälp att komma igång med din digital marknadsföring, tveka inte att Kontakta oss på Maia, vi hjälper dig!

Vi har även flera webinars planerade framöver inom sökmotorannonsering och andra spännande ämnen inom digital marknadsföring. Se till att anmäla dig för att inte missa tillfällen som ger dig ny kunskap gratis! Hos oss kan du även se tidigare webinars.

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.