Skip to main content

Email marketing är ett område inom den digitala marknadsföringen som har hängt med väldigt länge som kommunikationskanal. Men trots det fortsätter sättet vi arbetar med email på att utvecklas till det bättre hela tiden. Och likt alla andra år har 2022 givetvis bjudit på en del utmärkande arbetssätt som jag tror kommer genomsyra sättet vi arbetar med email som kommunikationskanal även under 2023.

3 email marketing trender

1. Interaktiva emails

Att du bör skapa engagerande emails är ingen nyhet egentligen. Men något som blivit populärare med tiden och som helt klart ser ut att ta en av pallplatserna som trend för 2022 är att skapa interaktiva emails. Interaktiva emails innebär i korta drag att man lägger in interaktiva element i utskicken som mottagaren kan interagera med utan att behöva klicka vidare till hemsidan, som en vanlig CTA-knapp skulle göra. Det vill säga, element som skapar engagemang redan i mailet. Förutom att det skapar roligare mail så är det såklart också ett bra tillvägagångssätt för dig att sticka ut från dina konkurrenters utskick.

Exempel på interaktivt innehåll:

Produktrecensioner, frågor eller quiz

Aktivera dina mottagare i mailet med produktrecensioner, frågor om verksamheten eller varför inte ett roligt quiz. Du kan till exempel be mottagarna att svara på roliga polls såsom sant/falskt påståenden om era produkter. Låt dem rösta på vilken produkt de helst vill se i nästa kollektion som ni släpper eller be dem ge recension på senaste köpet. Hela idén här är att skapa content som gör att mottagaren blir tillräckligt engagerad att göra en action redan i mailet.

I exemplet från MQ så har de inkluderat recensionen för produkten redan i mailet iställer för att skapa en länk där det står “klicka här för att recensera”. Det vill säga, ett interaktivt mail har denna funktion redan i mailet, medan ett “vanligt” mail använder sig av länkade bilder eller CTA-knappar till webbsidan.

Exempel på interaktivt mail från MQ
Förhandsgranskning av produkter

Låt mottagaren upptäcka produkten redan i mailet genom att inkludera fler bilder på produkten, färgval eller andra funktioner. Gör du det så kan man kringgå behovet av att mottagaren måste besöka ens webbplats. Och på så sätt minskas antalet klick mellan upptäckten av produkten och det slutliga köpet.

Ett väldigt bra exempel på interaktiva emails är Bose kampanj vid black friday rean. Då ville de aktivera mottagaren i mailet genom att låta dem “skrapa” bort en bild likt en trisslott för att få ta det av deras erbjudande.

Exempel på interaktivt email från Bose.

2. AI och automationer

AI (artificiell intelligens) fortsätter sin framfart och många email plattformar kommer bli allt mer beroende av AI för att lyckas samla in relevant och insiktsfull data. Att samla in en uppsjö av data blir inte fullt så värdefullt om man inte omvandlar den till bra och nyttiga insikter om sina kunder. Och det är här som plattformar då blir beroende av AI, för att få hjälp med att bearbeta och analysera alla datapunkter som varje individuellt företag vill ha.

Likväl som AI kan ta fram och sammanställa relevant data åt dig, så kan AI även hjälpa dig att skapa textinnehåll. Vill du inte få text skapat åt dig kan du snarare använda AI för att få tips och idéer om vad man ska skriva om. AI kan bland annat bistå med att:

  • Segmentera email mottagare i olika listor baserat på deras beteende
  • Identifiera de mest effektiva ämnesraderna och även skriva dessa om du så vill
  • Skapa copy i form av rubriker och brödtext till dina emails
  • Urskilja vilken tid och dag som är ultimat för utskick baserat på dina kunder
  • Chatbotar på hemsidan som tar hand om leads som kommer in på sajt

Detta är bara några av de saker som AI kan hjälpa dig med för att underlätta för er email-marknadsföring. Och just nu tyder inget på att framfarten av AI skulle avta. Så med andra ord blickar vi mot ett ännu mer datadrivet år där vi tar hjälp av artificiell intelligens i större utsträckning än vad vi gjort tidigare år.

Webinar: Hur du skriver copy som presterar i digitala kanaler

Vi går igenom hur du skriver riktigt bra copy för digitala kanaler. Låt oss dela vår kunskap och lämna dig som en vassare digital skribent!

3. Dark Mode

Kan dina mottagare se dina utskick i dark mode läge utan att mailet ser konstigt ut? Om inte så bör du överväga att inkludera det i din email-strategi för 2022. Enligt Android Authority har användningen av dark mode ökat drastiskt sedan funktionen lanserade 2018 och majoriteten av av Android användarna ska enligt dem använda dark mode på sina enheter. Detsamma gäller också för iOS användare.

3 tips – så gör du dina mail dark mode vänliga

  1. Använd bilder med transparent bakgrund. I mail med dark mode så ändras inte bilderna, utan enbart bakgrunden. Det innebär att om du har en bild med vit bakgrund så kommer den vita bakgrunden bli väldigt markant mot den mörka bakgrunden i dark mode.
  2. Anpassa er logotyp i mailet. Se till att er logga är anpassad till både ljust och mörkt läge. Om er logga är vit så kan ni lägga en mörk kant runt, så syns den lika bra i ljust läge likväl som den vita färgen kommer att sticka ut i mörkt läge.
  3. Använd hellre dämpade färger än starka. Ju starkare färger du använder i mailet, desto mer ansträngande kommer dessa färger bli för dark mode-användare. Och desto större risk är det att färgen omvandlas till något helt annat. Om du till exempel vill använda vit färg i mailet, välj då hellre en ljusare ton av grå.

Lär dig mer om email marketing!

Nu har du fått upp ögonen för trender som förbättrar användarupplevelsen i dina mailutskick. Men du har väl också koll på hur många som kan ta emot dina mail? Om inte, kolla in vårt blogginlägg om leveransbarhet!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.