Hälsa & Skönhet

Q1 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q1 2025

Vilka e-handlare inom segmentet Hälsa och Skönhet har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q1 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Apotea.se är ohotad i toppen med över 7 miljoner organiska klick under kvartalet.
  • Apoteket.se växer snabbast i listan med en ökning på hela +23 % jämfört med föregående kvartal.
  • Meds.se och gymgrossisten.com har bland den högsta andelen trafik från generiska sökord, 62 % respektive 61 %.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Hälsa & Skönhet sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q1 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. apotea.se 
  2. apoteket.se
  3. kicks.se
  4. lyko.se
  5. apotekhjartat.se (+1)
Topp 5 Hälsa och Skönhet Branschrapport

Störst e-handlare inom Hälsa & Skönhet

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom Hälsa & Skönhet sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 apotea.se7 317 08110%38 679 4035%27%
2 apoteket.se6 444 76323%40 513 82122%47%
3 kicks.se3 477 330-20%21 029 855-18%25%
4 lyko.com3 206 233-9%25 965 770-9%33%
5 ↑1apotekhjartat.se2 793 05612%25 356 5175%38%
6 ↓1kronansapotek.se2 277 880-12%25 896 314-6%49%
7 apohem.se984 511-13%14 808 058-9%49%
8 meds.se969 987-12%13 287 627-14%62%
9 sephora.se768 674-18%5 231 417-25%17%
10 nordicfeel.se608 917-10%9 309 153-9%43%
11 ↑3gymgrossisten.com521 62012%4 549 2719%61%
12 bangerhead.se419 250-26%5 441 052-18%18%
13 ↓2rituals.com411 829-31%913 618-40%8%
14 ↓1caiacosmetics.se330 523-38%1 429 087-35%16%
15 dozapotek.se301 658-12%4 650 908-4%50%
16 marianila.se183 3681%1 033 100-6%46%
17 eleven.se159 5763%2 367 38814%30%
18 estrid.com81 50314%192 771-8%9%
19 zinzino.com28 0360%61 348-6%4%
20 foreo.com5 158-47%14 836-51%9%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

Hur ser kampen ut i toppen? Apotekhjartat.se kliver in som nykomling i topp 5 under Q1 och petar ner kronansapotek.se. Sajten ökar sin organiska trafik med +12 %.

Apotea.se behåller sin ohotade förstaplats och växer med ytterligare +10 %. Men den största ökningen står Apoteket.se för – upp hela +23 %, vilket säkrar dem en andraplats.

Kicks.se och lyko.se håller sig kvar i toppen, men backar något jämfört med föregående kvartal. En trolig förklaring är stark försäljning under Black Friday och julhandeln i Q4 2024.

Störst tillväxt i organisk trafik

Apoteket.se har inte bara störst procentuell ökning i topp 5 – utan även för hela topp 20-listan. Några aktörer som inte haft lika fin utveckling under Q1 och som backat mest i organisk trafik är foreo.com (-47 %), caiacosmetics.se (-38%) och rituals.com (-31%).

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Topplistan för organisk synlighet ser något annorlunda ut jämfört med klick – både vad gäller aktörer och placeringar. Apoteket.se intar förstaplatsen följt av apotea.se.

Men mellan 1:an och 2:an skiljer det sig dryga 1.8 miljoner exponeringar. Lyko.com, ensam bland 4 apotek i toppen, backar med -9 % i synlighet men hamnar ändå på en tredje plats.

Även kronansapotek.se tappar i impressions men lyckas ändå ta sig in i topp 5. Skillnaderna i synlighet är stora – apoteket.se når över 40 miljoner visningar, medan apotekhjartat.se landar på strax över 25 miljoner.

 

Störst tillväxt i synlighet

Återigen hittar vi apoteket.se (+22 %) i toppen av listan för den aktör som har störst procentuell utveckling i antalet visningar. Därefter har vi eleven.se som ökar med +14 %.

I stort så är det bara fem aktörer som ökar i synlighet under Q1, resterande 15 i listan tappar organisk synlighet QoQ. I botten sett till procentuell utveckling hittar vi, precis som för tillväxt i klick, foreo.com (-51 %), rituals.com (- 40%) och caiacosmetics.se (-35 %).

Bäst på generiska sökord

Att driva trafik är en sak – att fånga upp användare med generella behov är något annat. Genom att synas på generiska sökord når man personer som söker efter produkter eller lösningar utan att utgå från ett varumärke. Det gör att fler potentiella kunder upptäcker erbjudandet, oavsett om de redan känner till företaget eller inte.

En stor andel generiska sökord tyder på att webbplatsen rankar på sökord som inte är kopplade till varumärket i sig. Det signalerar en genomtänkt innehållsstrategi och SEO-optimerade sidor som svarar upp mot användarens sökintention.

I toppen hittar vi här meds.se (62 %) och gymgrossisten.com (61 %). Men trots en större andel generisk trafik så ligger de långt efter topp 5 sett till mängden trafik. Apotea.se som toppar listan i organisk trafik har en andel på 27 % generiska sökord. Här spelar antalet sökord de rankar på roll. En utökad analys visar att apotea.se rankar på långt fler sökord (212 000 st) än meds.se (117 000 st).

I botten finner vi zinzino.com med enstaka 4% klick från generiska sökord. Men återigen hittar vi även foreo.com (9%), rituals.com (8%) och caiacosmetics.se (16%) i botten av listan.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Apotea.se är fortsatt överlägsen när det gäller organisk trafik. Men den aktör som sticker ut mest i segmentet Hälsa och Skönhet är apoteket.se. Domänen står för den största procentuella ökningen både i klick och exponeringar under Q1, vilket gör dem till en tydlig vinnare – trots sin andraplats i trafiktoppen. Även apotekhjartat.se visar en stark utveckling och tar sig in i topp 5.

Samtidigt visar rapporten att hög synlighet inte alltid innebär hög trafik. Apoteket.se har 1,8 miljoner fler exponeringar än apotea.se, men får ändå 870 000 färre klick. Det kan tyda på en lägre klickfrekvens (CTR), svag positionering i sökresultatet eller att innehållet inte matchar användarnas sökintention tillräckligt väl.

Majoriteten av aktörerna i topp 20 backar under Q1. Framförallt är det foreo.com, rituals.com och caiacosmetics.se som tappar mest, i både antal klick och synlighet. Det de har gemensamt är också att de har väldigt låg andel klick från generiska sökord. Det tyder på ett stort beroende av varumärkessök och betalda kampanjer, och att de troligtvis inte arbetar så brett med SEO. En sådan strategi kan vara effektiv på kort sikt, men gör dem mer sårbara när varumärkesaktiviteten minskar.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 januari–31 mars 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q2 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss