Skip to main content

Nyhetsbrev och email marketing är än idag en av de mest använda marknadsföringsmetoderna tack vare sin höga ROI. Men för att uppnå den fulla potentialen av nyhetsbrev så krävs det både planering och en tanke bakom varje nyhetsbrev du skickar ut. Nyfiken på hur du bör tänka för att skapa nyhetsbrev som konverterar? Läs mina tips här nedan!

Lägg ner tid på att skapa en contentplan

När ska nyhetsbrevet gå ut och vilka ska motta det? Det är viktigt att lägga upp en plan och tydlig strategi för alla nyhetsbrev som ni ska skicka ut. Med hjälp av en contentplan blir det enklare för er att skapa nyhetsbrev som är genomtänkta och har ett varierat innehåll. Utöver det blir det också enklare för hela teamet att veta vad som ska göras inför varje nyhetsbrev.

Rekommenderat är att en contentplan bör innehålla åtminstone 3 månader framåt av content som ska ingå i nyhetsbreven. Den får såklart också vara längre.

Contentplan Email marketing

Vad ska en contentplan innehålla?

En contentplan kan egentligen vara så avancerad eller simpel som ni vill att den ska vara. Men några saker som kan vara bra att ta med för att skapa en så tydlig och strukturerad planering som möjligt är:

  • Innehållet i nyhetsbrevet: Kort information om vilken typ av information ni planerar att dela med er av i varje enskilt nyhetsbrev. Samt vilka länkar och CTA-knappar ni ska använda. Vad är syftet med mailutskicket? Det är frågan ni ställer er när ni svarar på vilken typ av content som nyhetsbrevet ska innehålla.
  • Ämnesrad och preheader: Det skadar inte att på förhand skriva ner genomtänkta ämnesrader och preheaders. När man dessutom skriver ner det för flera utskick framåt så skapar ni en röd tråd för alla nyhetsbrev men också en igenkänningsfaktor hos mottagaren som lär sig hur ni formulerar er och kommer börja känna igen er i inkorgen.
  • Vem/vilka kampanjen ska gå ut till: Förtydliga vilka mottagare i er lista som ska motta varje enskilt nyhetsbrev. Ska ni anpassa utskicken till olika segment eller ska alla kontakter få samma nyhetsbrev? När ni vet vem som ska motta ett nyhetsbrev är det enklare att anpassa innehållet i det.
Email ämnesrad och preheader

Tänk på innehållets längd

Längden och upplägget på texten i nyhetsbrevet blir direkt avgörande för hur många som kommer orka ta sig igenom det och eventuellt klicka på er call-to-action. Tänk på att inte inkludera alltför mycket i ett och samma nyhetsbrev. Ha snarare ett tema på innehållet i nyhetsbrevet som går i linje med det ni vill att mottagaren ska göra. Istället för att försöka trycka in så mycket olika information som möjligt.

Exempel:

Ni vill pusha för höstens produktnyheter i ert kommande utskick.


Inkludera: Ett urval av fina varor som precis kommit in till er webshop. Ha också gärna med relaterat content som SoMe- och blogginlägg etc. som styrker er trovärdighet och ökar chansen till köp.


Undvik: Att pusha för er pågående sommarrea och/eller andra kampanjer som inte har med höstens nyheter att göra.

Er copy sätter tonaliteten för nyhetsbrevet

Tänk på att språket ni använder i nyhetsbrevet blir en direkt återspegling av er verksamhet och varumärke. Använd därför alltid samma eller åtminstone liknande tonalitet i er copy. Fördelen med nyhetsbrev är att ni kan vara mer lekfulla i hur ni formulerar er. Men trots det bör ni ändå utgå från språket/tonen varumärket använder i andra sammanhang och på andra plattformar. Undvika också ord som triggar spamfilter för att öka leveransbarheten på era nyhetsbrev.

Webinar: Hur du skriver copy som presterar i digitala kanaler

Vi går igenom hur du skriver riktigt bra copy för digitala kanaler. Låt oss dela vår kunskap och lämna dig som en vassare digital skribent!

Variera bilder och text i nyhetsbrevet

I linje med innehållet som jag precis nämnde, så är det också viktigt att variera innehållet med text och bilder för att skapa nyhetsbrev som är intressanta att läsa. En variation på bild och text skapar mer dynamik i nyhetsbrevet och gör det på så sätt enklare för mottagaren att ta sig igenom. Regeln här brukar vara en 60/40 text- och bild ratio där ditt email består av maximalt 60 % text och 40 % av bilder.

Ratio text och bild i nyhetsbrev.

Tips!

Har du hört talas om interaktiva emails? Det är något som kan öka klickfrekvens, konverteringsgrad och samtidigt stärka ert varumärke. Läs mer om hur interaktiva emails kan ta era nyhetsbrev till nästa nivå!

CTA-knappar som lockar till klick

För att skapa nyhetsbrev som konverterar så krävs genomtänkta CTA-knappar som leder mottagaren vidare till rätt sida på er sajt. Framförallt är det viktigt att våra CTA-knappar dels är tydliga men också lockande att klicka på. Här är 3 olika best practices att förhålla sig till.

  • Använd inte för många CTA-knappar.
    Mailutskick innehåller i genomsnitt 2 CTA-knappar. Om ni använder för många CTA-knappar och uppmaningar kan det resultera i att mottagaren inte gör något alls utan lämnar nyhetsbrevet utan att klicka på något. Försök hålla er till en central CTA-knapp som leder mottagaren rätt i enighet med målet ni har med kampanjen. Därefter kan ni addera andra CTA-knappar eller klickbara bilder som antingen går till samma plats som den viktiga CTA-knappen eller till andra relaterade sidor.

Exempel:

Om det är ett säljande nyhetsbrev så är det lagom med två olika CTA-knappar. Där den primära CTA-knappen ska leda mottagaren till köp och den sekundära CTA-knappen är en knapp för de som inte riktigt är redo att genomföra köpet ännu.

  • Genomtänkt copy på CTA-knappar är A & O.
    Copy som “läs mer” och “köp nu” är klassiska CTA-knappar som egentligen inte säger så mycket. Dessutom kan de orsaka färre klick än om ni hade omformulerat er. Även om det kanske är passande för innehållet, alltså att mottagaren kan läsa mer om produkten , , så är formuleringen ”läs mer” inte särskilt lockande. Lägg hellre gärna lite extra tid på att komma på korta formuleringar som man vill klicka på.

Exempel:

En bra CTA-knapp har en text som beskriver innehållet ni länkar till. Delar ni exempelvis med er av nyheter så kan knappen ha texten “Upptäck fler vårnyheter” istället för “Se mer”.

  • Placera den viktigaste CTA-knappen högt upp.
    Alla mottagare kommer inte att scrolla igenom hela nyhetsbrevet. Så om du vill försäkra dig om att ditt budskap nås av alla som öppnar nyhetsbrevet, se då till att placera den viktigaste CTA-knappen högst upp i mailet. Denna knapp kan med fördel också återkomma igen i slutet av mailet om ni har rikligt med innehåll. Så tappar ni inte mottagaren om den mot förmodan inte skulle scrolla upp igen.

A/B-testa alltid nyhetsbrev

Jag tjatar alltid om att det är viktigt att A/B-testa sina utskick. Men det tål att upprepas igen. Utför man inte A/B-tester på sina utskick, och nyhetsbrev i detta fall, så är det svårt att veta vad som presterar bra och mindre bra. Det vill säga, vad era mottagare föredrar och vad för content ni kanske kan stryka i nästa utskick.

A/B testa välkomstmail

Vad ska man A/B testa?

Om ni inte vet vart ni ska börja med A/B-testerna så skulle jag säga att ni mjukstartar med att testa dessa 3 saker först:

  1. Ämnesrad
    Testa er fram med olika formuleringar för att se vad som ger hög öppningsfrekvens. Regeln här är att ena nyhetsbrevet bör ha en uppenbar ämnesrad och den andra en mer lockande ämnesrad.
  2. Längden på innehållet
    Hur känsliga är era mottagare för långt innehåll? Vill de ha längre nyhetsbrev med mer text/bilder eller föredrar de korta och koncisa nyhetsbrev? Genom att testa olika längd på innehållet kommer ni upptäcka vad som genererar en högre klickfrekvens i mailet.
  3. CTA-knappar
    Vilken formulering i copy eller färg ger flest klick? Presterar knappen bättre om den omplaceras i nyhetsbrevet? Testa er fram och utvärdera vad som genererar flest klick av era mottagare.

Vill du komma igång med email marketing?

Ta hjälp av någon av Maias email marketing specialister. Vi hjälper dig med allt från val av email system till innehållsskapande och segmentering av dina kontakter. Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.