Skip to main content

Att hitta rätt bland email plattformar är idag svårare än man kan tro. Beroende på vilken typ av verksamhet som man bedriver så passar vissa email plattformar bättre än andra. Av den anledningen kan det vara klokt att jämföra olika system innan man gör sitt val. Här är 4 Mailchimp alternativ för små till medelstora bolag.

4 Mailchimp alternativ

Mailchimp har sedan början av 2000-talet varit ett populärt och relativt prisvärt all-in-one marknadsföringsverktyg med sitt största fokus på email marketing. På senare tid har systemet även börjat erbjuda marketing automation lösningar och CRM i deras betalversion. Men trots det så är verktyget inte alltid rätt för alla typer av bolag. Så vad passar egentligen ditt bolag bäst? Här är en jämförelse av 4 olika plattformar.

Jag kommer kort att redogöra följande system: 

  • SendinBlue 
  • ActiveCampaign 
  • Constant Contact 
  • GetResponse 

SendinBlue

Om du vill komma igång med email marknadsföring och letar efter ett enkelt, prisvärt och lätthanterligt verktyg så är SendinBlue ett bra Mailchimp alternativ. SendinBlue är ett system som klarar av att skicka ut kampanjer, enstaka email och erbjuder en enklare version av marketing automation. Systemet är klockrent för små bolag som vill komma igång med sin email marknadsföring eller som bara vill ha ett verktyg för att göra enstaka eller transaktionella utskick.

För- och nackdelar med SendinBlue

Erbjuder en gratisversion: SendinBlue har en gratisversion för dig som inte skickar ut fler än 300 mail per dag.
Enkel email-editor: Det är enkelt att bygga emails i deras editor med drag-and-drop funktion. Vill du kan du även använda redan färdiga templates. 
Enkelt att komma igång: SendinBlue är inget komplicerat email system. Tack vare att systemet har ganska begränsat med funktioner så krävs det ingen komplicerad onboarding eller liknande för att komma igång och förstå systemet.
Begränsat CRM-verktyg: SendinBlue har en relativt begränsad CRM-funktion. Systemet kan hantera en stor mängd kontakter men inte vidare mycket information om dem. 
Färre integrationer med tredje part: SendinBlue har ett begränsat utbud av tredjeparts integrationer. Det kan till exempel bli ett problem om du använder dig av flera olika system och vill att alla system ska kunna “prata” med varandra.
Begränsad marketing automation funktion: Verktyget erbjuder marketing automation, förutsatt att dina automationer är väldigt enkla. Verktyget har några redan färdiga automationer som du kan applicera i ditt flöde, eller så kan du bygga egna, kortare flöden. Om du däremot letar efter ett verktyg som kan bygga relativt komplexa automationer så är SendinBlue inte ett optimalt alternativ då valmöjligheterna i automationsbyggaren är begränsade. 

Sammanfattning av SendinBlue

SendinBlue ett perfekt system för dig som vill komma igång med email marknadsföring eller som inte behöver ett så komplext system. Det är lätt att komma igång med och kräver ingen komplicerad onboarding. Plattformen erbjuder en gratisversion såväl som betalversion, beroende på vilka funktioner du önskar att ha. Bra att tänka på är att systemet har begränsade möjligheter för integrationer med tredje part likväl som begränsade möjligheter att bygga mer komplexa automationer. Men om du bara är ute efter att skicka enklare kampanjer och transaktionella utskick till ett lägre pris så är plattformen ett bra alternativ. Kort och gott en väldigt bra plattform för nybörjaren!

ActiveCampaign

Om du söker efter ett system som erbjuder marketing automation så har du kommit rätt. ActiveCampaign är ett av de system som ligger i framkant med sin marketing automation funktion i förhållande till priset du betalar. Här kan du enkelt bygga såväl enkla som komplexa automationer för att engagera dina leads och kunder.

För- och nackdelar med ActiveCampaign

CRM och marketing automation i ett: Här kan du samla information om dina kontakter i ett och samma system och använda marketing automation för engagera leads och kunder. Automationsbyggaren är visuell och enkel att hantera, samtidigt som den erbjuder en drös med alternativ för dig som vill bygga komplexa automationsresor. 
Bra utbud av email templates: Systemet erbjuder många templates för emails så att du slipper bygga emails från grunden. Om du däremot föredrar att bygga emails själv så kan du enkelt göra det med hjälp av en drag-and-drop funktion eller med HTML. 
Dashboards för analys: ActiveCampaign har enklare dashboards där du kan samla din data och lättare få en överblick för hur väl dina kampanjer och automationer presterar. 
Kan upplevas för komplext för vissa: Om du letar efter ett system för att enbart skicka ut emails så kan ActiveCampaign upplevas för komplicerat. Verktyget har väldigt många funktioner som inte är nödvändiga om du enbart vill skicka ut enstaka emails. 
Erbjuder ingen gratis-version: Till skillnad från till exempel SendinBlue och Mailchimp så erbjuder ActiveCampaign ingen gratisversion. Priset för verktyget är från $29/månad.
Kan upplevas långsamt: Likt många stora email verktyg så kan även ActiveCampaign upplevas som långsamt när du till exempel vill skicka ut mail eller skapa automationer. 

 

Sammanfattning av ActiveCampaign

ActiveCampaign är ett bra alternativ för små- till medelstora bolag som söker efter ett pålitligt och relativt lätthanterligt email- och marketing automation system. Verktyget passar däremot inte för dig som kräver ett mer komplext CRM system, utan snarare om du enbart söker efter att spara kontakter och enklare information om dem på ett och samma ställe. Vill du bygga mer komplexa automationer så har ActiveCampaign en väldigt bra visuell automation-byggare som gör det enkelt för dig att bygga allt från korta automationer till längre och mer avancerade resor. Ett perfekt system för dig som vill ta företagets marketing automation till nästa nivå!

Constant Contact

Constant Contact är ett alternativ till MailChimp om du vill åt ett system som är lätthanterligt och enkelt att komma igång med. Verktyget har funnits i 28 år och har länge varit ett populärt alternativ hos små företag som vill komma igång med email marketing för att skapa nyhetsbrev och enklare kampanjer. Verktyget erbjuder enklare marketing automation för både email marketing och sociala medier. Vilket gör systemet till ett bra alternativ för dig som vill skicka kampanjer likväl som att hålla koll på dina sociala medier på en och samma plats.

För- och nackdelar med Constant Contact

Simpel men genomtänkt email editor: Verktyget erbjuder en enkel drag-and-drop email editor som innehåller ett relativt smalt utbud av funktioner. Men det funkar för den som vill bygga enklare kampanjer och nyhetsbrev. En rolig funktion är att du kan integrera din hemsida till editorn, så hämtar editorn in din logotyp och vanligt förekommande färger från sajten så att du kan använda det i dina utskick. 
Enkelt att komma igång med: Constant Contact är väldigt enkelt att komma igång med och kräver inte mer än baskunskaper i email marketing för att man ska förstå hur allt fungerar. Funktionerna i verktyget är begränsade och inte alltför avancerade, vilket passar bra för nybörjare. 
Erbjuder en 30-dagars gratis testperiod: Verktyget är relativt billigt med ett startpris på €9/månad om du inte har fler än 500 kontakter. Om du inte vill slå till på ett system innan du testat det så erbjuder Constant Contact en gratis testperiod på 30 dagar. 

Värt att tänka på här är att funktioner som du får testa i testperioden inte nödvändigtvis behöver ingå i den billigare planen, utan ofta får du testa alla funktioner i alla prisklasser när du gör en testperiod.  

Erbjuder inte A/B tester: I Constant Contact kan du inte A/B testa innehållet eller ämnesraderna för dina utskick. Om du vill testa innehållet i dina utskick behöver du helt enkelt skapa två olika kampanjer och dela upp listan med kontakter på hälften. Vilket kan bli frustrerande om du snabbt vill veta vilket innehåll dina kontakter föredrar.
Det finns ingen suppression list: En suppression list är en lista av kontakter som inte längre vill eller ska ta emot dina utskick. Constant Contact har ingen sådan lista inbyggt, utan du måste manuellt lägga över dessa kontakter i en egen lista för att undvika att skicka något till dem. 
Begränsad marketing automation funktion: Om du söker efter ett system för att bygga automationsflöden så är inte Constant Contact rätt för dig. Systemet erbjuder nämligen inte alls skräddarsydda automationer utan erbjuder enbart redan färdigbyggda resor för till exempel välkomstserier eller födelsedagar.

 

Sammanfattning av Constant Contact

Constant Contact är ett passande system för dig som vill komma igång med email marketing eller bara samla alla kontakter på ett och samma ställe och skicka ut enklare kommunikation såsom nyhetsbrev. Systemet är enkelt att komma igång med och kräver inte alltför mycket förkunskaper för att man ska förstå alla funktioner som finns. Däremot saknar systemet många av funktionerna som andra email system har, så som mer avancerade marketing automation möjligheter, dynamiskt content och CRM-system i ett. Dessutom blir priset för systemet snabbt dyrare om du har fler än 500 kontakter eller vill ha lite mer avancerade funktioner. Med andra ord ett perfekt system för dig med en liten kontaktlista, som inte känner ett behov av avancerad marketing automation och som vill ha ett email system till ett bra pris.

GetResponse

GetResponse är väldigt likt ConstantContact men skillnaden är att GetResponse har lite fler funktioner som många konkurrenter saknar. GetResponse är ett bra system för dig som vill jobba med både marketing automation, inbound marketing och email marketing i samma system. Med sin enkla layout och välutrustade drag-and drop email editor blir GetResponse ett värdigt Mailchimp alternativ.

För- och nackdelar med GetResponse

Inbyggd webinar-funktion: GetResponse har en inbygg webinar-funktion som låter dig hosta webinar, skicka ut inbjudningar till webinaret samt spela in och dela det på YouTube, direkt i systemet. Den inbyggda funktionen är unik och återfinns inte i många andra system. Perfekt för dig som inte vill ha ett externt verktyg för dina webinars. 

Tänk på! Antalet deltagare får inte överskrida 500. Så om du har det så är inte denna funktion möjlig att använda längre.

Inbound marketing verktyg: GetResponse har en inbyggd, automatiserad kundresa som kan hjälpa dig att ta kunderna genom hela kundresan utan att du behöver röra ett finger. Funktionen är väldigt unik och finns inte i många andra likvärdiga email system. Med funktionen AutoFunnel kan du alltså bygga en kundresa direkt i systemet som hjälper dig att omvandla besökare på din sajt till betalande kunder. 
Enkel och välutrustad email editor: GetResponse har en användarvänlig och generös email editor som gör det möjligt att bygga mer avancerade kampanjer med drag-and-drop funktion. Om man däremot inte känner sig trygg nog att skapa helt egna kampanjer så erbjuder systemet över 100 olika email templates som du kan använda som grund istället. 
Begränsat antal marketing automation flöden: Marketing automation verktyget får du tillgång till först när du signar upp för deras Plus plan, och då kan du enbart bygga fem flöden. För att få tillgång till obegränsat antal marketing automation flöden behöver du deras Professional plan, vilket också kommer innebära en ganska kraftig ökning i priset per månad.
Begränsat CRM: CRM funktionen finns men är väldigt simpel. Det går inte att spara alltför mycket information om kunder eller leads. Om du söker efter ett system där CRM funktionen är bättre är till exempel ActiveCampaign ett bättre alternativ. 
Ökar snabbt i pris: GetResponse ökar månadspriset ju fler kontakter du har och ju fler funktioner du vill komma åt. Med andra ord kan priset snabbt skena iväg om du inte har full koll på vad du behöver och inte. Om du till exempel enbart vill ha ett email system för att skicka kampanjer och inte behöver fler funktioner så skulle till exempel SendinBlue vara ett bättre alternativ av system. 

 

Sammanfattning GetResponse

GetResponse är ett system som erbjuder många olika och hjälpsamma funktioner. Om du är ute efter ett system som både har stöd för marketing automation, inbound marketing och e-commerce så har du hittat rätt. Med det smarta, inbyggda inbound marketing verktyget kan du som e-handlare snabbare omvandla dina besökare till betalande kunder. Systemet passar med andra ord särskilt bra för just e-handlare som vill ta sin business till nästa nivå.

Vill du ha hjälp att välja rätt system?

Idag finns det en djungel av olika email marketing system att välja mellan. Beroende på din budget, vilka olika verktyg du främst behöver och hur stor kontaktlista du har så rekommenderas olika system. Behöver du hjälp att få rätsida på vilket system som passar just er? Kontakta oss på Maia så kan våra email specialister hjälpa er med allt från att söka upp rätt system till att bygga upp allt innehåll i plattformen.

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.