Mode & Accessoarer

Q3 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q3 2025

Vilka e-handlare inom segmentet Mode & Accessoarer har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q3 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Dressmann.com växer starkast i segmentet med en ökning på hela +46 % i organisk trafik och +35% i visningar.
  • Hm.com har störst andel generiska sökord i branschen, hela 91 %, vilket tyder på en stark innehållsstrategi.
  • Boozt.com tar sig in på topp 5 och petar ner sellpy.se.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Mode & Accessoarer sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q3 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. hm.com
  2. ahlens.se
  3. ginatricot.com
  4. lindex.com
  5. boozt.com (+1)

Störst e-handlare inom Mode & Accessoarer

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Mode & Accessoarer sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 hm.com6 909 5297%32 070 1192%91%
2 ahlens.se3 523 3032%31 344 969-2%34%
3 ginatricot.com2 032 50119%8 529 1265%42%
4 lindex.com1 701 2126%8 275 7744%35%
5 ↑1boozt.com1 599 15211%16 118 4436%30%
6 ↑1ellos.se1 495 97814%12 333 17714%32%
7 ↓2sellpy.se1 431 635-5%24 996 129-15%13%
8 kappahl.com1 297 3122%5 235 6206%25%
9 lager157.com1 202 3604%3 586 247-3%16%
10 zara.com1 113 7878%6 814 5801%52%
11 na-kd.com1 007 11614%5 351 135-1%47%
12 ↑2dressmann.com937 20846%4 826 59835%76%
13 ↓1nelly.com935 9288%6 691 102-7%42%
14 ↓1guldfynd.se582 113-20%2 372 286-23%66%
15 mq.se478 4707%3 199 2718%31%
16 gant.se287 4189%1 503 44124%28%
17 ↑1jlindeberg.com101 3025%323 78819%16%
18 ↓1acnestudios.com96 361-3%160 584-1%25%
19 ↑1toteme.com48 2019%72 192-2%2%
20 ↓1danielwellington.com46 0002%463 7872%63%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

I toppen av den organiska trafiken ser vi en positiv trend. Alla i topp 5 har ökat från föregående kvartal. Hm.com och ahlens.se inte bara behåller sitt grepp om de två topplaceringarna, utan de har båda ökat den organiska trafiken jämfört med Q2.

Ginatricot.com går strakt fram och har ökat med +19% jämfört med Q2.

Lindex.com har ökat med 6% och behåller din fjärdeplats medan boozt.com har ökat med +11% och tar sig därmed in på topp 5.

 

Störst tillväxt i trafik

 

Dressmann.com ökar mest, med +46%, trots blygsam totaltrafik – ett tydligt exempel på hur nischade varumärken kan växa snabbt organiskt.

Endast tre aktörer tappar i organisk trafik. Störst tapp har guldfynd.se, med -20 %, följt av sellpy.se (–5 %) och acnestudios.com (–3 %) – en påminnelse om att även etablerade aktörer påverkas om SEO-insatserna inte följs upp.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Synlighet i sökresultaten speglar ett varumärkes digitala närvaro, även om det inte alltid leder till omedelbara klick. Hm.com tar tillbaka förstaplatsen från Ahlens.se men de fortsätter att dominera. Med sina 32 respektive 31,3 miljoner visningar är de ohotade i toppen. Trean sellpy.se har minskat -5% sedan förra kvartalet och landar på 24 miljoner visningar, men håller trots det hårt i sin placering.

Boozt.com och ellos.se ökar med 11% respektive 14% men har en bit kvar oom de vill slåss om de höga placeringarna i den här listan.

 

Störst tillväxt i synlighet

 

Även i synlighet ökar dressmann.com med imponerande 35% vilket visar effekten av en stark SEO-strategi. Gant.se och jlindeberg.com har båda vänt sina röda siffror och ökar med +24% respektive +19% –  ett resultat av ett bra SEO-arbete i en bransch med hög konkurrens. Även ellos.se (+14%) och mq.se (+8%) visar en stark utveckling.

I motsatt riktning ser vi guldfynd.se, med ett tapp på –23 %, följt av sellpy.se (–15 %) och nelly.com (–7 %) vilket kan tyda på behov av ökad optimering för att vända trenden.

Bäst på generiska sökord

En hög andel generiska sökord är ett tydligt kvitto på att en sajt lyckas ta plats i sökresultaten för breda och ofta mycket konkurrensutsatta sökningar. Här syns vilka e-handlare som inte bara förlitar sig på varumärkestrafik, utan också har innehåll som fångar upp användare med ett bredare sökbeteende.

Hm.com toppar listan med hela 91 % av sin organiska trafik från generiska sökord – ett mycket starkt resultat för en global aktör med ett starkt varumärke som visar att de även lyckas konkurrera om breda mode- och produktrelaterade sökningar i Googles ekosystem.

Tätt efter kommer dressman.com med 76% generisk trafik Det tyder på att deras SEO-strategi är särskilt fokuserad på att möta användarnas behov inom breda sökningar som ”kostymbyxor linne”, ”black blazer” eller ”dop outfit”, snarare än bara varumärkesspecifika termer.

På tredje plats hittar vi guldfynd.se med 66 %, vilket visar på en bred synlighet på viktiga söktermer.

Värt att notera är att danielwellington.com drar in hela 63% av sin trafik från generiska sökord. Det är en tydlig signal om att deras innehåll och SEO-arbete når utanför den redan varumärkeskända målgruppen och driver in nya potentiella kunder genom bredare sökningar.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Mode- och accessoarsegmentet i årets tredje branschrapport bjuder på blandade resultat. Flera stora aktörer som ahlens.se och hm.com fortsätter dominera och visar uppgång i både klick och visningar.

Samtidigt kliver dressmann.com fram med stark tillväxt, vilket visar att en tydlig SEO-strategi och relevant innehåll verkligen kan göra skillnad. De aktörer som lyckas ranka på generiska sökord breddar sin närvaro och stärker sin position tidigt i köpresan. Det är tydligt att kampen om det organiska utrymmet fortsätter – men det är inte alltid storlek som avgör vem som vinner.

Danielwellington.com som tidigare främst har marknadsfört sig med sitt varumärke går stark framåt och drar in mycket trafik från mer generiska sökningar och fångar därmed upp målgruppen tidigare i kundresan.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 juli–30 september 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q4 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss