Skip to main content

GDPR, Cookies och data privacy är ord du garanterat hört talas om men vet du vad de egentligen innebär och varför de är så viktiga att tänka på, speciellt i din marknadsföring? Och vad har egentligen Google Consent Mode med dessa saker att göra? Här får du svaren du söker efter!

Google Consent Mode v2

Google lanserar i mars 2024 en uppdaterad version! Läs allt om uppdateringen och varför det är så viktigt att uppgradera till Google Consent Mode v2.

Vad är Google Consent Mode?

Consent Mode konfigurerar Google-taggarna och skripten på en tredje parts webbplats för att ändra hur de använder varje besökares data, baserat på besökarens samtycke status, det vill säga om du accepterar cookies eller inte. Det kan göra det möjligt för en webbplats att behandla vissa besökares data anonymt, samtidigt som andra besökares data behandlas som vanligt. Läget består av två inställningar som anpassar hur Google-taggar beter sig före och efter att en besökare accepterar eller avvisar cookies och bearbetning av deras data.

Du har säkert hört talas om olika taggar som du kan implementera på din webbplats via exempelvis Google Tag Manager. Dessa taggar tillåter applikationer som Google Analytics och Google Ads att mäta hur en besökare interagerar med din webbplats, vilka sidor de besökt och om de gjort en konvertering på webbplatsen. Googles taggar har varit en stor del av den digitala marknadsföringen men på sistone har det varit mycket diskussioner kring hur bra dessa taggar följer data och privacy regleringar så som GDPR. GDPR innebär kort och gott att besökaren behöver ge sitt samtycke för att webbplatsen ska kunna samla in information kring besökaren.

På grund av detta har industrin varit tvungna att anpassa sig till de nya regleringarna och försöka hitta sätt att urskilja besökare som gett samtycke och de som inte gett samtycke och hantera de olika besökarna utifrån deras val. För att lösa detta lanserade Google den 3 September 2020 Google Consent Mode. Google Consent Mode är kompatibel med Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Floodlight och Conversion Linker.

Hur fungerar Google Consent Mode?

Consent Mode interagerar med en webbplats Consent Management Platform (CMP). Denna typ av programvara samlar in och hanterar varje besökares samtycke eller icke-samtycke till installationen av cookies i deras webbläsare och till behandlingen av deras data. Några populära CMP:s är:

  • Usercentric
  • OneTrust
  • Cookiebot
  • Secure Privacy

CMP:er är inte den enda lösningen för att uppfylla juridiska krav gällande cookies, samtycke och databehandling – men de anses allmänt vara det mest bekväma verktyget för jobbet.

Låt oss gå igenom hur en CMP interagerar med Consent Mode för att underlätta GDPR-kompatibel användning av Google-taggar och skript.

Hur interagerar ditt CMP med Consent Mode?

Webbplatsens ägare börjar med att redigerar sin källkod för att ange hur Google-taggar ska bete sig innan en besökare anger sin samtycke status och även hur taggarna ska ändra sitt beteende enligt besökarens samtycke status när den väl har ställts in. Det går även att ställa in Google Consent Mode med hjälp av Google Tag Manager. Google har en bra guide om hur du hanterar samtycke status med taggar. Under konfigurationen av Consent Mode integreras webbplatsens CMP med Googles tjänster. För ett exempel på hur detta kan göras, läs den här dokumentationen från Usercentrics, en populär CMP.

Nu går vi in på tre steg för hur CMP interagerar med Consent Mode:

Lyko cookie consent banner

Exempel på cookie consent popup från lyko.se

  1. När en besökare kommer till webbplatsen uppmanas de välja om de samtycker eller inte till webbplatsens avsedda användning av cookies och deras användardata. Besökaren bekräftar sin preferens genom att klicka på en av två knappar, vanligtvis märkta “Acceptera” och “Avböja”. Det här levereras som en del av en informationsbanner (cookie banner) med text som förklarar webbplatsens avsedda användning av cookies och användardata. I vissa fall ger CMP besökaren alternativ att slå på eller av deras samtycke till specifik användning av cookies och databehandling, t.ex. för reklam eller för analys.
  2. CMP:n “pingar” besökarens samtycke status till Google.
  3. Google konfigurerar hur användarens data behandlas, enligt deras samtycke status.
  • Om användaren har gett sitt fullständiga samtycke kommer Google-taggar att interagera med användarens data på traditionellt sätt.
  • Om användaren har nekat samtycke, kommer taggarna att fånga användarens data i en anonymiserad form, utan tillhörande klient-ID. I det här fallet samlas fortfarande en del data in – till exempel om besöket har konverterats till en försäljning – men besökarens data används inte för att leverera personliga tjänster som annonsretargeting.
  • Om användaren endast har gett sitt samtycke till en typ av användning av cookies – antingen för reklam eller för analys – svarar Consent Modet på lämpligt sätt.
Google Consent Mode reporting

Exempel på scenario där användaren antingen ger eller inte ger samtycke för ads cookies.

Vill du lära dig mer om det tekniska? I Googles guide får du en teknisk specifikation av data som kommuniceras till Google i varje Consent Mode.

Webinar: Mätning för nybörjare

Vill du veta mer om mätning och hur du kommer igång?

Kollar in vårt webinar där vi går igenom vilken grundläggande mätning som bör vara på plats på alla webbplatser, värdet korrekt mätning ger och hur du kommer igång rent praktiskt med mätning.

Varför ska du använda dig av Google Consent Mode?

Det korta svaret är att du är tvungen att använda dig av någon slags Consent-lösning då GDPR kräver det, och anledningen till att du ska använda dig av Google Consent Mode är för att den ser till att dina Google taggar och script är kompatibla med GDPR.

Det som är smart med Google Consent Mode är att den fortsätter mäta de viktiga värdena utan att överskrida GDPR även om besökaren skulle neka cookies. Detta innebär att du kan fortsätta samla in nödvändig data samtidigt som du respekterar besökarens integritet.

Nackdelen med Google Consent Mode är så klart att du inte kan samla in lika mycket information om besökare skulle välja att neka cookies. Consent mode är ett sätt att respektera besökarnas personliga val även om det innebär att de besökare som nekar inte kommer få lika personaliserad marknadsföring riktad mot sig. Detta är dock ett lågt pris att betala kontra att straffas för att inte använda något consent mode överhuvudtaget!

Vill du lära dig mer?

Glöm inte att spana in våra webinars, både kommande och de som tidigare varit, för att lära dig mer om digital marknadsföring!

SE WEBINARS

Lenny Silwer Wright

DIGITAL ANALYTICS

Lenny är utbildad onlinemarknadsförare på Medieinstitutet i Stockholm och är specialiserad digital analytiker. Han har även en kandidatexamen i Sport Managament.