Skip to main content

UTM-taggning är ett sätt att spåra dina kampanjer bättre i Google Analytics. UTM ger dig möjlighet att styra dimensionerna kampanj, källa och medium på den inkommande trafiken. Fördelarna? Framförallt enklare utvärdering av din data! Här kan du läsa mer om UTM-taggar och hur du kommer igång med spårningen.

UTM står för Urchin Tracking Module

UTM är ett akronym och står för Urchin Tracking Module. Kanske du redan nu förstår varför tekniken gäller för just Google Analytics. Urchin är nämligen ett webbanalyssystem som Google förvärvade och utvecklade till just deras egna analysprodukt.

Förlängning av din URL

Om du har Google Analytics installerat på din webbsida så kan systemet se varifrån besökaren kommer (referral) och med olika regler bestämma vilken källa och medium som ska appliceras. T.ex. att det är organisk trafik från sociala medier. URL-taggning gör det möjligt att utöka din URL dit du pekar besökarna (landningssidan eller destinationssidan) med UTM-parametrar. När du använder UTM-parametrar så överskrider de källa / medium från referral-datan.

UTM-taggningen appliceras som en så kallad query sträng eller string. Den inleds efter ett “?” i din URL. Därefter följer UTM-parametrarna. De består av ett parameternamn och ett paramatervärde. T.ex. utm_source=facebook. Parmetrarna separeras i URL:en med ett “&”-tecken.

Så här kan exempelvis en UTM-taggad URL se ut:

dinsajt.se/kampanj?utm_campaign=sommarrea&utm_source=mailchimp&utm_medium=email

Åtta olika UTM-parametrar

Det finns åtta olika kampanjparametrar, varav tre är obligatoriska. Kampanj (utm_campaign), källa (utm_source) och medium (utm_medium) måste du ha med för att UTM-taggningen ska fungera. Utöver dessa har du även utm_content, utm_term, utm_source_platform, utm_creative_format och utm_marketing_tactic. Se samlingslistan nedan på alla parametrar och hur de används. Observera att UTM-content, Term, Format och Tactic för närvarande inte finns tillgänglig i gränssnittet för GA4, Google Analytics 4.

Parameter

Exempel

Användning

utm_campaign*
easter
Namnet på din kampanj
utm_source*
facebook
Källan på trafiken, t.ex. facebook, google, mailchimp
utm_medium*
social
Mediumet på trafiken, t.ex. organic, cpc, ppc, email, display
utm_content
kreativ-a
Beskriver innehållet, t.ex. annons A
utm_term
se-f-34-44
Beskriver sökord eller målgrupp
utm_source_platform
Google Ads
Beskriver plattformen
utm_creative_format
skyscraper
Beskriver formatet för kreativet
utm_marketing_tactic
retention
Beskriver taktiken som anänds

*Obligatoriska UTM-parametrar.

utm_id för mer avancerad taggning

Har du sett utm_id och undrar vad det är för parameter? Du kan använda utm_id som ett alternativ till manuell taggning med parametrarna ovan. Det här är ett avancerat alternativ och är bra om du hanterar mycket kampanjdata och UTM-taggning. Istället för att applicera UTM på dina URL:er skapar du en dataimport till Google Analytics kopplat till ett kampanj-ID som bär all referral data. Om kampanjens ID (utm_id) matchar med ID:et i din dataimport, appliceras din referraldata efter taggningen. Du kan läsa mer om hur du applicerar utm_id med dataimport hos Analytics hjälpcenter.

Verktyg för UTM-taggning

Vem som helst kan komma igång med UTM spårning. Det finns flera verktyg du kan använda till hjälp. Google har en egen Campaign-builder; en webbaserad tjänst där du fyller i önskade paramterar och kopierar den färdiga URL:en. Här kan du även skapa spårning för appar.

Du kan även använda dig ett kalkylark och skapa upp ett eget UTM-taggningsdokument. Se till så att du gör rätt med formlerna till URL:en, så att Google Analytics kommer kunna applicera din taggning. Fördelarna med att ha de sparade i ett kalkylark är att du kan se vilken spårning du applicerat bakåt.

Du kan även skriva dina UTM-parametrar manuellt när du anger destination i en kampanj.

Få en kopia av mall för UTM-taggning

Kom igång med UTM-taggning idag. Vi delar vår UTM-mall så du kan ta din alldeles egna kopia – gratis! Du fyller i URL:er till dina landningssidor och önskade parametrar så registreras en färdigtaggad länk för dig att kopiera.

Rapportering i Google Analytics

När du ska utvärdera hur dina UTM-taggade kampanjer presterar behöver du kika på rätt dimensioner till din trafik. UTM-parametrarna kan du applicera som sekundära dimensioner och du kan även titta på dem som primära under kampanjrapporteringen.

Använd kampanjrapporten i Universal Analytics

I Universal Analytics finns en kampanjsektion under Förvärv (Acquisition) där du kan följa upp på din uppmärkta trafik. Applicera kampanj, källa, medium eller källa / medium som din primära dimension. Du kan även applicera sekundära dimensioner. Vill du se utm_content och utm_term i rapporten, så får du göra just det. För att applicera utm_content får du addera Ad content som dimension. Och för utm_term Keyword.

Använd kampanjrapporten i GA4

I GA4 följer du upp på din UTM-taggning i Förvärv > Trafikförvärv (Acquisition > traffic acquisition). Du hittar den under sektionen Life cycle. Du kan ändra primär dimension och addera sekundära, precis som i Universal Analytics. Applicera sessionsdata för dina kampanjer, källa och medium.

Fördelar med UTM-taggning

Det finns många fördelar med att applicera spårning med UTM.

  • Bättre kampanjdata: Du får ett starkare underlag till dina analyser när du kontrollerar hur datan för dina kampanjer ska sorteras.
  • Segmentera: Samma landningssida, men olika besökare. Berätta t.ex. vilken annons besökaren klickade på eller vilken annonsgrupp det var med dina URL:er.
  • Tidsbesparing: När du bestämmer kategoriseringen går det snabbare att följa upp och plocka ut kampanjdata.
  • Minskad dark traffic: Dark traffic är trafik som felaktigt sorteras som direkt. Anledningen? Google Analytics saknar nödvändig referral-data. Om du UTM-taggar hjälper du Google Analytics att placera i rätt fack.

Tips för UTM-taggning

Använd en URL shortener

En nackdel med UTM är att de ger långa och fula URL:er. Det är inte alltid optimalt om du vill använda det i sociala medier. Men du kan använda olika tjänster för att förkorta och på så vis komprimera URL:en. Bit.ly eller Cutt.ly är två exempel. Det finns många URL shorteners du kan använda helt kostnadsfritt.

Använd INTE för interna URL:er

UTM-taggning är en metod för att spåra inkommande trafik bättre = var dina besökare kommer ifrån. Det finns ingen anledning att applicera UTM-taggning på interna länkar, det vill säga länkar på sin sida som pekar till andra sidor på samma domän. Tvärtom förstör du din Google Analytics data om du applicerar UTM på interna URL:er.

Tänk till på tecken

UTM-taggning stödjer inte alla tecken. Använd + istället för mellanslag, alternativt bindestreck eller understreck. Rekommenderat är även att skriva allt i gemener. Då slipper du splittrad data när någon taggat Facebook och en annan FACEBOOK. Tips! Du kan även ha ett lowercase-filter för din vy, som omvandlar all data till gemener.

Behöver du se över din spårning?

Vi hjälper dig med allt från att implementera pixlar till att säkra din data i Google Analytics. Att inte lita på sin data är oerhört vanligt och frustrerande. Tveka inte på att höra av dig vid frågor!

Kim Westervind

DIGITAL ANALYTIKER

Kim är digital analytiker och utbildar i Google Tag Manager på flera yrkeshögskolor. Hon har även gästat Google Digitalakademin på ämnet analys.