Skip to main content

Att skriva på ett sätt som både fångar mottagarens uppmärksamhet, får dem att vilja läsa och slutligen konvertera är en konst i sig. Att nå fram i det digitala bruset kräver både genomtänkt och välskriven digital copy. Nyfiken på hur du går tillväga för att nå dina kunder och fler potentiella kunder? Läs vidare. 

Skriv digital copy som konverterar

Här är 6 tips som hjälper dig att skriva mer för mottagaren och mindre utifrån ett företagsperspektiv.

1. Skriv värdebaserat – förklara värdet av din produkt

Att skriva på ett värdebaserat sätt handlar om att fokusera på att tillhandahålla en positiv upplevelse och skapa en emotionell koppling till produkten eller tjänsten, istället för enbart försöka att sälja den. Även om din produkt eller tjänst är otrolig, så kommer den inte säljas om mottagaren inte förstår vilket värde den får. Vad du vill göra är att prata mindre om produkten och mer om hur produkten kan lösa mottagarens problem.

Exempel digital copyHär är ett bra exempel med Colgate. Den enda bilden visar hur en text kan se ut från ett företags prespektiv och det andra hur det ser ut när man sätter värdet av produkten i fokus. Mottagaren bryr sig inte lika mycket om vilka nya ingredienser som tandkrämen har. Utan bryr sig snarare vad de som mottagare får ut av produkten. I det här fallet – ett skinande leende.

2. Var specifik – läsaren ska snabbt förstå vad du erbjuder

Säg vad du vill säga snabbt och var specifik med vad du erbjuder. För mycket fluff och onödigt långa utläggningar kommer enbart resultera i att mottagaren inte förstår vad du säljer och väljer att klicka sig vidare. Ju snabbare du kommer fram till sak desto mer ökar du chansen till att konvertering. Regeln är att vara så kort du kan utan att det ska påverka innehållet i texten.

  • Presentera produkten/tjänsten omgående: Mottagaren ska inte behöva gissa vad det är ni erbjuder. Försök uttrycka det redan i första meningen.
  • Förklara direkt hur ni kan lösa mottagarens problem: Personen som sökt sig till er har ett problem som den vill lösa. Visa tidigt att ni vet vad problemet är och förklara hur ni är lösningen.
  • Stick ut från era konkurrenter: Bevisa snabbt hur ni sticker ut från era konkurrenter. Vad är det med er tjänst/produkt som gör er till det bästa alternativet?

3. Skriv till rätt målgrupp

Vem pratar du med? Det är viktigt att veta innan du börjar skriva texten. Olika målgrupper kommunicerar på olika sätt, vilket du också måste göra. Att ta reda på vem målgruppen är kommer att öka både uppmärksamheten för ditt varumärke och konverteringsgraden.

Ta reda på:

  • Vilket problem försöker målgrupp försöker lösa? Fokusera på hur ni kan lösa det problemet för mottagaren.
  • Vilka är din målgrupps pain- och passion point? Det vill säga, vad får din målgrupp att avstå från köp och vad får dem att köpa?
  • Vilken plattform de finns på? Om du vet vilken plattform din målgrupp befinner sig på så är det också lättare för dig att anpassa din text och tonalitet.
  • Hur vill din målgrupp att du talar till dem? Hur skriver du för att tilltala din målgrupp? Tänk på tonaliteten och språket som den målgruppen använder för att kommunicera. Om du inte anpassar ditt sätt att skriva så kommer målgruppen aldrig förstå att det var till dem innehållet var menat.

Webinar: Hur du skriver copy som presterar i digitala kanaler

Vi går igenom hur du skriver riktigt bra copy för digitala kanaler. Hur ska du tänka för att skriva för en sökmotor? Vad är UX-copy? Hur skiljer sig copy i email mot sociala kanaler?

4. Lägg tid på CTA knapparna

En CTA, eller call-to-action knapp ska berätta för mottagaren vad den ska göra härnäst. En tydlig CTA är en av de viktigaste delarna av ditt innehåll eftersom det är den som uppmanar till handling och hjälper till att omvandla potentiella kunder till kunder.

Vad är en bra CTA-knapp?

Först och främst så är en CTA-knapp aldrig effektiv om mottagaren inte förstår vad värdet bakom knappen är. Det vill säga, vad gömmer sig bakom knappen och hur är det till värde för mottagaren? Tänk på CTA-knappen som en Call-to-value (CTV) knapp. Resultatet av det blir att dina mottagare snabbare förstår vad de får ut av att trycka på knappen, vilket kommer leda till att fler väljer att faktiskt göra det.

Låt oss kika några enkla exempel på hur du kan omvandla klassiska och generella CTA till en CTV:

Anpassa budskapet efter kundresan

Syftet med en CTA-knapp är inte att mottagaren alltid ska köpa något. Beroende på vart i kundresan som mottagaren befinner sig så förväntar de sig att bli bemötta på olika sätt. Det gäller även för CTA-knappar. En uppmaning som “köp nu” kommer inte landa lika bra hos någon som aldrig varit i kontakt med ditt varumärke förut.

Exempel för någon som är i början av kundresan:

Istället för:

“Bli kund”→ “Testa 30 dagar gratis”

“Begär offert” → “Ladda ner vår guide om X

Poängen med att anpassa budskapet handlar om att inte vara för påstridig när mottagaren inte är redo för det. En person som inte är redo att köpa ännu kan vara mer benägen att ladda ner en guide, läsa blogginlägg, registrera sig för ert nyhetsbrev eller gå på ett webinar, vilket också är andra typer av konverteringar. Se därför till att du har en plan för vilket budskap som ska riktas till mottagaren baserat på vart i kundresan personen befinner sig.

5. Prata med en person, inte hela massan

När du pratar med en vän, kollega på jobbet eller är i ett säljsamtal så benämner du inte den personen som ni, eller er. Du säger oftast “du/dig”. Samma princip gäller när du ska skriva digital copy. För att mottagaren ska känna att du förstår vad den vill och behöver, så måste du prata direkt till personen. Du vill ju att innehållet ska kännas personligt och mitt-i-prick för vad mottagaren söker efter.

Riktat till massan vs riktat till en person  

“Vi skickar nyhetsbrev där vi tar upp de allra senaste nyheterna inom digital marknadsföring” 

vs 

“Vi skickar ut nyheter om de allra senaste inom digital marknadsföring till dig så att du kan bli en vassare marknadsförare”.

Vill du blir bättre på att skriva SEO-anpassat? Läs 7 viktiga delar i en bra SEO-text där vi delar med oss av värdefulla tips

6. Skriv för “skumläsare”

Skriv på ett sätt som gör din text lätt att konsumera. Tänk på att majoriteten som kommer i kontakt med din text kommer att “skumläsa” den, snarare än att läsa ord för ord. Därför är det av yttersta vikt att du skriver på ett sätt som är anpassat för just det.

Här är 3 tips för att skriva på ett mer lättkonsumerat sätt:

  1. Arbeta med textblock: Skriv inte en hel sida med text utan att dela upp den i olika stycken. Att mötas av ett enda textblock kommer avskräcka läsaren från att fortsätta läsa. Dela upp texten med underrubrik i flera mindre stycken och punktlistor.
  2. Använd inte för svåra ord: Ju svårare ord du använder, desto svårare blir din text att läsa igenom. Du vill inte att läsaren ska haka upp sig på ord och tappa tråden på grund av att de inte förstår vad det är du försöker säga.
  3. Skriv inte för långa meningar: Ett enkelt tips att ta med sig är att inte skriva för långa meningar. För långa meningar som sträcker sig 2-3 rader kan lätt få läsaren att tappa tråden.

Vill du lära dig mer om copywriting och digital marknadsföring?

Missa då inte våra webinars. Vi har både tidigare inspelade dragningar och kommande webinars inom digital marknadsföring. Om du vill vässa kunskaperna ytterligare inom copywriting så kan du nu ta del av mitt inspelade webinar “Hur du skriver copy som presterar i digitala kanaler”. Där går jag igenom allt från UX, ads- och email-copy till hur du kan återanvända content. 

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.