Mode & Accessoarer

Q1 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q1 2025

Vilka e-handlare inom segmentet Mode & Accessoarer har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q1 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Sellpy.se växer snabbast i segmentet med en ökning på hela +25 % i organisk trafik och +44 % i visningar.
  • Guldfynd.se har störst andel generiska sökord i branschen, hela 72 %, vilket tyder på en stark innehållsstrategi.
  • Hm.com behåller en stark position i söket med högst volym både i klick och visningar – trots minskad trafik.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Mode & Accessoarer sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q1 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. hm.com
  2. ahlens.se
  3. boozt.com
  4. ginatricot.com
  5. sellpy.se (+4)

Störst e-handlare inom Mode & Accessoarer

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Mode & Accessoarer sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 hm.com5 804 725-15%30 378 551-15%67%
2 ahlens.se3 079 902-22%28 079 858-12%35%
3 boozt.com1 876 913-6%19 065 684-6%34%
4 ginatricot.com1 790 694-6%7 952 5740%35%
5 ↑4sellpy.se1 495 57225%22 982 02044%17%
6 ↑1ellos.se1 400 9064%11 670 727-4%35%
7 ↓1lindex.com1 358 397-13%6 531 622-15%31%
8 ↓3kappahl.com1 345 430-28%5 706 292-36%29%
9 ↓1zara.com1 124 623-10%7 469 584-6%53%
10 lager157.com1 066 318-6%2 564 34121%10%
11 na-kd.com1 063 5652%6 789 915-17%56%
12 nelly.com991 6640%8 713 828-6%48%
13 guldfynd.se712 691-16%3 100 158-22%72%
14 dressmann.com530 939-18%3 118 216-19%64%
15 mq.se407 081-10%2 546 455-17%29%
16 gant.se281 496-6%1 325 081-17%27%
17 ↑1jlindeberg.com110 573-4%365 640-19%18%
18 ↓1acnestudios.com107 703-15%178 965-24%34%
19 danielwellington.com34 82218%287 6337%49%
20 toteme.com32 52357%76 008-7%5%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

I toppen av den organiska trafiken ser vi stora aktörer med negativ utveckling från föregående kvartal. Hm.com och ahlens.se tappar båda i trafik trots höga volymer, och även boozt.com och ginatricot.com minskar men behåller sina topp 5-placeringar tack vare stark grundtrafik. Det visar att storlek inte räcker – löpande optimering krävs för att behålla synlighet.

Sellpy.se är den enda som växer i toppskiktet, klättrar från plats 9 till 5, och bevisar att mindre aktörer kan ta snabba kliv i söket.

 

Störst tillväxt i trafik

 

Toteme.com ökar mest, med +57 %, trots en blygsam totaltrafik – ett tydligt exempel på hur nischade varumärken kan växa snabbt organiskt. Sellpy.se växer +25 % och danielwellington.com +18 %, där det sistnämnda är särskilt anmärkningsvärt då 96,9% av trafiken kommer utanför Sverige.

Störst tapp har kappahl.com, med –28 %, följt av ahlens.se (–22 %) och hm.com (–15 %) – en påminnelse om att även etablerade aktörer påverkas om SEO-insatserna inte följs upp.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Synlighet i sökresultaten speglar ett varumärkes digitala närvaro, även om det inte alltid leder till omedelbara klick. Hm.com dominerar fortsatt med över 30 miljoner visningar, följt av ahlens.se med 28 miljoner – båda med nedgångar jämfört med föregående kvartal.

Boozt.com och ellos.se följer samma trend men behåller sina topp 5-placeringar. Sellpy.se är däremot kvartalets vinnare i synlighet, med kraftig tillväxt som lyfter dem till en topp tre-position – ett tydligt tecken på att de stärker sin marknadsnärvaro.

 

Störst tillväxt i synlighet

 

Sellpy.se ökar mest, med +44 % i synlighet, vilket visar effekten av en stark SEO-strategi i ett annars svagt kvartal för många. Lager157.com växer +21 % i visningar, trots minskad trafik, vilket tyder på att fler av deras sidor nu rankar men ännu inte konverterar fullt ut. Även danielwellington.com (+7 %) och ginatricot.com (stabilt) visar positiv utveckling.

I motsatt riktning ser vi kappahl.com, med ett tapp på –36 %, följt av acnestudios.com (–24 %), guldfynd.se (–22 %) och dressmann.com (–19 %), vilket kan tyda på behov av ökad optimering för att vända trenden.

Bäst på generiska sökord

En hög andel generiska sökord är ett tydligt kvitto på att en sajt lyckas ta plats i sökresultaten för breda och ofta mycket konkurrensutsatta sökningar. Här syns vilka e-handlare som inte bara förlitar sig på varumärkestrafik, utan också har innehåll som fångar upp användare med ett bredare sökbeteende.

Guldfynd.se toppar listan med hela 72 % av sin organiska synlighet från generiska sökord. Det tyder på att deras SEO-strategi är särskilt fokuserad på att möta användarnas behov inom breda sökningar som ”förlovningsring”, ”smycken” eller ”guldring”, snarare än bara varumärkesspecifika termer.

Tätt efter kommer hm.com med 67 % generisk trafik vilket är ett starkt resultat för en global aktör med ett starkt varumärke som visar att de även lyckas konkurrera om breda mode- och produktrelaterade sökningar i Googles ekosystem.

Dressmann.com hamnar på tredje plats med 64 %, vilket visar på en bredare synlighet än många kanske förväntar sig av ett varumärke med tydlig profil. Även na-kd.com och zara.com visar relativt starka siffror, med 56 % respektive 53 % generisk trafik. Det är en tydlig signal om att deras innehåll och SEO-arbete når utanför den redan varumärkeskända målgruppen och driver in nya potentiella kunder genom bredare sökningar.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Mode- och accessoarsegmentet i årets första branschrapport bjuder på blandade resultat. Trots att flera stora aktörer som hm.com och ahlens.se fortsätter dominera i synlighet, visar siffrorna tydliga tecken på nedgång i både klick och visningar.

Samtidigt kliver mer nischade aktörer som sellpy.se fram med stark tillväxt, vilket visar att en tydlig SEO-strategi och relevant innehåll verkligen kan göra skillnad. De aktörer som lyckas ranka på generiska sökord breddar sin närvaro och stärker sin position tidigt i köpresan. Det är tydligt att kampen om det organiska utrymmet fortsätter – men det är inte alltid storlek som avgör vem som vinner.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 januari–31 mars 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q2 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss