Sport & Fritid

Q1 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q1 2025

Vilka e-handlare inom segmentet Sport & Fritid har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q1 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Stadium.se är ohotad etta med över 18,7 miljoner impressions och +1 % tillväxt.
  • Adidas.se ökar med +30 % i organisk trafik och klättrar till tredje plats – den största ökningen bland topp 5.
  • Jdsports.se sticker ut med +28 % i trafik och +35 % i synlighet – en snabbväxande uppstickare i segmentet.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Sport & Fritid sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q1 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. stadium.se
  2. xxl.se
  3. adidas.se (+3)
  4. intersport.se (-1)
  5. stadiumoutlet.se (-1)

Störst e-handlare inom Sport & Fritid

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Sport & Fritid sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Company ↕Organic Traffic ↕QoQ Organic Traffic(%) ↕Total Impressions ↕QoQ Impressions(%) ↕Generic % ↕
1 stadium.se3 214 4164%18 766 0301%72%
2 xxl.se1 986 3640%12 630 202-1%43%
3 ↑3adidas.se1 833 60830%6 311 75718%14%
4 ↓1intersport.se1 809 127-4%15 045 939-9%47%
5 ↓1stadiumoutlet.se1 440 485-4%7 827 199-10%35%
6 ↓1naturkompaniet.se1 247 519-16%9 214 613-19%56%
7 ↑1jdsports.se670 35928%7 841 69635%19%
8 ↓1garmin.com561 8642%1 736 556-2%11%
9 outnorth.com410 561-10%4 855 983-15%45%
10 ↑2dormy.com310 86921%1 104 5645%25%
11 haglofs.com279 4542%1 068 300-10%31%
12 ↓2hooks.se274 001-14%1 306 428-7%50%
13 ridestore.se67 936-7%584 0268%82%
14 trekbikes.com64 8875%255 113-34%10%
15 ccmhockey.com51 8071%309 8008%33%
16 ↑1puma.com38 55238%152 33523%3%
17 ↓1swedemount.com37 239-7%289 316-10%51%
18 spobik.se12 1338%119 676-11%21%
19 ↑1craftofscandinavia.se6 109-32%86 925-50%32%
20 ↓1poc.com1 981-82%8 284-72%0%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

Stadium.se behåller förstaplatsen med en stabil tillväxt på +4 % i organisk trafik, vilket visar fortsatt stark närvaro efter Q4. Xxl.se ligger kvar på andra plats med oförändrad trafik.

Adidas.se klättrar till tredje plats med en kraftig ökning på +30 %, den största i topp 5, drivet av lyckad optimering. Intersport.se tappar –4 % och halkar ned till fjärde plats, följt av stadiumoutlet.se som också minskar med –4 %.

 

Störst tillväxt i trafik

 

Puma.com växer mest med +38 %, trots låg total trafik – ett exempel på hur mindre aktörer kan ta mark snabbt. Adidas.se ökar +30 %, vilket visar att starka varumärken också kan växa rejält med rätt SEO-strategi. Jdsports.se och dormy.com följer med +28 % respektive +21 %.

Störst tapp ser vi hos poc.com med –82 %, följt av craftofscandinavia.se (–32 %) och naturkompaniet.se (–16 %), vilket visar att även etablerade varumärken kan tappa mark utan aktiv SEO.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Stadium.se behåller förstaplatsen i organisk synlighet med 18,7 miljoner visningar, en stabil ökning på +1 %. Intersport.se ligger kvar högt med 15 miljoner impressions, men tappar –9 %. Xxl.se har 12,6 miljoner visningar, oförändrat från föregående kvartal (–1 %). Naturkompaniet.se tappar mest i topp 5 med –19 %, ned till 9,2 miljoner. Jdsports.se kliver upp på femte plats med 7,8 miljoner visningar och en stark ökning på +35 %.

 

Störst tillväxt i synlighet

 

Jdsports.se ökar mest i synlighet, +35 %, vilket speglar deras starka trafikökning. Puma.com växer +23 % från låg nivå, medan adidas.se ökar +18 %. På andra sidan ser vi poc.com med det största tappet, –72 %, följt av craftofscandinavia.se (–50 %), trekbikes.com (–34 %) och naturkompaniet.se (–19 %). Naturkompaniet fortsätter tappa både i trafik och synlighet, vilket pekar på växande utmaningar i det organiska söket.

Bäst på generiska sökord

Att ranka högt på generiska sökord, det vill säga söktermer som inte innehåller ett varumärke, kräver en tydlig innehållsstrategi och stark SEO-struktur. Det signalerar att sajten lyckas attrahera användare tidigt i köpresan, innan de har bestämt sig för ett specifikt varumärke.

Ridestore.se leder tydligt i denna kategori med 82 % generiska sökord, vilket visar att deras innehåll rankar på breda och relevanta termer.

Stadium.se är en tydlig tvåa som visar på 72 % generiska sökord, vilket är anmärkningsvärt med tanke på deras starka varumärkeskännedom som tyder på att de också når användare med mer generella sökintentioner.

Naturkompaniet.se kommer på tredje plats med 56 %, vilket visar att deras sidor också attraherar breda sökningar kopplade till friluftsliv i stort.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Q1 2025 bekräftar att SEO är avgörande även inom Sport & Fritid – en bransch som trots en generell nedgång i försäljning, fortsätter växa digitalt. Rapporten visar tydliga skillnader mellan aktörerna: vissa lyckas kombinera hög synlighet med stark trafik och tillväxt, medan andra halkar efter.

Stadium.se står stadigt som branschledare med fortsatt hög volym och stabil ökning både i synlighet och trafik, samtidigt som de rankar starkt på generiska sökord vilket är ett kvitto på en bred SEO-strategi. Adidas.se har gjort en anmärkningsvärd klättring med +30 % i trafik, och jdsports.se sticker ut som tillväxtvinnare med +35 % i synlighet och +28 % i trafik som är ett bevis på att även nyare aktörer snabbt kan ta marknadsandelar.

Men tillväxten är inte jämnt fördelad. Flera stora varumärken tappar både trafik och synlighet, vilket understryker hur viktigt det är att ständigt optimera sin organiska närvaro för att inte halka efter – även om varumärket är starkt i övrigt.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 januari–31 mars 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q2 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss