Skip to main content

Anpassat innehåll är a och o i det digitala samhället som vi lever i idag. Därför är det viktigare än någonsin att göra din marknadsföring både personlig och relevant för dina kunder och leads. Att personalisera sina emails efter mottagarens behov och intresse kan öka både kundengagemang och bygga starkare relationer. Men hur gör man det på ett effektivt sätt? I det här inlägget ger jag dig tips och strategier för att skapa pricksäkra emails med hjälp av personalisering för att engagera dina kunder.

3 sätt att använda personalisering i emails

Personalisering i emails behöver inte vara så klurigt. Oftast kan du med relativt enkla medel skapa mer personliga och relevanta utskick som kommer leda till större engagemang hos dina mottagare. Om du inte testat det förut så är det här ditt tecken att du ska lägga lite extra tid på att personifiera:

  • Ämnesraden
  • CTA-knappar
  • Innehållet i ditt mejl

Segmentering – steg 1 för att lyckas med personalisering

Till och börja med, en förutsättning för att skapa personalisering i din kommunikation är segmentering. Segmentering handlar om att dela upp sina kontakter i olika kategorier baserat på egenskaper som kontakterna har gemensamt. Fördelen med att dela upp kontakter är att du lär känna dina kontakter lite bättre genom den data du samlar in och underlättar arbetet för dig själv när du vill skicka mer individanpassade utskick. Om du vill komma igång med segmentering så är det lagom att börja med segment som är uppdelat i:

  • Demografi: kön, ålder, yrke, intressen.
  • Beteende: aktivitet på hemsidan, tidigare köp eller produkt intresse.
  • Var i kundresan personen är: tidigare kund, lead, återkommande kund.

Om du börjar med att dela upp dina kontakter i dessa segment så kan du ganska snabbt bilda dig en uppfattning om dina kontakter. Om du har en relativt liten kontaktlista (1000 personer eller färre) så passar det bäst med några få segment till en början.

Personaliserad ämnesrad – öka öppningsfrekvensen

Ämnesraden är en av alla saker vi kan personalisera i ett email. Ämnesraden kommer är alltid en av de avgörande orsakerna till om mottagaren kommer öppna mejlet eller inte. Så du kan med fördel experimentera med formuleringen beroende på vart i kundresan som mottagaren befinner sig.

Exempel:

Du ska skicka ut en inbjudan till ditt kommande webinar som handlar om sociala medier. Det är inte första gången du håller ett webinar inom samma kategori, vilket innebär att det finns en del kontakter i din lista som förmodligen är intresserad även denna gången av att höra om ett relaterat ämne. 

Ämnesrad för återkommande kund/lead: Tyckte du om mitt förra webinar? Spana in detta! 

Ämnesrad för nya leads/kunder: Bli bättre på instagram ads – webinar på fredag!

Med små medel har du ändå lyckats skilja personer åt som är återkommande och som är nya till ditt webinar. Då har vi bevisat för kontakten att vi känner till deras preferens, vilket ökar chansen att de dels signar upp igen och igen.

Samma sak gäller även om du vill promota en ny produkt. Om produkten faller inom samma kategori eller är relaterad till någon tidigare produkt, så kan vi med fördel skicka en anpassad ämnesrad till personer som köpt den relaterade produkten innan. Ämnesraden skulle då kunna vara: “Du som gillade produkt XX – kommer älska denna”.

CTA knappar – öka klickfrekvensen

Att budskapet på din CTA knapp spelar stor roll för klickfrekvensen råder det inte några tvivel om. Rätt budskap till rätt person kommer göra mottagaren mer benägen att klicka. Så av den den anledningen vill vi inte ge alla våra kontakter samma uppmaning eftersom alla inte är på samma plats i kundresan.

Personalisering exempel

Om en person precis kommit i kontakt med företaget så är de med största sannolikhet inte lika benägna att klicka på en knapp som säger “Begär en offert”. Utan snarare en knapp som säger “Anmäl dig till ett webinar”. Eller istället för “Köp nu” så kanske det passar bättre med “Prova-på gratis i 30 dagar”. Målet är att få personen att ta action, och eftersom ett köp inte alltid  är den enda konverteringspunkten så bör inte heller alla CTA-knappar uppmana till det heller.

Personaliserat innehåll

När man pratar om email så är det få saker är så oinspirerande som email innehåll som uppenbart inte är riktat till mig. När en kund gör ett köp så har du dyrbar data som talar om för dig vad kunden köpt och om du plussar ihop det med andra digital avtryck som samma person har lämnat, så kan du ganska snabbt bilda dig en uppfattning om vad den personen förväntar sig för content. Detta är ju förutsatt att du har något typ av CRM-system som samlar in data om kunderna.

Gör utskicken personliga genom segmentering

Om du inte har en spårning på alla besökare som besöker din hemsidan eller ett lojalitetsprogram som samlar in kunddata om alla leads och kunder så kan det räcka med att du delar upp dina leads och kunder i segment baserat på tidigare köp och interaktioner.

Till exempel segment baserat på:

  • Vilken produkt/tjänstekategori någon handlade ifrån
  • Intresse för dam, herr eller barnavdelningen
  • Vilka event personen anmält sig till eller deltagit i, t.ex medlemsdagar, webinars eller testperioder.

Skapa utskick utifrån din segmentering

När du delat upp kontakterna i segment så kan du enklare rikta rätt innehåll till rätt person. Om du gång på gång skickar ut innehåll som inte är i linje med mottagarens intresse så kommer mottagaren att ignorera utskicken tillslut, eller avprenumerera. Det kan till exempel vara att du skickar ut alla kampanjer till alla kontakter, istället för att skicka ut utvalda kampanjer till utvalda personer. En person som handlat från herravdelningen och köpt fiskeutrustning vill i regel inte ta emot mail som innehåller träningskläder för dam, och vice versa.

Personalisering exempel H&M

Exempel H&M: Om du handlar på damavdelningen så kommer inte ett nyhetsbrev på herravdelningen att inspirera lika mycket. Det här är ett exempel av när någon hamnat i fel segment hos ett varumärke. Om man är osäker på vad personen är intresserad av så kan man med fördel skicka nyhetsbrev som innehåller både herr- och damkläder. 

Tips! Utgå från vad personen köpt eller visat intresse för innan och skicka ut relaterat innehåll till det. Vare sig det är träningskläder eller ett whitepaper som de laddat ner så är det mer gynnsamt för dig att skicka ut något relaterat till det snarare än att försöka få dem intresserade av något som de inte visat intresse för från första början.

Vill du ha hjälp med personalisering?

Vill du ha hjälp med att personalisera dina utskick? Eller har du andra frågor om digital marknadsföring? Kontakta oss på Maia så kan våra specialister hjälpa er!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.