Skip to main content

SEO, sökmotoroptimering, är ett arbete som sträcker sig längre än till webben och Google. Faktum är att majoriteten av alla sociala medier och webbplatser har en sökmotorfunktion – och den kan man optimera för!

I detta inlägg går vi igenom grunderna i Instagram SEO så att ni på ett strategiskt sätt optimerar er profil och era inlägg och på så sätt få ökad synlighet och når fler nya personer som är intresserade av er typ av innehåll. 

Vad är Instagram SEO?

Instagram SEO syftar till arbetet med att sökmotoroptimera innehåll på Instagram för att förbättra synligheten av dina inlägg eller ditt konto när personer söker på sökord eller hashtags via sökfunktionen på Instagram. Du vill med andra ord synas så högt upp i sökresultatet (bland förslagen) som möjligt. 

Varför är Instagram SEO viktigt?

Likt många andra sociala medier har även Instagram en sökmotor där flera miljoner användare hittar nytt innehåll och profiler att följa. Genom att förstå hur man ökar sin synlighet i Instagrams sökmotor kan ert konto få avsevärt ökad exponering – med nya följare och ökad engagemang! Allt tack vare strategisk Instagram SEO. 

Instagrams rankingfaktorer

Vad är hemligheten bakom att lyckas med Instagram SEO och faktiskt synas? Hur “överlistar man algoritmen”, eller kan man ens det? Faktum är att som med andra sökmotorer så är det det bästa och mest värdefulla innehållet som vinner i det långa loppet – det ska alltid vara målet i skapandet! Ha alltid med dig Instagrams tre rankingfaktorer som just går i linje med detta och som påverkar hur du presterar. 

Relevans

Den starkaste signalen på efterfrågan är vad användare söker på. Baserat på söktermerna visar Instagram inlägg och profiler som har relevanta bio-texter, inläggstexter, hashtags och platstaggar utifrån söktermer.

Användaraktivitet

Inlägg och profiler som tidigare användare interagerar med ger signaler till Instagram att det innehållet är relevant för den sökningen. Det innehållet kommer med andra ord att ranka bättre när andra användare sedan söker på samma sökord.

Auktoritet

Instagram utvärderar engagemang och auktoritet av Innehåll och profiler. Så inlägg och profiler som redan är populära och presterar bra kommer även att ranka bättre. Mycket klick, gilla-markeringar, delningar och följare är signaler som påverkar.

5 praktiska tips för Instagram SEO

Här delar vi fem praktiska tips på hur du kan tillgodose rankingfaktorerna och maximera förutsättningarna för att synas på relevanta sökord.

Använd rätt sökord 

I social media listening-verktyg som Buzzumo och Hootsuite kan du se hur höga sökvolymer olika sökord har i olika länder. Gör en gedigen sökordsanalys och se vilka sökord som är relevanta för er verksamhet och som har en efterfrågan.

Optimera din profiltext 

När sökorden är valda är det dags att optimera profilen och använda sökorden. Ha med det/dem i din bio-text och gärna i ditt användarnamn om möjligt. Om du till exempel har ett resekonto om tropiska resmål och ditt viktigaste sökord är “tropiska resor” vore “TinasTropiskaResor” ett sökvänligt användarnamn – om du heter Tina såklart 🙂 Glöm inte att även addera en geotagg i din bio för att stärka sökbarheten för lokala sökningar.

Använd rätt hashtags

Hashtags är ett sätt att hitta nytt innehåll på. Du kan se en hashtags popularitet genom att söka på den direkt i Instagram eller använda social listening-verktyg. Se till att använda hashtags direkt i inläggets beskrivning – inte i kommentarerna – Instagram har meddelat att det är bara när de är i beskrivningen som de påverkar rankingen. 

Tips att ha med sig:

  • Använd hashtags med hög relevans för inlägget
  • Använd välkända och specifika hashtags, gör inte generiska hashtags
  • Ca 3-5 st räcker, men fler går bra om de har hög relevans.

Addera alt-text på dina bilder

Alt-texter är ett känt begrepp inom SEO för webben, men också en viktig del för Instagram SEO som många missar – eller inte ens känner till! En alt-text är en text som beskriver vad bilden illustrerar och läses upp av skärmläsare för att tillgängliggöra innehåll för personer med synnedsättning, men det hjälper även sökmotorer att förstå bildens innehåll.

Instagram använder sig av object recognition technologies för att autogenerera en alt-text för varje bild, men det kan lätt bli fel. Se till skriva dina alt-texter manuellt för att se till att texten är relevant och optimal för att öka sökbarheten.

Tips! Om du lägger upp ett bildspel kan du skriva en alt-text för varje enskild bild. 

Instagram seo alt text

Erbjud värde till följarna

Viktigast av allt, kom ihåg att din profil och ditt innehåll ska erbjuda värde och hålla det den lovar. Är det hälsosamma mattips som utlovas, då ska det speglas i innehållet och i alla sökord och hashtags som används!

Längre texter kan dock ibland vara mer effektiva i form av fler leads och lägre konverteringskostnader, visar en studie. Längre annonser kan ibland bättre beskriva produkten och därför vara mer övertygande. Detta gäller särskilt mer komplexa produkter som inte låter sig förklaras lika enkelt. Ju längre text du skriver desto mer kan det dock krävas som skribent, om det går att få med en tydlig beskrivning av vad du erbjuder med en usp och en call to action i en kort text är det ofta att föredra framför en längre. Här är ett exempel från SAS där de lyckas med att formulera sig kort och koncist:

Vill du bredda din närvaro på Instagram? Kom igång med annonsering på Instagram med vår guide!

Lär dig mer om Social SEO

Nyfiken på att lära dig mer om hur du sökmotoroptimerar dina sociala medier? Missa inte mina kostnadsfria webinars om Pinterest SEO och Youtube SEO. Där berättar jag om varje plattforms rankingfaktorer, hur du förhåller dig till dem och självklart hur du rent praktiska optimerar ditt innehåll!

Vill du lära dig mer om sociala medier och digital marknadsföring?

Om du behöver hjälp att komma igång med din digitala marknadsföring,  Kontakta oss på Maia, så hjälper vi dig!

Vi har även flera webinars planerade framöver inom många spännande ämnen inom digital marknadsföring. Se till att anmäla dig för att inte missa tillfällen som ger dig ny kunskap gratis! Hos oss kan du även se tidigare webinars.

Sabine Ljunggren

SENIOR SEO SPECIALIST / COO

Sabine är en prisbelönt marknadsförare med spets inom SEO och innehåll. På Maia hjälper hon våra kunder både strategiskt och operativt att nå resultat inom SEO, samtidigt som hon utbildar på skolor och för Google.