Skip to main content

Det var inte alltför länge sedan vi skapade emails innehållande enbart text. Något som idag är långt ifrån tillräckligt för att uppnå ett högt engagemang från mottagarna. Idag kräver mottagare att bilder, rörliga element och genomtänkta CTA-knappar ska finnas med utöver passande copy för att de ska vilja interagera med våra utskick. Något som blivit en utmaning för alla som arbetar med email marketing, men en rolig sådan!

I detta blogginlägg kommer jag att gå igenom vad interaktiva emails är, vilka för- och nackdelar som finns med tekniken och hur ni kan komma igång med det.

Vad är interaktiva mail?

Först och främst ska vi börja med att reda ut begreppet interaktiva mail. I korta drag kan man säga att definitionen av interaktiva mail är utskick där interaktiva element finns med. Det vill säga, element/content som gör det möjligt för mottagaren att interagera med. Det kan till exempel vara:

  • Fylla i en recension om det senaste köpet
  • Svara på quiz-frågor direkt i mailet
  • Produktbilder som snurrar eller ändrar färg när man hovrar över dem
  • Bläddra bland olika färger av en produkt utan att behöva gå till hemsidan

Hela idén med interaktiva element är alltså att mottagaren inte ska behöva lämna mailet för att utföra de ovan nämnda aktiviteterna. Om du till exempel inkluderar interaktiva element med en nylanserad produkt så ska mottagaren helst kunna välja färg/storlek på produkten samt lägga den i varukorgen innan personen slutligen måste gå vidare till hemsidan för att slutföra köpet. Vill man dra det ännu längre kan man även se till att hela köpet kan slutföras direkt i mailet.

H&M är flitiga på att använda sig av interaktiva element. Här ett exempel på hur H&M gör det enklare för kunder att lämna recensioner för sitt köp. Istället för att skicka ett mail med en CTA knapp som säger “Recensera ditt köp” för att sedan slussas vidare till deras hemsida, så kan man göra det direkt i mailet. Med det sagt så bör man alltid göra en avvägning av när det är värt att försöka locka besökare till hemsidan eller när kommunikationen bara kan ske i till exempel ett mail. En recension är ett klockrent exempel på det.

Förväxla inte interaktiva mail med rörligt content

Interaktiva element ska inte förväxlas med rörlig content såsom animerade GIFs eller dynamiskt innehåll som till exempel nedräkningstimer. Dessa element räknas snarare som passiva element och inte något som en mottagare faktiskt kan interagera med, utan snarare bara titta på. För att det ska räknas som interaktivt så måste innehållet kunna påverkas av mottagaren. Till exempel att mottagaren måste klicka på ett element i innehållet för att aktivera det. Men med det sagt så är även rörligt content helt klart ett bra alternativ till interaktiva mail för att skapa roligare mail.

För- och nackdelar med interaktiva mail

Fördelar

Det finns en rad fördelar med interaktiva mail. Även om det helt klart är mer tidskrävande än vanliga mail med enbart text, så är den lilla extra ansträngningen värd det i slutändan.

Klickfrekvensen & konverteringsgraden ökar

Interaktiva emails skapar ett högre engagemang i mailet vilket också genererar en högre klickfrekvens. Enligt email marketing plattformen Litmus har man sett en 200% ökning i klickfrekvensen när företag använt sig av interaktiva element i sina utskick. I jämförelse med när man enbart använder sig av text i mailen för att engagera mottagarna.

På samma sätt som klickfrekvensen ökar så ökar även konverteringsgraden när man använder interaktiva element. Om du till exempel marknadsför produkter i utskicken, så är det enklare att inkludera funktioner som specifikationer om produkten med hjälp av interaktivt innehåll. Det innebär att de mottagare som klickar sig vidare till hemsidan är mer köpbenägna än om du bara hade visat en produktbild och enbart en CTA-knapp till hemsidan där mottagaren får fortsätta läsa om produkten.

Stärker varumärket

Istället för att enbart jobba med emails för att driva trafik från mailet till er hemsida så kan ni istället ta tillfället i akt och skapa engagemang redan i mailet. Aktivera era mottagare med hjälp av roliga element som stärker ert varumärke ännu mer. Genom att vara konsekventa med att alltid leverera kreativ content i era mail så kommer alltfler att lägga varumärket på minnet och med större sannolikhet öppna era mail när ni väl skickar dem.

Googles mail om deras hörlurar är ett bra exempel på hur man med relativt enkla medel kan skapa mer engagemang kring en produkt. Här har de inkluderat vilka olika färger som produkten Google Buds kommer i, samt även en knapp så att du direkt i mailet kan lägga till produkten i din varukorg. På så sätt har kunden redan genomgått nästan hela köpresan innan personen ens lämnat inkorgen i sin mail.

Nackdelar

Även om interaktiva mail har övervägande fördelar så finns det fortfarande några negativa aspekter som man bör ha i åtanke.

Alla mailklienter godkänner inte interaktiva element

Precis som rubriken säger så är det fortfarande inte alla ESP (email service providers) som godkänner interaktiva element. Det är bland annat desktop appen för Outlook och äldre versioner av Andriod enheter som inte stödjer det till 100%. Däremot stödjer både Gmail och Apple mail interaktiva element. På grund av att inte alla ESP och enheter stödjer interaktiva element så måste du alltid skapa upp så kallat “fallback content”. Det vill säga, back-up content som går syns i mailklienter som inte stödjer dina rörliga element. För de som inte kan se det rörliga så bör du ha inkluderat stillbilder eller enbart plain text som syns istället. På så sätt minimerar du risken att mailen ser konstiga eller ofullständiga ut för många av dina mottagare.

Tips! Undersök vilka mailklienter majoriteten av dina mottagare har. Om en klar majoritet har Outlook kanske det kan vara en idé att vänta med att skapa interaktiva element tills dess Outlook har börjat tillåta interaktiva mail.

AMP krävs för att interaktiva mail ska fungera

Anledningen till att Gmail godkänner interaktiva element är tack vare något som kallas för AMP. AMP är en teknologi som tillåter email marknadsförare att inkludera rörliga, eller interaktiva element i sina mail samt ser till att alla mottagare med Gmail kan se dessa. AMP är en tredje MIME standard (MIME är en beteckning för vilken typ av data/innehåll ett mail har) och har skapats för att du som marknadsförare ska kunna ha rörliga mail. I vanliga fall kan man som marknadsförare bara skapa två typer av mail, antingen HTML kodade samt plain text mail. Men med den tredje MIME typen AMP som gmail skapade så kan man alltså leverera dynamiskt och interaktivt innehåll.

Sammanfattning

Så varför ska du egentligen skapa denna typen av emails? Likt mycket annat inom digital marknadsföring så ställs allt högre krav på att skicka ut bättre, mer personaliserat och kreativt content för att få samma höga engagemang varje gång. Det är här denna typ av utskick kommer väl tillhands. Av många trender som sker inom email marknadsföringen under 2022 så står interaktiva mail högt upp på listan. Här är tre anledningarna till att ni bör överväga att inkludera det i er strategi framöver:

  1. Förbättrad UX. Användarupplevelsen för era potentiella och nuvarande kunder ökar med hjälp av kreativa emails. Utskicken kommer att vara mer likt en landningssida snarare än ett mail med hjälp av innehållet.
  2. Ni sticker ut från era konkurrenter. I dagsläget använder cirka 17% av alla marknadsförare sig av interaktiva mail. Detta trots att 91% av alla konsumenter önskar mer interaktiva emails, enligt Litmus undersökningar.
  3. Högkvalitativa leads. Tack vare att ni ger era mottagare mer information om era produkter/tjänster redan i mailet så kommer de som klickar sig vidare till er hemsida vara längre fram i kundresan och därmed mer köpbenägna.

 

Vill du komma igång med interaktiva mail?

Tycker du att det låter spännande med interaktiva mail, och något du vill komma igång med? Hör gärna av dig till mig så kikar vi på just era förutsättningar!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.