Skip to main content

Ansvarar du för verksamhetens marknadsföring eller större projekt som rör webbplatsen? Då sitter du med största sannolikheten som beställare, antingen internt eller externt. En tung roll att axla som kräver mycket kunskap – om mycket. Men att vara expert på alla digitala områden är varken lätt eller realistiskt, vilket gör att det ofta är svårt att veta vad man ska beställa och förvänta sig för resultat.

I detta inlägg har jag samlat 7 vanliga misstag – och i vissa fall missuppfattningar – som jag har varit i kontakt med när marknadschefer och andra beslutsfattare har varit intresserade av att arbete med SEO.

Kanske känner du igen dig?

1. Du vill ha en garanti om en topplacering

”Kan ni garantera att vi slår våra konkurrenter och tar en första plats i sökresultatet?”

Denna fråga kommer i många olika formuleringar. Men det finns alltid en gemensam nämnare. Kan vi garantera resultat? Nej, när det gäller det organiska sökresultatet finns det ingen garanti. Och det vill man ju inte höra som beställare. Men låt mig förklara varför en garanti inte är ett trovärdigt svar när det kommer till SEO.

Jag brukar ofta likna SEO vid ett maraton, där jag som SEO-specialist agerar PT för er webbplats, så att ni ska prestera så bra som möjligt i det långa loppet utifrån era förutsättningar. Men förutsättningar förändras. Terrängen kan skifta (Google) och era motståndare kan plötsligt börja träna ännu hårdare än vad de gör idag (konkurrenter i sökresultatet).

Alla dessa faktorer gör att man aldrig kan garantera ett resultat, men vi kan göra goda uppskattningar om förväntat resultat på sikt.

Om ni pratar med en byrå som faktiskt ger en garanti så vill jag lyfta ett varningens finger, undvik att hamna i fällan om brutna löften.

2. Du vill ha resultat nu

Som beställare vill du kunna försvara en investering och peka på en positiv ROI. Och det ska gärna gå snabbt. Ni har kanske sett att ett sökord har 10 000 sökningar i månaden och ni vill ha en bit av kakan (gärna hela).

Men till skillnad från SEM så kan man inte köpa sig till organisk placeringar i sökresultatet, utan man måste förtjänar dem. Och det kräver tålamod. Bara för att en ny sida är publicerad innebär inte det att Google i samma stund beslutar vilken position sidan förtjänar på varje sökord. Det finns över 200 rankingfaktorer och Google utvärderar ständigt innehåll och alla signaler för att löpande bedöma vilket innehåll som ska premieras och inte.

En tumregel är att börja utvärdera resultatet ca 2 månader efter att sidan publicerats. Det kan kännas länge, men glöm inte att målet är att få avkastning för all framtid, inte bara över en natt.

Tips! Se till att monitorera din SEO via Google Analytics, Search Console och något ranking verktyg som t.ex. Wincher för att se hur era SEO-insatser presterar över tid.

3. Du vill bara “addera lite SEO på sajten”

Ett av de vanligaste misstagen är att se SEO som en punktinsats. SEO är ett löpande arbete som kräver utvärdering och optimering. Jag har suttit i ett och annat möte där en beställare vill “addera lite SEO på sajten”, eftersom man har kommit på att “det är viktigt att synas på Google”.

Men för att SEO ska ge bästa tänkbara resultat så ska SEO inte bara vara en add on, utan det ska finnas med tidigt och i alla led när någon skapar innehåll för sajten. Det finns tydliga best practices för både sajtstruktur, URL:er, rubriker, innehåll, bilder, meta data och mycket mer. Kunskap som alla webbredaktörer ska ha med sig i sitt innehållsskapande om du frågar mig.

Flera av de delarna kan vara lite besvärliga att ändra i efterhand. Få istället hjälp med att skapa förutsättningar och rutiner, så att ni arbetar rätt från start.

4. Du vill fokusera på ert viktigaste sökord

Många beställare har stenkoll på hur de rankar på verksamhetens “viktigaste sökord”. För ett elbolag kan det vara elavtal och för ett försäkringsbolag kan det vara hemförsäkring. Dessa breda sökord har ofta en stor sökvolym, men är även otroligt konkurrensutsatta.

Det många beställare inte lägger så stor vikt vid är alla andra sökord där ute som är relaterade till verksamhetens produkt eller tjänster. Det är lätt att stirra sig blind på vissa produktspecifika sökord och hur de presterar, men det finns även en enorm potential att fånga upp trafik från sökord när potentiella kunder är i en utvärderingsfas och samlar information innan köpbeslutet genom att besvara vanliga frågor. Det är där SEO-arbetet kan briljera som mest.

Gör därför inte misstaget att snöa in er på enstaka sökord. Tänk många bäckar små!

5. Du vet inte vad du ska beställa

Som beställare behöver du inte vara expert på allt inom digital marknadsföring. Det ansvaret kan du lägga på andra. Men du har ansvaret att tillsammans med experter identifiera vad verksamheten ska lägga sitt fokus och budget på. SEO, Google Ads, Facebook Ads, E-mail… nämnde någon TikTok?

Listan blir snabbt lång.

Det många beställare inte vet är att SEO både handlar om att skriva sökmotoroptimerat innehåll, webbplatsens prestanda och arbetet med inlänkar. Har man inte arbetat med teknisk SEO eller länkanskaffning tidigare är det naturligt att man bara fokuserar på innehåll – för det är det man känner till.

Mitt råd är: var transparenta med er kunskap och låt era samarbetspartners guida er och komma med råd.

Har ni resurser för att skriva innehåll men ingen kunskap om SEO internt? Då kan en SEO-specialist undervisa era redaktörer i hur man skriver sökmotoroptimerat. Har ni inga länkar och ingen som har tid att lägga på det? Då kan extern hjälp med länkanskaffning vara aktuell.

6. Du exkluderar SEO från contentplanen

Majoriteten av alla branscher har vissa perioder under året när en produkt eller tjänst är extra populär eller relevant, vilket leder till att många söker efter den. Kanske har ni en tydlig planering för när olika ämnen ska publiceras i sociala medier och på webbplatsen i samband med dessa perioder, och likaså kampanjer som ni annonserar för?

Men vad händer med SEO – finns det ett SEO-perspektiv med i leken?

Ett vanligt misstag är att skapa SEO-innehåll på en kant och annat innehåll på en annan, utan att synka planeringen. Ligg steget före och inkludera SEO i er contentplan. Publicera innehåll några månader innan det blir högsäsong så att innehållet hinner indexeras och så att ni inte går miste om söktrafiken!

7. Du glömmer bort SEO när ni ska lansera en ny webbplats

Låt mig måla upp ett scenario. Ni ska lansera en ny snygg användarvänlig webbplats. Ert UX-team har designat coola wireframes som era utvecklare är i full gång att skapa. Er copywriter skriver så att tangenterna glöder och content teamet fotograferar nya bilder dag och natt. En vecka innan lansering tar ni kontakt med en SEO-specialist för att säkerställa att ni inte tappar i ranking.

Detta händer – och det gör ont i hjärtat.

SEO-specialisten kommer med största sannolikhet ge feedback teamet hade velat höra redan på uppstartsmötet, vilket gör att alla i projektet får lätt panik och stressen är oundviklig för sajten måste lanseras.

Snälla, gör inte det misstaget.

Involvera istället er SEO-specialist från första stund. Det kommer göra arbetet så mycket lättare och förståelsen för varför saker och ting behöver bara på ett visst sätt kommer vara mycket enklare att förklara och förstå – jämfört med att säga “om ni inte ändrar detta kommer det påverka er ranking negativt, och det kommer att ta lång tid att återhämta sig” en vecka innan deadline.

Vill du bli en vassare beställare?

Bästa sättet att undvika ovan missar är kunskap. Ju mer du kan om SEO desto enklare kommer det vara att navigera och veta både vad du vill ha och behöver. Vi på Maia erbjuder skräddarsydda företagsutbildningar inom SEO, digital analys, content marketing med mera. Ta gärna kontakt med mig om du vill höra mer.

Jimmy Björnhård

SENIOR DIGITAL STRATEG

Jimmy är en serieentreprenör och passionerad growth marketer. På Maia är han VD, Senior konsult samt utbildare hos våra kunder och skolor.