Skip to main content

Att ha många och bra länkar till din webbplats hjälper till att förbättra din ranking och synlighet vilket leder till mer organisk trafik. Men länkbygge är också den delen av SEO som kan vara svårast att jobba med eftersom det är det enda som du inte har full kontroll på själv. Medan innehåll och prestanda är sådant som du själv skapar och har kontroll över, så kräver länkbygge ofta något slags samarbete.

Men hur kan man då få kvalitativa länkar till sin webbplats? I det här inlägget delar jag med mig av 15 beprövade metoder som fungerar för att få organiska länkar och boosta din SEO. 

Vad är länkbygge?

Länkbygge, eller link building som det heter på engelska, är det arbete du gör för att generera externa länkar till din webbplats, det vill säga länkar som leder från andra webbplatser till din egen. Målet är att öka antalet kvalitativa länkar för att förbättra ranking och synlighet i sökresultatet. Enkelt förklarat så bidrar länkar från andra webbplatser till din webbplats auktoritet – ju fler relevanta och pålitliga länkar du får från andra, desto mer trovärdighet får du i sökmotorns ögon. 

Hur får man länkar?

Det finns lika många sätt att få länkar som idéer. Spännande, men också lite förvirrande för många. Vi har därför samlat 15 av de mest populära och effektiva metoderna för att jobba med länkbygge. Inspireras och hitta de tillvägagångssätt som passar just din verksamhet och bransch bäst.

1. Skapa värdefullt innehåll

Den mest grundläggande metoden för att få länkar är att skapa förstklassigt innehåll. Detta kan vara en tidskrävande uppgift men om du lyckas är det värt ansträngningen. Om du skriver tillräckligt bra och värdefullt innehåll som andra vill tipsa om eller referera till, ökar chansen att de länkar till dig. 

Vilken typ av innehåll som är mest relevant och “länkvänligt” kan variera beroende på bransch men de vanligaste typerna är blogginlägg, artiklar, guider mm. 

En steg-för-steg-guide är ett enkelt och tydligt sätt att lära sig hur man gör något och är, precis som visuella element, lätt att ta till sig och är därmed enkelt att dela och länka till. Ett sätt att bygga länkar till din guide är att googla reda på innehåll som tar upp samma ämne och be dem länka till din guide. 

Tips! Gör en konkurrentanalys och se vilken typ av innehåll som har gett dem många länkar och skapa liknande innehåll. 

2. Skapa visuellt innehåll som engagerar

Visuellt innehåll som till exempel infographics, illustrationer, tabeller med mera är ett sätt att göra ditt innehåll lättare att ta till sig och ökar sannolikheten att någon delar det vidare och därmed att de länkar till din webbplats. Visuella element är ofta ett enkelt sätt att lyfta fram enskilda stycken och skapa nyfikenhet kring en längre text. Exempel på intressanta infographics är statistik, tidslinjer, kartor, flödesscheman, how-to med mera. Se till att göra dem grafiskt tilltalande och lätta att ta till sig så ökar chansen att ditt innehåll uppskattas. 

Länkbygge exempel

Det här exemplet kommer från Canva där du också kan hitta många bra mallar för infographics.

3. Publicera forskning och rapporter

Dra nytta av din expertis och gör en undersökning i din bransch eller bland dina kunder och skapa en rapport utifrån resultatet. Ju mer informativt och pålitligt ditt innehåll är, desto större är chansen att det delas.  Det fina med undersökningar och rapporter är att om någon refererar till din data och statistik så blir det en naturlig anledning att länka, eller att be dem att länka, eftersom det är du som är källan. 

Här nedan ser du en del ur en rapport som vi på Maia har skapat. Vi fyllde rapporten med intressant data och tydliga och användbara infographics.

Länkbygge exempel

4. Skyscraper-tekniken

Det här är en metod som går ut på att du gör en analys av dina konkurrenters länkprofiler, och hittar innehåll hos dem som har gett många länkar. Sen skapar du liknande men bättre innehåll och marknadsför det för de som har länkat till dina konkurrenter. 

Hur skapar man då bättre innehåll? Jo, genom att satsa på:

  • Större omfattning av ämnet
  • Mer aktuell data
  • Unik grafik, t.ex. infographics mm. 
  • Snygg design och bra struktur

Målet med den här metoden är att bli den “högsta skyskrapan”  i din bransch och vara det självklara alternativet att länka till. 

5. Sprid ditt innehåll

Har du en webbplats med mycket bra innehåll, t.ex blogginlägg, guider, artiklar mm  – sprid det! Använd dig av dina digitala kanaler för att dela ditt innehåll till dina följare och din målgrupp, det ger dem en större möjlighet att hitta ditt innehåll. Gå tillbaka till steg 1 och fundera över vad du har eller kan skapa för innehåll som har stor chans att generera en länk. En extra fördel med den här metoden är att du även ökar kännedomen om ditt varumärke och driver trafik till din webbplats.  

Webinar: 7 annorlunda sätt att hitta contentidéer

Svårt att komma på ämnen att skapa innehåll om? Lugn, bara lugn. Vi har samlat sju effektiva – och lite udda – sätt att hitta contentidéer för webben!

6. Digital PR

Att jobba med PR är ett utmärkt sätt att skapa synlighet och auktoritet i din bransch, men det är också ett effektivt sätt att bygga upp din länkprofil. Ett pressmeddelande är till exempel en bra möjlighet att få länkar från de webbplatser som publicerar din nyhet. 

Hur får man länkar från ett pressmeddelande? Här är två snabba tips:

  • Lägg till länkar i texten i ditt pressmeddelande, då slipper du förlita dig på att de aktivt går in och lägger in länkar själva. 
  • Skriv ditt pressmeddelande som en färdig tidningsartikel. Om den som ska publicera artikeln redan har ett färdigt material att jobba med ökar chansen för publicering.  

PR stärker också dig eller ditt företag som en expert inom din bransch; ju oftare du publicerar användbar och relevant information, desto mer bygger du upp ditt anseende och desto högre är möjligheten att du får länkar.  

7. Mentions

Ibland kan det hända att någon delar ditt innehåll och nämner ditt företag i till exempel artiklar eller blogginlägg, utan att de länkar till din webbplats. Ett tips är att sätta upp Google Alerts eller liknande verktyg. Du får då ett mail varje gång en webbplats nämner ditt företagsnamn, och du kan enkelt kontakta dem för att be dem länka till dig.

8. Gästblogga

Ett av de mest effektiva sätten att bygga länkar är att hitta möjligheter för dig att skriva gästinlägg på andras bloggar eller webbplatser. Att gästblogga ger dig möjlighet att bygga upp din länkprofil organiskt genom att lägga till länkar till din egen webbplats i texten.

Tänk på att:

  • Hitta webbplatser som är relevanta för din bransch eller din produkt/tjänst, då är det större chans att läsaren klickar på din länk.
  • Länkar från webbplatser med hög domain rating är starkare och har större genomslagskraft.

9. Använd bloggare och influencers

Leta reda på relevanta bloggare och influencers inom din bransch som du kan skicka din produkt till eller erbjuda dem att använda din tjänst kostnadsfritt i utbyte mot en recension och länk. Om du har en lite större budget kan du också betala influencers för recensioner. Du kan också erbjuda dem en affiliate-länk som ger dem provision om någon klickar på länken och genomför ett köp. 

Den här typen av länkbygge kräver lite mer ansträngning, men genererar ofta trafik av högre kvalitet eftersom besökarna redan är intresserade av din produkt.

10. Fråga dina partners/distributörer/leverantörer

Eftersom du tillhandahåller en värdefull produkt/tjänst för dem så kommer de vara mer benägna att länka till dig eftersom ni redan har en affärsrelation.  Många företag har en partnersida där de listar vilka de gör affärer med. Om de inte redan länkar till din webbplats där är det ett enkelt och bra sätt att få en bra och relevant länk. Länkar på sådana här sidor kan antingen bestå av en textlänk eller en klickbar logga.

11. Leta efter brutna länkar

Den här metoden går ut på att du hittar webbplatser som har URL.er som inte längre finns (404:or) och kontaktar webbplatserna som länkar till dessa sidor och informerar dem om att du har en liknande resurs (dvs. sida) att ersätta med.

Detta kan kräva lite tid, men är effektivt. Brutna länkar påverkar användarupplevelsen negativt och genom att erbjuda den här webbplatsen en lösning på den brutna länken så ger du också deras användare en bättre upplevelse. Win win!

12. Ge rekommendationer

Kunder förlitar sig ofta på rekommendationer och recensioner när de ska fatta köpbeslut, men visste du att du också kan använda rekommendationer för att bygga länkar? Så här kan du gå till väga:

  • Skriv en rekommendation/recension om en produkt eller tjänst i form av en artikel eller blogginlägg på din webbplats.
  • Om företaget har en sida där användare kan skriva recensioner, skriv en rekommendation direkt på sidan och länka till ditt innehåll.
  • Om de inte har en sådan sida, kontakta dem och marknadsför ditt inlägg.

13. Lokala listningar

Om du driver ett lokalt företag kan du leta reda på olika webbplatser som listar lokala företag och be dem lägga till ditt företag samt länka till din webbplats. Det kan till exempel vara webbplatser som listar hantverkare i din kommun eller en lista med tips på butiker i ditt närområde.

14. Bygg ett digitalt verktyg

Är ditt företag i tech-branschen? Att bygga ett gratisverktyg eller en light-version av din produkt är ett effektivt sätt att skapa kvalitativa länkar. Om de gillar ditt verktyg och finner det värdefullt ökar möjligheten att de vill dela med sig. Det kan dessutom generera potentiella leads eftersom du skapar möjlighet att testa produkten innan ett eventuellt köp.

15. Skapa stockbilder

Sist men inte minst, ett tips som jag sett flera case på som givit fenomenala resultat. Nämligen att få länkar genom att skapa egna stockfoton och ladda upp dem webbplatser där andra kan se och ladda ner dina bilder utan kostnad (till exempel Unsplash eller Pixabay).  Men hur kan sådana bilder ge dig länkar? Gör så här:

  • Ladda upp ett eller flera foton.
  • Vänta tills du ser att bilderna har ett antal nerladdningar.
  • Gör en bildgoogling på dina bilder och se vilka webbplatser som har använt dina bilder.
  • Maila ägarna till webbplatserna och be om en länk i form av en bildreferens.

När man använder en stockbild är det inget måste att hänvisa till en bildkälla, men om du ber vänligt finns det alltid en chans! Ju fler bilder, desto fler nedladdningar – och möjligheter till länkar.

Mitt viktigaste tips

Som du ser finns det många sätt att använda för att bygga upp sin länkprofil. Länkar är inte något man bara får, utan det är något man förtjänar. Länkbygge kräver både tid och tålamod men i det långa loppet ger det stor effekt. Ett viktigt tips jag vill skicka med är att bara satsa på kvalitetslänkar och inte slösa tid (eller pengar) på länkar som inte är relevanta. Kvalitet före kvantitet!

Tips! Bredda dina kunskaper inom SEO och läs vårt inlägg Teknisk SEO – 8 faktorer du behöver ha koll på

Kom igång med ditt länkbygge!

Med dessa tips i minnet är du redo att sätta igång och bygga upp din länkprofil, testa dig fram och se vad som funkar för just dig och din webbplats.

Känns det trots tips som en uppförsbacke? Vi på Maia har hjälpt många företag, stora som små, med länkbygge. Varmt välkommen att höra av dig till oss så bollar vi just dina utmaningar!

Malin Algell

SEO SPECIALIST

Malin är SEO-specialist med en bakgrund som marknadskommunikatör och copywriter och hon har dessutom ett öga för det språkliga. På Maia hjälper hon våra kunder med både operativt och strategist SEO-arbete.