Skip to main content

Under gårdagen (16 mars 2022) gick Google ut med stora nyheter som kommer förändra arbetssättet inom digital analys för många. Från och med 1 juli 2023 kommer Googles mycket populära analysplattform Universal Analytics (UA) att sluta ta emot data och så småningom kommer plockas bort helt. 

UA har funnits med sedan 2014 och har varit ett mycket populärt analysverktyg för alla som driver en webbplats. Även om beslutet först kan kännas drastiskt, kommer det inte helt oväntat. Sedan Google lanserade Google Analytics 4 (GA4) i december 2020 har de lagt allt fokus där och mer eller mindre slutat utveckla UA för att till slut låta den dö ut. Google rekommenderar nu alla att förbereda sig för att använda GA4 i framtiden. 

Google Analytics 4 är vår nästa generations mätningslösning och ersätter Universal Analytics. Från och med den 1 juli 2023 slutar Universal Analytics-egendomar att behandla nya träffar. Om du fortfarande använder Universal Analytics rekommenderar vi att du gör dig redo för att börja använda Google Analytics 4. – Google 

Tur i oturen för alla där ute som använder sig av UA är att man kan köra UA och GA4 parallellt med varandra och således finns det möjlighet att sakta men säkert lära och vänja sig vid det nya analysverktyget. Men tiden är knapp, från och med 1 juli nästa år kommer UA att sluta ta emot data och bearbeta nya träffar meddelar Google. 

Google går samtidigt ut och rekommenderar alla att exportera sin gamla data om man vill behålla den då där finns planer att radera all data på plattformen sex månader efter att egendomen slutat ta emot ny data. 

De kunder som använder sig av den betalda versionen Analytics 360 kommer dock få lite förlängd tid på sig att genomföra skiftet till GA4 då den plattformen slutar ta emot data från och med oktober nästa år. 

Vår rekommendation

Som tidigare nämnt kom detta beslutet inte som en chock då Google tydligt visat att det är GA4 som är vägen framåt. Vi har därför varit tydliga med våra kunder att de borde sätta upp mätning för GA4 utöver sin UA-egendom. 

Denna nyhet kommer säkert skrämma upp många som enbart använt sig av UA förut, därför rekommenderar vi att så snabbt som möjligt skapa upp en GA4 egendom, om ni inte redan har ett. Sedan rekommenderar vi att ni börjar köra det parallellt med ert UA för att övergången ska bli så smidig som möjlig och för att tiden ska finnas att lära sig det nya verktyget utan någon större stress.  

För den som vill bli mer bekant i GA4 gränssnittet har Google sitt demokonto som alla kan begära access till. De har även korta introduktionskurser där du får lära dig mer om skillnaderna mellan UA och GA4.

Kim Westervind

DIGITAL ANALYTIKER

Kim är digital analytiker och utbildar i Google Tag Manager på flera yrkeshögskolor. Hon har även gästat Google Digitalakademin på ämnet analys.