Skip to main content

E-post är en välanvänd och utmärkt kanal för företag att använda när det kommer till uppdateringar kring sin verksamhet och andra erbjudanden.

Den största utmaningen vi har sett när det kommer till e-postmarknadsföring är att säkerställa bra leveransbarhet. Faktum är att 15,8 % av alla mail som skickas fastnar i spamfilter. Men vad innebär leveransbarhet egentligen och vad kan man göra för att förbättra den? I denna artikel kommer jag med tips och best practices för att guida dig hela vägen till mottagarens inkorg.

Vad innebär leveransbarhet?

Tekniskt sett så innebär termen leveransbarhet i hur stor utsträckning ditt mail blir accepterat av mottagarens server och därmed placerat i inkorgen. Vid dålig leveransbarhet hamnar mailet i mottagarens skräppost eller mottas inte alls.

Vad påverkar leveransbarhet?

De stora e-postklienterna (outlook, gmail m.fl.) har något som kallas spamfilter. Det fungerar som en form av säkerhetsfunktion och finns till för att fånga upp misstänkta beteenden. Det finns där för användarens bästa och är något vi ska värna om men det är också det som till stor del avgör huruvida vi hamnar bland skräppost eller inte.

Utöver spamfiltret finns det andra viktiga aspekter som t.ex. domänrykte och verifieringar men framförallt hur mottagaren uppfattar dig som avsändare och ditt innehåll. Alla delar kommer jag täcka i min guide.

Fokusera på användarupplevelse

Istället för att tänka hur vi “kommer runt” spam-filtret handlar mitt första tips om en övergripande strategi för att erbjuda en “mänsklig” upplevelse som mottagaren uppskattar. Jag börjar med tre exempel på vad jag menar med det.

1. Ge möjlighet att styra vilken kommunikation man får

I stället för att skicka alla olika typer av innehåll till alla nya subscribers så vill vi ge dem möjlighet att själva välja vilka mail de får. Två vanliga valmöjligheter är att välja hur ofta man får mailen (t.ex. veckovis/månadsvis) och vilken typ av innehåll man är intresserad av.

Exempelvis kan man låta användaren välja sina preferenser när man signar upp eller att ha en länk i mailutskick där man får styra sin prenumeration. Här är ett exempel på Spotifys “preference center”.

Se också till att det är tydligt hur man avprenumererar helt.

Val användare mailutskick Spotify

Exempel från Spotify där användaren kan välja vilka mailutskick man är intresserad av.

2. Analysera engagemang och segmentera

Undvik att skicka generiskt innehåll utan hänsyn till kontaktens individuella intressen. Undersök möjligheterna för analys i erat e-postsystem och justera innehållet regelbundet utifrån det.

A/B testning och dynamiskt innehåll är också bra metoder för att leverera unikt och personaliserat innehåll i varje utskick. Vill du ha fler tips på segmentering, läs gärna min artikel om segmentering i CRM system.

Prova också olika typer av utskicksfrekvens. En studie visar att ca 50% av alla som avregistrerar sig från ett företag har angett anledningen att de fått för många mail. Vad som är en bra frekvens kommer vara individuellt. Därför är det viktigt att ni bevakar öppningsfrekvens och engagemang regelbundet och hitta det som fungerar för er.

3. Underhåll din email-lista

En tredje sak du vill tänka på är att undvika att skicka till kontakter som inte öppnat era mail på lång tid (6 månader är ett bra riktmärke). Då finns det risk att e-postklienterna tolkar er som oönskade avsändare.

I stället vill vi lansera regelbundna “re-engagement” kampanjer för att försöka aktivera de inaktiva. Det kan vara ett specifikt mail med en rubrik som lockar dem som inte varit aktiva på ett tag. “Vi saknar dig” är en klassiker. Blir det ingen respons är det bäst att ta bort dem från din lista helt.

Vad innebär domänrykte?

Du känner säkert till att man själv kan markera vad som är skräppost och inte i t.ex. Outlook och Gmail. De stora e-postklienterna använder också all den data de får på öppningsfrekvens och klick för att avgöra din domäns så kallade “rykte”. Man kan beskriva det som att leverantörerna rankar dig efter hur kvaliteten på dina mail och lista är. Ryktet är en stor faktor när det kommer till att undvika hamna bland skräppost.

Ryktet påverkas bland annat av de faktorer jag nämnt här ovan. Det finns också vissa tekniska aspekter och best practices att förhålla sig till när det kommer till leveransbarhet. Jag har sammanställt 9 av dem här.

1. Använd inte för många och för stora bilder

För tunga bilder kommer öka laddtiden vilket är en faktor. Samtidigt vill du behålla hyfsad kvalitet för att det ska bli en bra användarupplevelse. Det finns tjänster som gör komprimering smidigt för dig t.ex compressor.io.

En annan sak du vill undvika är att ha för många bilder i förhållande till texten. De kan uppfattas som att det blir för säljigt och opersonligt och kan därmed öka risken att hamna i skräppost.

2. Verifiera din domän i e-postsystemet

En av de bästa sakerna du kan implementera för ökad leveransbarhet är att verifiera din domän via DKIM (DomainKeys Identified Mail). Det är en metod för att autentisera användaren och bidrar därmed till att minska risken att hamna i skräppost.

Vad som sker i praktiken när man verifierar sin domän är att e-postsystemet skickar mail på uppdrag av din domän i stället för deras egna. Det ger en bekräftelse för e-postklienterna att mailet kommer från en betrodd avsändare.

Dessutom försvinner texten som står efter din mail i fältet för avsändare vilket gör att det ser snyggare ut. Här är ett exempel på hur det syns i gmail om det kommer från en avsändare som inte har verifierad domän:

Exempel på email från avsändare som inte är verifierad.

De flesta systemen (t.ex. Mailchimp och Hubspot) har möjlighet till domän-verifiering samt erbjuder tydliga guider på hur du gör det.

Har ni verifierat er domän?

Är du osäker på om ni har gjort detta eller hur man gör det? Få reda på det kostnadsfritt genom vår hjälp!

3. Kontrollera leveransbarhet på det system du använder (eller tänk igenom det när du väljer)

Oftast så skickas mailet från den IP-adress din systemleverantör har (även om du verifierat din domän). Därför är det viktigt att kolla på hur er leverantör hanterar IP-adresserna som används. Har mycket spam skickats ut från plattformen tidigare kan det påverka alla som använder det systemet.

De flesta system har inbyggda funktioner för att leverera en hög leveransbarhet generellt men det kan vara värt att se över. Här finns en lista på några leverantörer som har testats.

4. Undvik no-reply som avsändare

En no-reply adress används för att blockera mottagare från att svara på mailet. I de flesta fall för att slippa övervakning över svar till mailadressen.

Problemet är att det ser opersonligt ut för mottagaren samt att det kan vara frustrerande att inte kunna svara på mailet om man har någon synpunkt på innehållet. Svarsfrekvensen är också något som e-postklienterna ser positivt på så möjligheten att svara är inget vi vill ta bort.

Om du är orolig för många svar, sätt i stället upp en specifik mailadress med syfte att stå som avsändare som övervakas av någon regelbundet.

5. Skicka inte med bifogade filer, t.ex videos/filmer

Har ditt mail bifogade filer kan det också fastna i spamfilter. Om du vill skicka med en PDF eller liknande är det bättre att ladda upp det på din webbplats och sen länka dit med en attraktiv CTA.

6. Undvik köpta listor

Känner mottagarna inte igen dig är det större chans att de markerar dig som skräppost. Vi vill ge makten till våra prenumeranter att “opta in” och vara öppna med vilken typ av kommunikation de kommer få. En bra relation mellan avsändare och mottagare är grunden i leveransbarhet.

7. Glöm inte mobilanpassning

Det är uppskattat att ca 40-50% öppnar sina mail i mobilen. Se till att mailet ser bra ut på alla skärmar. Ser det konstigt ut blir det dålig upplevelse vilket e-postklienterna kommer uppfatta.

8. Håll mailet kort och koncist

Mottagarens inkorg är antagligen redan överfull av information. Håll ditt mail kort och sammanfatta det viktigaste. Länka tillbaka till din hemsida om de vill läsa vidare på ämnet.

9. Undvik ord som triggar spamfilter

Vissa ord och fraser har spamfilter lärt sig känna igen och markeras som misstänksamt, dessa vill vi därför undvika. Skulle något av dessa ord vara med så är det ingen katastrof men det är bra att ha koll på dem. Listan innehåller ord som “gratis, “vinst” och “pengar”. Versaler, för många emojis och utropstecken är också något vi vill undvika.

Lista: 220 ord som triggar spam filter

För en komplett guide med ord och fraser har vi sammanställt en lista som du kan ladda ner.

+ Tips hur du undviker orden på bästa sätt!

Fokusera på upplevelsen

Det kan tyckas mycket att ha koll på när det kommer till leveransbarhet, men det är värt att lägga tid på. Har du fått ordning på vissa tekniska aspekter samt fokuserar på att ge en bra upplevelse för mottagaren så har du kommit en lång väg.

Nu hoppas jag att du fått med dig den kunskap du behöver för att det du producerar och skickar ska få större chans att hamna i inkorgen. Kontakta oss om ni behöver stöttning med er email marketing – vi hjälper er gärna få ökad tillväxt!

Alexander Weingarth Gustafsson

MARKETING AUTOMATION/CRM SPECIALIST

Alexander har utbildning inom Marketing Automation från Medieinstitutet. Med sin tekniska bakgrund har han förmågan att bygga avancerade kundresor och älskar allt som har med automatisering att göra.