Hälsa & Skönhet

Q3 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q3 2025

Vilka e-handlare inom segmentet Hälsa och Skönhet har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q3 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Apotea.se är fortsatt ohotad i toppen med över 7 miljoner organiska klick under kvartalet.
  • Apohem.se växer snabbast i listan med en ökning på hela +34 % i  klick. Även i exponeringar visar de stark tillväxt med +40 %.
  • Gymgrossisten.com och apohem.se har bland den högsta andelen trafik från generiska sökord, 54 % respektive 48 %.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Hälsa & Skönhet sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q3 2025 hittar vi följande webbplatser:

 

  1. apotea.se 
  2. apoteket.se
  3. kicks.se
  4. lyko.se
  5. apotekhjartat.se
Topp 5 organiskt sök Hälsa och Skönhet

Störst e-handlare inom Hälsa & Skönhet

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Hälsa & Skönhet sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 apotea.se7 295 7100%37 632 185-1%27%
2 apoteket.se6 194 3521%38 980 047-3%45%
3 kicks.se3 819 1536%22 212 4606%25%
4 lyko.com3 323 19431%26 287 2944%33%
5 apotekhjartat.se2 565 5572%23 700 210-6%38%
6 kronansapotek.se2 068 9441%24 760 390-1%44%
7 apohem.se1 215 73134%21 303 65440%48%
8 meds.se799 8340%13 386 29214%44%
9 sephora.se791 1910%5 375 3092%20%
10 caiacosmetics.se645 88621%1 806 88810%11%
11 nordicfeel.se485 175-9%7 245 675-11%40%
12 rituals.com477 1556%1 109 6985%11%
13 ↑2dozapotek.se404 08831%9 421 80153%43%
14 ↓1gymgrossisten.com394 0522%3 618 2236%54%
15 ↓1bangerhead.se305 795-5%4 006 510-12%15%
16 marianila.se126 283-18%797 974-7%41%
17 eleven.se123 00720%1 979 34953%36%
18 estrid.com86 156-2%232 29519%12%
19 zinzino.com28 4858%87 41640%7%
20 foreo.com5 9221%20 28115%11%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

Hur ser kampen ut i toppen? Faktiskt identisk med både Q1 och Q2. Apotea.se behåller sin ohotade förstaplats och samma mängd trafik som tidigare kvartal.

Förutom Apotea så ökar alla andra i topp 5 i trafik under Q3, men där lyko.com sticker ut och ökar mest med hela +31 %. De har tagit igen den trafik de tappade under Q2 och ökat på ytterligare. En del av framgången är att de nu rankar topp 3 på fler olika varumärken inom skönhetsprodukter. Bland annat topp-positioner på sökorden “kerastase”, “k18” och “sol de janeiro”. Alla ord med höga sökvolymer varje månad.

Störst tillväxt i organisk trafik

Störst procentuell utveckling sett till organisk trafik är apohem.se som ökar med +34%. Här är det en blandning av sökningar på andra varumärken som exempelvis ”apotea”, ”häppi” och ”dr ceuracle” samt generiska sökningar som ”värmeutslag” och ”finnar på ryggen” som bidragit till trafikökningen. Utöver lyko.com som tidigare nämnts så la även dozapotek.se i en högre växel och ökat med +31%.

Några aktörer som inte haft lika fin utveckling under Q3 och som backat mest i organisk trafik är marianila.se (-18 %), nordicfeel.se (-9%) och bangerhead.se (-5%). Alla tre minskade även under Q2 i organisk trafik.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Topplistan för organisk synlighet ser något annorlunda ut jämfört med klick – både vad gäller aktörer och placeringar. Apoteket.se intar förstaplatsen följt av apotea.se. Men mellan 1:an och 2:an skiljer det sig dryga 1.3 miljoner exponeringar. Apotektet.se är också den i topp 5 som har mest synlighet i AI Overviews.

Gemensamt för alla i topp 5 för synlighet, förutom lyko.com, är att de backar jämfört med Q2, om än med bara -1-6 %.

 

Störst tillväxt i synlighet

Dozapotek.se och eleven.se (+53%) är de som visat störst tillväxt sett till synlighet under kvartalet. Därefter apohem.se som ökar med +40 % i synlighet – ett riktigt uppsving i både visningar och klick jämfört med Q2.

I botten under Q3 sett till procentuell utveckling hittar vi, precis som för tillväxt i klick, bangerhead.se (-12 %), nordicfeel.se (-11 %) och marianila.se (-7 %).

Bäst på generiska sökord

Att driva trafik är en sak – att fånga upp användare med generella behov är något annat. Genom att synas på generiska sökord når man personer som söker efter produkter eller lösningar utan att utgå från ett varumärke. Det gör att fler potentiella kunder upptäcker erbjudandet, oavsett om de redan känner till företaget eller inte.

En stor andel generiska sökord tyder på att webbplatsen rankar på sökord som inte är kopplade till varumärket i sig. Det signalerar en genomtänkt innehållsstrategi och SEO-optimerade sidor som svarar upp mot användarens sökintention.

I toppen hittar vi här gymgrossisten.com (54 %) och apohem.se (48 %). Det vittnar om ett starkt SEO-arbete och en tydlig satsning på att nå utanför den egna varumärkestrafiken. Ett extra starkt kvartal för apohem.se som både har stor andel generisk trafik men också visar på fin tillväxt i klick och visningar.

I botten finner vi, precis som i både Q1 och Q2, zinzino.com (7%) och rituals.com (11%).

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Apotea.se behåller förstaplatsen i organisk trafik inom Hälsa & Skönhet, men den främsta vinnaren under Q3 sett till tillväxt i klick (+34 %) och visningar (+40 %) är apohem.se. Även lyko.com visade fin tillväxt i klick (+31 %) och var den i topp 5 som ökade klart mest.

Samtidigt är det tydligt att mest synlighet inte nödvändigtvis innebär mest trafik. Apoteket.se har exempelvis 1,3 miljoner fler exponeringar än Apotea.se, men får ändå färre klick. Det kan tyda på lägre klickfrekvens (CTR) eller att innehållet inte matchar användarnas sökintention fullt ut. Apotea.se med ett starkt varumärke kan också ha en stor mängd varumärkestrafik, vilket speglar den mindre andelen generisk trafik som de har jämfört med apoteket.se.

En annan möjlig förklaring är att AI Overviews, som nu lanserats i Sverige, påverkar hur många klick de traditionella organiska länkarna får. Även om det fortfarande är tidigt, kan ett ökat antal AI-genererade svar i sökresultatet innebära lägre CTR – även för starka webbplatser.

När vi tittar på andelen generisk trafik är gymgrossisten.com (574%) och apohem.se (48 %) fortsatt starka exempel på aktörer som lyckas nå bortom varumärkeskännedom med sitt SEO-arbete.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 juli–30 september 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q4 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss