Skip to main content

Stora som små företag har drabbats hårt av förlorade kunder de senaste åren på grund av pandemin. Effekten av det är att företag har blixt-digitaliserat sig genom appar och smidiga lösningar för att nå ut till sina kunder. Samtidigt har annonsering mot app-installationer ökat med nästan 350% globalt (statista.com) sedan 2017.

När fler och fler konkurrenter identifierat värdet av app-annonsering är det viktigt att du inte blir omsprungen och hänger med i racet. Om du planerar att komma igång med annonsering kan det vara svårt att veta hur du ska tänka och vad du behöver känna till. I detta blogginlägg delar vi därför med oss av viktiga tips och best practices som hjälper dig komma igång med app-annonsering!

Identifiera er målgrupp

Det är viktigt att lära känna sin målgrupp och veta var de befinner sig. Det görs genom en målgruppsanalys. Ju fler frågor ni kan besvara tidigt kring er målgrupp, desto mer träffsäker blir er app-annonsering kring kanalval, utifrån era mål och förutsättningar.

App-annonsering i push-kanaler

Push-kanaler är kanaler där du “pushar ut” annonser till målgruppen som inte har ett aktivt behov eller intresse av er app där och då. De allra vanligaste push-kanalerna är sociala medier. Linkedin erbjuder dig möjligheten att annonsera mot yrken, jobbtitlar, företag, intressen, Linkedin-medlemsgrupper m.m. Om ni vill att personer inom yrkeskategorier ska använda er app erbjuder LinkedIn bra möjligheter för app-annonsering.

Facebook och Instagram har betydligt fler användare och har möjligheten att nå en bredare massa. Om du har en app inom underhållning, shopping, utbildning eller en app som förenklar vardagen för många passar Facebook och/eller Instagram många företag att nå ut till sin målgrupp.

App-annonsering i pull-kanaler

Pull-kanaler är kanaler som “drar in” er målgrupp till er webb eller till en app butik då de har ett aktivt behov eller intresse av det ni erbjuder. Pull-kanaler är ofta förknippat med sökmotorer, vilket är ett smart sätt att upptäcka behovet och sökbeteendet hos er målgrupp. Vad söker era potentiella kunder efter som ni kan synas på med annonser? Sökmotorer som Google, Bing, App store och Google Play får ert budskap att synas vid rätt tillfälle och möjligheten att tillfredsställa målgruppens behov.

Arbeta fram en kanalstrategi så att ni satsar på rätt kanaler!

Best practices för app-annonsering

Analysera hela kundresan

Kundresan är de steg som er målgrupp tar genom olika beteenden och engagemang. Från att de får upp ögonen för ert varumärke och app, till att de fattar beslut om att ladda ner och använda appen. Då finns det flera strategier och syften om varför ni bör utvärdera vikten av att synas under kundresan:

Steg 1: Brand awareness

App-annonsering i push-kanaler är den vanligaste metoden att bygga upp sitt varumärke genom. Ni kan nå personer som kanske inte vet vilka ni är och vad ni erbjuder. Sociala medier ger även möjligheten att annonsera mot en stor del användare. Dessutom är sociala medier i regel billigare att app-annonsera i än i mer konverteringsdrivande plattformar på grund av detta. Om det inte är övertygande nog har 94% av svenskarna använd sociala medier det senaste året (svenskarna och internet 2022).

Steg 2: Research och behov

Personer som befinner sig längre ner i kundresan gör research för att hitta lösningar till deras behov. Då passar app-annonsering utmärkt i sökmotorer (Google och Bing) för att möta upp det sök behov som er målgrupp har. Då kan ni se till att synas med annonser till en målgrupp som söker efter sökord som är viktiga för er.

Steg 3: Beslut och köpintention

De mest bortglömda kanalerna är app-butiker. Google Play och App Store är det slutgiltiga steget som målgruppen genomgår innan de tar action. Då är det viktigt att marknadsföra mot potentiella användare i det sista skedet.

Andra sätt att också app-annonsera längre ner i kundresan är genom retargeting, alltså mot de som visat intresse om ert företag och hemsida tidigare.

Analysera hur ni kan nyttja synlighet genom hela kundresan till er fördel för att driva in nya användare. Bearbetas er målgrupp genom kundresan ökar chanserna till att ni blir top-of-mind samt får fler leads.

Lägg störst fokus på konverteringsdrivande plattformar

När ni väl har tillräckligt med data och insikter om er målgrupp blir det lättare att strategiskt välja och prioritera i er kanalmix. I arbetet med app-annonsering är slutmålet av naturliga skäl alltid nedladdningar av appen. Här är tre plattformar jag rekommenderar att ni ska utforska för att driva in så många nedladdningar som möjligt:

  • Universal App Campaigns (UAC) är annonsering i Google Play store, Google sök, Youtube, Display samt Discover nätverket. Kanalen har även en lägre klickpriser samt cost-per-install än vanliga sökordsannonser på Google.
  • Apple Search Ads (ASA) och annonsering i App store. 70% av App store-användare använder sökfunktionen för att hitta appar. Därför visar också ASA en konverteringsgrad på hela 50%, över alla kategorier (Källa: Apple). Eftersom Apple är så pass stora i mobila världen genereras även 82% av alla app-nedladdningar från App store.
  • Facebook App Install Campaign. Facebook är världens största plattform och ger goda möjligheter att nå er målgrupp. Dessutom har Facebook Ads en låg snitt-CPI (Cost-per-Install) på 2 dollar.

Ingen data? Testa!

Har ni inte app-annonserat tidigare och har dataunderlag på vilka plattformar som fungerar bra, behöver ni göra en kvalificerad bedömning kring ert kanalval. Börja med att testa den kanal som visar högst potential enligt er målgruppsanalys och research. Utvärdera och prioritera respektive medie/plattform utifrån insamlad data.

Pro tip: Investera inte hela budgeten under app-annonseringens utvärderingsperiod. Om resultatet tydligt skiljer sig kan ni prioritera och skala upp utefter vad ni får för resultat.

Maximera app-annonsering med rätt mätning

AI och maskininlärning har blivit så pass avancerad och ett så framgångsrikt recept att det inte borde ignoreras bland annonsörer. Implementera mätning i alla plattformar som ni väljer att synas i. Det gör att ni kan mäta resultatet och ge er kritiska insikter av er marknadsföring. Inte nog med det, ni kan också utnyttja exempelvis Facebooks, Googles, Linkedins m.m. AI och plattformens maskininlärning till er fördel. Maskininlärning tittar på all insamlad data och försöker optimera er annonsering mot satta mål och konverteringar.

Använd annonsinnehåll som fungerar

Det finns en hel uppsjö av olika annonsinnehåll som passar utmärkt för annonsering mot appar. Bara att nämna några annonsinnehåll som fungerar:

  • Success stories
  • Utbildande innehåll: Hur appen används in action exempelvis
  • Fördelar och funktioner som appen ger användaren.
  • Social proof
  • Selling points

Testa olika innehåll för att fastställa vad som fungerar bäst för just er. I slutändan handlar det om vad er målgrupp föredrar för material och vad responsen blir. Många företag brukar snöa in sig på innehåll som de själva är stolta över och vill annonsera. Men frågan är om er målgrupp och följare är intresserade? så kill your darlings och utgå ifrån vad er målgrupp föredrar och inte.

Försök sänka er Cost-per-Install

Cost-per-install syftar till att räkna på vad ni betalar per installerad app. CPI räknas ut genom följande formel:

Vad påverkar CPI?

Cost-per-Install varierar beroende på olika faktorer. Baserat på vilket land, app-kategori, konkurrens och värde per installering kan skillnaden vara stor. Dessutom, om er app kostar att ladda ner eller om den är gratis påverkar också  differensen. I regel ligger en normal CPI mellan 20-50 kr mellan olika plattformar och branscher.

Varför ska jag mäta vår CPI?

Det är vanligt att många annonsörer endast tittar på mätetal som berör trafik, exponering och antalet installationer. Att använda CPI som KPI ger insikt och förståelse över hur er app-annonserings lönsamhet ligger till. Om ni exempelvis betalar 10 kronor per app-installation i Facebook och 20 kr per installation i Googles nätverk bör ni rimligtvis överväga budgetprioritering mot Facebook och skala upp investeringen där.

Hur kommer jag igång med app-annonsering?

Nu när du fått tips i både strategi och passande kanaler för app-annonsering är det bara att kicka igång. Börja undersöka er målgrupp och tidigare data så att ni inte fattar fel beslut i er kanalmix. Utvärdera vilka medier/plattformar, målgrupper, annonsmaterial som passar er app-annonsering och målgrupp. Detta kommer i längden reducera er CPI, samt leda till fler nedladdade appar.

Vill du lära dig mer om app-annonsering och digital marknadsföring?

Behöver ni hjälp i att komma igång med app-annonsering och tänka mer strategiskt i er digitala marknadsföring? Kontakta gärna mig eller någon av mina kollegor här på Maia så hjälper vi dig!

Vi har även flera webinars planerade framöver inom många spännande ämnen inom digital marknadsföring. Se till att anmäla dig för att inte missa tillfällen som ger dig ny kunskap gratis! Hos oss kan du även se tidigare webinars.

Christian Sturk

PERFORMANCE SPECIALIST

Christian är utbildad inom digital marknadsföring vid Stockholms Internationella Handelsskola och har sin främsta expertis inom köpt annonsering – performance marketing.