DIY, Bygg & Trädgård

Q3 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q3 2025

Vilka e-handlare inom segmentet DIY, Bygg & Trädgård har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q3 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Biltema.se kliver upp och tar förstaplatsen (från clasohlson.com) med ca 9.2 miljoner klick – och en tillväxt på ca +20%.
  • Husqvarna.se ökar mest procentuellt i trafik (+28%) och plantagen.se mest i synlighet (+64%) jämfört med föregående kvartal.
  • I sin helhet, gröna siffror för majoriteten i branschen. Mindre aktörer som kakeldaxgruppen.se och golvpoolen.se backar.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom DIY, Bygg & Trädgård sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q3 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. biltema.se (+1)
  2. clasohlson.com (-1)
  3. jula.se
  4. byggmax.se
  5. rusta.se

Störst e-handlare inom DIY, Bygg & Trädgård

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom DIY, Bygg & Trädgård sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 ↑1biltema.se9 198 16720%34 799 66718%45%
2 ↓1clasohlson.com9 096 9573%49 583 19910%49%
3 jula.se5 900 4039%28 765 27710%42%
4 byggmax.se4 622 38524%20 052 57419%51%
5 rusta.com3 726 2671%13 468 02216%21%
6 blomsterlandet.se3 489 6038%17 534 6436%81%
7 hornbach.se2 506 3822%21 637 547-6%62%
8 bygghemma.se2 307 1495%20 368 7151%81%
9 granngarden.se2 205 13617%15 878 85527%51%
10 plantagen.se928 61910%8 766 74564%63%
11 k-bygg.se796 54414%5 970 29829%28%
12 beijerbygg.se660 374-4%5 169 499-8%53%
13 ↑1husqvarna.com456 31928%2 175 70226%28%
14 ↓1proffsmagasinet.se382 014-5%4 877 7301%60%
15 xlbygg.se339 15917%3 449 41420%45%
16 flugger.se251 9730%1 819 755-8%80%
17 willabgarden.se217 63010%1 495 61118%84%
18 stenbolaget.se171 24121%1 079 33916%84%
19 golvpoolen.se115 700-4%1 374 619-8%54%
20 kakeldaxgruppen.se5 103-55%29 773-60%13%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

Samtliga aktörer i topp 5 visar ett starkare kvartal än tidigare. Biltema.se kliver upp på en första plats som sajten med flest klick, följt av förra kvartalets vinnare clasohlson.com och jula.se på en behåller tredjeplatsen. Samtliga fem i toppen ägde även toppen under föregående kvartal, även om tillväxten nu är störst för biltema.se +20% QoQ och byggmax.se +24%.

 

Störst tillväxt i trafik

 

Vilka e-handlare har lyckats öka sin organiska trafik mest jämfört med föregående kvartal i sin bransch? Flera aktörer har en tillväxt på över +20%. I toppen hittar vi husqvarna.se +28% QoQ som cementerat en topposition på sökord som ”robotgräsklippare” som bidrar till stora volymer under sommarsäsongen. Följt av byggmax.se +24% QoQ som får en skjuts av sökord som ”attefallshus” och ”gungställning”, och stenbolaget.se +21% QoQ.

En inte lika positiv utveckling i trafik ser vi hos kakeldaxgruppen.se som fortsätter tappa -55% QoQ, där vi kan se att produkter som tidigare haft en position 1 nu gått förlorade, som ”silstick”.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Vilka syns mest i sökresultatet? Rangordnar vi på mängden visningar behåller clasohlson.com förstaplatsen med ca 49.5 miljoner visningar under kvartalet (+10% QoQ), följt av biltema.se (+18% QoQ) tätt följt av jula.se (+10% QoQ). Samma trio som toppen i klick!

Hornbach.se backar i tillväxt –6% QoQ men bibehåller sin fjärde plats, följt av bygghemma.se på femte plats med en blygsam tillväxt på +1% QoQ.

 

Störst tillväxt i synlighet

 

Vilka e-handlare i branschen har lyckats öka sin organiska synlighet mest jämfört med föregående kvartal? Likt föregående kvartal toppar plantagen.se (+64 %) med (otroligt) många 1:a placeringarna och där de även har en stark närvaro i AI Overviews. K-bygg.se som föregående kvartal var i botten har nu näst störst procentuell tillväxt och har nu vänt till gröna siffror (+29%) följt av granngarden.se (+27%). Alla tre i toppen stärkt och utökat sin närvaro på generiska sökord under kvartalet.

Längst ner på listan hittar vi återigen kakeldaxgruppen.se -60% QoQ, som även har minst andel generisk trafik av alla i listan.

Bäst på generiska sökord

Att driva trafik är en sak – att fånga upp användare med generella behov är något annat. Genom att synas på generiska sökord når man personer som söker efter produkter eller lösningar utan att utgå från ett varumärke. Det gör att fler potentiella kunder upptäcker erbjudandet, oavsett om de redan känner till företaget eller inte.

En stor andel generiska sökord tyder på att webbplatsen rankar på sökord som inte är kopplade till varumärket i sig. Det signalerar en genomtänkt innehållsstrategi och SEO-optimerade sidor som svarar upp mot användarens sökintention.

Datan visar att stenbolaget.se och willabgarden.se får cirka 84 % av sin organiska trafik från generiska sökord, blomsterlandet.se (81%), bygghemma.se (81 %) och flugger.se (80%). Det vittnar om ett starkt SEO-arbete och en tydlig satsning på att nå utanför den egna varumärkestrafiken. I andra änden av spektrumet ligger exempelvis kakeldaxgruppen.se och rusta.com, där endast 13% respektive 21 % av trafiken kommer från generiska sökord – något som tyder på ett större beroende av varumärkeskännedom i det organiska söket. Samtidigt kan en hög eller låg andel generisk trafik bero på flera faktorer – och ger värdefull insikt om sajtens roll i kundresan.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Q3 2025 präglas av stark tillväxt för majoriteten inom DIY, Bygg & Trädgård – med flera aktörer som växer tvåsiffrigt i både trafik och synlighet.

Biltema.se tar över förstaplatsen (+20 %) medan clasohlson.com behåller ledningen i synlighet med nära 50 miljoner visningar. Byggmax.se (+24 %) och husqvarna.com (+28 %) klättrar starkt, och plantagen.se står för kvartalets största lyft i synlighet (+64 %) – drivet av fler förstaplaceringar och närvaro i AI Overviews.

Samtidigt tappar mindre aktörer som kakeldaxgruppen.se mark. De tydligaste vinnarna är de som lyckas kombinera brett innehåll med hög andel generisk trafik – som bland annat willabgarden.se och stenbolaget.se och blomsterlandet.se, med an andel på 84 %.

SEO fortsätter vara en avgörande tillväxtmotor i branschen, där de största nu stärker greppet även bortom varumärkessök.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 juli-30 september 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q4 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss