Vad är Google Consent Mode v2? Och varför har den blivit ett måste för en fortsatt framgångsrik annonserings-strategi för den som vill köra Google Ads och Analytics även efter mars 2024? Vad behöver ni tänka på? Vi samlar allt du behöver veta!
Bakgrund Google Consent Mode v2
Google är på väg att genomföra en övergång från Google Consent Mode till den uppdaterade versionen, Google Consent Mode v2. Dessa förändringar drivs av den kontinuerliga utvecklingen av integritetslagstiftningen. Särskilt med hänsyn till att tredjepartscookies fasas ut, och från och med 2024 kommer Chrome att sluta stödja tredjepartscookies.
Två viktiga lagar, ePrivacy-direktivet och GDPR, har satt tydliga regler för företag som erbjuder tjänster online inom Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES). En viktig aspekt är att företagen måste ha rätt juridisk grund för att hantera användarnas personuppgifter. Det innebär att de måste få användarnas frivilliga samtycke.
Den senaste lagstiftningen som påverkar detta område är Digital Markets Act (DMA), även känd som förordning 2022/1925. Den trädde i kraft 2023 och kommer att ha full effekt i mars 2024. DMA ställer stränga krav på stora företag som Google. Ett av dessa krav är att dessa företag måste säkerställa att de har fått giltigt samtycke från varje användare innan de behandlar deras data.
Varför uppgradera?
Google Consent Mode v2 är nödvändig för att fortsätta mäta användarbeteende, webbplatsprestanda och få maximal nytta av marknadsföringsinsatser. Marknadsförare som inte övergår till Google Consent Mode v2 före mars 2024 kommer att stöta på begränsningar. De kommer inte att kunna använda Google Advertisement-produkter och kommer inte att kunna få nya användare från EEA (European Economic Area). Remarketing i Google Ads, Floodlight och Display kommer att bli omöjligt, vilket i hög grad påverkar mätresultaten och annonsörers kampanjprestanda.
Huvudförändringar i Google Consent Mode v2:
Det är framförallt två stora förändringar som sker med intåget av Google Consent Mode v2. Dessa är:
1. Tillägg av nya samtyckestillstånd:
ad_user_data: Kontrollerar om personuppgifter ska skickas till Google för annonseringsändamål.
ad_personalization: Styr om data kan användas för annonseringspersonalisering (till exempel remarketing).
2. Implementeringsmetoder:
Basic Consent Mode: Inga data samlas in från användare som inte ger sitt samtycke, men modellering i Google Ads är möjlig baserat på den datan som samlas in från de användare som gett samtycke. I Basic Consent Mode samlas ingen information från användare in alls, inte ens samtyckesstatus. Taggar förblir blockerade och kommer inte att laddas om samtycke inte ges. Det är alltså full respekt för nej:et och ja:et. Men om 30 % säger nej och 70 % ja görs en modellering där de “gissar” hur de 30 % hade betett sig baserat på de 70 % som gett samtycke.
Advanced Consent Mode: I den avancerade implementationen laddas Google-taggar innan användare presenteras för Cookie Consent-bannern, och Google samlar cookie-less data utan personlig identifiering. Google använder data som enhetstyp, land, tid på dagen, konverteringstyp och webbläsartyp som faktorer för att göra modelleringen mer exakt.
Hur implementerar jag Google Consent Mode v2?
Välj en CMP-partner: För att implementera en cookie-banner behöver du ett CMP (Consent Management Platform). Det finns stor fördel i att använda en av Googles certifierade CMP-partners. Detta för att integrationen mellan din CMP och Googles Consent Mode ska bli så smidig som möjligt. Om din CMP-partner är Google certifierad brukar stå på din CMP:s webbplats eller så kan du ställa frågan direkt till dem.
Konfigurera bannern: Se till att cookie-bannern är korrekt konfigurerad enligt Googles krav och lagliga krav inom EEA. Exempelvis att inget samtycke är förinställt utan att default är att samtycke inte getts av besökaren. För mer information om vilka krav en cookie-banner måste uppfylla, läs information från Post och Telestyrelsen.
Implementera Consent Mode v2: Implementera Consent Mode v2 enklast genom en certifierad CMP-lösning. Uppsättningen här beror på vilken lösning du använder dig av. De flesta har en bra guide på sina respektive hemsidor om hur du integrerar deras consent-lösning med Google Consent Mode. Det går att implementera Consent Mode via Google Tag Manager såväl som med hjälp av utvecklare för Google Taggen. Manuell implementering krävs endast om du har din egen CMP-lösning.
Verifiera implementeringen med Google Tag Manager och Tag Assistant: Slutligen, verifiera din implementering eller testa om du redan har Consent Mode implementerat genom att följa dessa steg:
- Öppna Google Tag Assistant
- Ange din webbplats URL. En ny flik med din webbplats öppnas.
- På din webbplats öppnar du cookie-bannern och accepterar alla.
Verifiera om sidan har ställt in standardtillståndet korrekt:
- I sammanfattningen i Tag Assistant väljer du det tidigaste samtyckeshändelsen. “Consent”
- I delen “API Call” kontrollerar du att följande parametrar har ställts in: ad_storage, ad_personalization, ad_user_data, analytics_storage.
- Alternativt i avsnittet “Output” av din tag väljer du fliken Consent och kontrollerar kolumnen On-page Default.
Verifiera om sidan har uppdaterat samtycket baserat på din interaktion med cookie-bannern:
- I sammanfattningen väljer du den senaste samtyckeshändelsen.
- I avsnittet API-anrop kontrollerar du att följande parametrar har uppdaterats: ad_storage, ad_personalization, ad_user_data, analytics_storage
- Alternativt i avsnittet Output av din tag väljer du fliken Consent och kontrollerar kolumnen On-page Update.
Kontrollera vilka taggar som aktiverades eller blockerades av samtyckestillståndet:
- I sammanfattningen väljer du fliken Tags
- Klicka på en tagg för att kontrollera om den betedde sig enligt samtyckesinställningarna.
Är ni redo?
Övergången till Google Consent Mode v2 sker i mars 2024.
Har ni ännu inte kommit igång med Google Consent Mode? Kontakta oss så hjälper vi er!
Summering
För digitala marknadsförare är övergången till Google Consent Mode v2 ett måste om man vill kunna fortsätta använda sig av Googles annonsverktyg. Med förändringar i lagar och teknik är det avgörande att hänga med för att få ut max av marknadsföringsinsatser. Utan Consent Mode v2 kommer ingen data om nya EES-användare att fångas upp av dina annonsplattformar, som Google Ads och GA4, efter mars 2024.
V2 ger nya samtyckesmöjligheter och två sätt att implementera det. För en smidig övergång, välj en certifierad CMP-partner som din cookie-lösning, konfigurera bannern rätt och implementera v2 – helst med en certifierad CMP-lösning. Dessa steg kan vi på Maia genomföra åt er och guida dig rätt om det skulle behövas. Verifiera att allt är på plats för att fortsätta mäta och prestera starkt i Google Ads och Analytics från och med mars 2024.
Behöver du hjälp eller råd i hur du ska hantera denna övergång eller säkerställa din consent-lösning så tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare!