Skip to main content

Vad är ett marketing automation flöde och vilka automation flöden är relevanta för en e-handel? I denna artikel går vi igenom vilka 5 flöden som varje e-handlare behöver. Dels för att kunna erbjuda sina kunder en bättre upplevelse och service, men också för att spara tid och resurser på att inte utföra manuella saker i onödan som med fördel kan automatiseras.

Alla flöden som jag presenterar här är i regel flöden som finns tillgängliga i alla email marketing och marketing automation verktyg. På så sätt kan ni komma igång med era flöden snabbt och smidigt, förutsatt att ni använder er av ett sådant verktyg i dagsläget.

Vad är ett marketing automation flöde?

Så, vad är då ett marketing automation flöde? Ett automation flöde är ett tillvägagångssätt för att automatisera manuella uppgifter. Flödet är baserat på en regel eller ett villkor och är ofta uppbyggda på en “om/då”-struktur. Det innebär att om ett villkor är uppfyllt av en person (en besökare/kund) så kommer en åtgärd att vidtas av systemet som du använder. Det kan till exempel vara att en person genomför ett köp, då är villkoret själva köpet och den åtgärd som systemet vidtar är att automatiskt skicka ut ett bekräftelsemejl. Så istället för att du manuellt skickar ut ett tack-mail och 2 veckor senare skickar ett “betygsätt din produkt” mail, så sköter systemet det helt själv.

Här är ett exempel på ett klassiskt automation flöde. Hur det dels kan automatiseras vid köp men också hur man kan automatisera påminnelser. Till exempel att påminna personer att genomföra sina köp med hjälp av automatiska mailutskick som triggas igång när någon lämnar sin varukorg utan att genomföra köpet.

vanligt marketing automation flode

Webinar: Lär dig mer om marketing automation för e-handel

Missade du vårt tidigare webinar om marketing automation flöden för e-handlare? Du kan va lugn! Det går fortfarande att se det i efterhand – helt gratis såklart. Lär dig mer om hur du kan automatisera mera.

Marketing automation flöden

1. Välkomstmail när nya personer signar upp på nyhetsbrev

Det första flödet som alla behöver är ett automatiserat tack-mail som skickas när personen har signat upp sig på ert nyhetsbrev. Min erfarenhet är allt för många tänker att sådana mail bara är onödiga, för vad tillför det egentligen? Men tänker man på det så har ju faktiskt en person tagit ett aktivt val och självmant efterfrågat mer information av ert företag. Så varför inte ta vara på tillfället när en person har ens brand top-of-mind? Här har ni ett gyllene tillfälle att presentera ert företag igen för personen som precis visat intresse för er och därmed sätta ribban för vad personen kan förvänta sig av er i era utskick.

Tre tips på vad utskicket kan innehålla:

Engagerande content: Visa direkt upp populära varor eller spännande artiklar som ni publicerat för att få tillbaka personen till sidan igen. Många signar upp sig på nyhetsbrev i all hast och glömmer därefter av att de signat upp sig. När första mailet sedan kommer veckor senare, har personen redan glömt varför den signat upp sig till en börja och väljer kanske att direkt radera mejlet eller i värsta fall avregistrera sig.

Framtida content: Visa upp ett smakprov på vad nyhetsbreven kan komma att innehålla framöver. Presentera vad era nyhetsbrev vanligtvis brukar innehålla så att ni både sätter tonen och förväntningarna hos mottagaren vad de kan förvänta sig av era utskick.

Hänvisning till era sociala medier: Nu när ni ändå har personens uppmärksamhet, hänvisa dem att även spana in era sociala medier. Har de inte hittat er hemsida via era sociala medier så har ni kanske även landat en ny följare på Instagram eller Facebook.

2. Abandonment cart påminnelse

Ett annat automation flöde som är oerhört effektivt men som långt ifrån alla använder är så kallade abandonment cart påminnelser. Det är ett flöde som triggas igång om en person lämnat sin varukorg utan att genomföra köpet.

E-handelsföretaget Shopify uppger att cirka 88% av alla som går hela vägen till varukorgen kommer att avbryta köpet. En ganska chockerande hög siffra, kan man tycka. Men sanningen är den att många fönstershoppar online, eller påbörjar ett köp som de inte väljer att genomföra på grund av olika anledningar. Det kan vara allt ifrån oväntade fraktkostnader som de inte vill betala för till att deras mobil laddas ur. Listan på orsaker varför ett köp inte genomförs kan göras lång. Men poängen är att ni med hjälp av påminnelsemail, eller abandonment cart påminnelse-mail kan vinna tillbaka dessa personer.

Enligt Shopify kan du med hjälp av ett automatiserat mail som går ut till personen som lämnat varukorgen få tillbaka hela 11% som slutligen genomför sitt köp. Ni kommer omöjligen gå minus på att lägga in ett sådant mail i er rutin, så varför inte testa?

Tre saker att tänka på:

Skicka gärna fler än ett mail för att påminna. Försök få iväg den första påminnelsen max 12 timmar efter att personen övergett sin varukorg. Det andra mailet bör gå iväg efter cirka 24 timmar och sedan ett tredje efter 48 timmar. Men kom ihåg att ställa in en regel i ditt flöde så att personer som genomfört köpet via era påminnelsemail inte fortsätter att få påminnelse efter sitt köp.

Skapa roliga påminnelsemail. Tänk på både ämnesrad, pre-header och copyn i mailet som ni skickar ut. Till exempel “Ops, glömde du något” och sedan en påminnelse på vilka produkter som personen råkat glömma i sin varukorg. Tänk på att inte skriva alltför mycket utan håll det kort och koncist.

CTA knapp. Lägg till en tydlig CTA knapp som tar personen tillbaka till sin varukorg. Undvik alltför beordrande ord eller meningar som till exempel “köp nu” då det kan ge motsatt effekt. Istället kan ni skriva till exempel “Ta mig tillbaka till min varukorg” eller “fortsätt shoppa”.

HM-nyhetsbrev

Exempel på ett lockande, kort och enkelt abandonment cart email från H&M. Här inkluderar H&M även en USP (en unik konkurrensfördel) om “fri frakt för medlemmar” för att övertyga mig att klicka hem något kostnadsfritt. 

3. Orderbekräftelse och leveransbekräftelse

Mer självklara flöden som är vanligare att man använder är order- och leveransbekräftelse. Dessa mail bör alltid vara automatiserade. Både för kundens skull att få en direkt uppdatering kring deras köp. Men också för er del då ordrar läggs alla tider på dygnet. Om ni väljer att inte skicka ut sådan information till kunden som rör dennes köp så riskerar ni istället att göra kunden osäker och dem att undra om köpet ens gått igenom.

4. Födelsedagsmail/namnsdag

Visa uppskattning till personer som handlat av er tidigare genom att ge dem en present när de fyller år eller har namnsdag. Det brukar vara väldigt uppskattat och ni behöver inte göra mer än att sätta upp ett automatiserat flöde som automatiskt skickar ut en present i form av till exempel en rabattkod eller värdekod, på kundens registrerade födelsedag eller dennes namnsdag. För att detta ska vara genomförbart förutsätter det såklart att ni har inhämtat den informationen från kunderna.

Tips! Gör det möjligt för personer som signar upp sig hos er att ange deras födelsedag. Men gör det inte till ett krav då det snarare kan avskräcka personer att signa upp sig hos er!

Lykos nyhetsbrev med namnsdagsrabatt

Lyko visar alltid uppskattning på namnsdagar. Ett uppskattat mail som visar att företaget tänker på mig och vill visa sin uppskattning med en rabattkod. Notera också att koden går ut om 48h. Vilket ger mig lite press också att köpa något om jag vill utnyttja koden.

5. Re-engaging email serier för att vinna tillbaka kunder

Var det ett tag sedan en specifik kund handlade hos er? Då kan det vara dags att påminna kunden om att ni existerar igen. Genom att skapa ett flöde som kontaktar gamla kunder en viss tid efter deras senaste köp kan ni påminna kunder om deras köp och inspirerar dem till ett nytt köp. Det kan till exempel vara ett mail som innehåller relaterade produkter till det den köpte tidigare, eller ett mail med en rabattkod på nästa köp.

lLykos nyhetsbrev välkommen tillbaka rabatt

Så, med vetskapen om vilka flöden alla e-handlare behöver så betyder det inte att alla flöden är helt kompatibla med den typ av verksamhet som ni bedriver. Ibland kan det vara klokt att börja med endast ett flöde. För att sedan fylla på med fler när man känner att tid och rutin för det finns. Om ni till exempel upplever att många besökare lämnar varor i sina varukorgar, testa att implementera en abandonment cart påminnelse. Eller om ni har få återkommande kunder, testa att skicka ut mail till kunder som inte köpt på några månader för att påminna dem om att ni existerar. Ta allt i er takt och kom ihåg att ett automatiserat flöde är bättre än inget!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.