DIY, Bygg & Trädgård

Q1 2025

Så presterar Sveriges största e-handlare i organiskt sök (SEO)

Starkaste e-handlarna under Q1 2025

Vilka e-handlare inom segmentet DIY, Bygg & Trädgård har vuxit mest det senaste kvartalet inom SEO? Vilka har tappat i trafik? Och vilka driver in klick utan att förlita sig på varumärket? Vi djupdyker i siffrorna och ser vilka aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i Sverige under Q1 2025, baserat på färsk sökdata från Ahrefs.

 

Höjdpunkter

  • Clasohlson.com försvarar förstaplatsen med nästan 8 miljoner organiska klick – trots en nedgång på -12 % jämfört med föregående kvartal.
  • K-bygg.se (tidigare k-rauta.se) ökar mest i trafik jämfört med föregående kvartal (+125%) – som ett resultat av domänernas hopslagning.
  • Stenbolaget.se har mest generisk trafik i hela segmentet – hela 89 % av besökarna kommer in via sökningar utan varumärkesnamn.

De får flest klick!

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom DIY, Bygg & Trädgård sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

 

Topp 5

I toppen av organisk trafik (klick) under Q1 2025 hittar vi följande webbplatser, inklusive eventuell förändring i placering på listan mot föregående kvartal:

  1. clasohlson.com
  2. biltema.se
  3. jula.se
  4. rusta.se
  5. byggmax.se

Störst e-handlare inom DIY, Bygg & Trädgård

Bland de 20 största e-handelsbolagen inom DIY, Bygg & Trädgård sticker några aktörer ut särskilt mycket – både i sin organiska synlighet och i sin förmåga att omvandla visningar till faktiska klick. Det handlar inte bara om att synas i sökresultatet, utan att faktiskt fånga användarens uppmärksamhet och driva trafik till sajten.

#Företag ↕Organisk trafik ↕QoQ Organisk trafik (%) ↕Visningar ↕QoQ Visningar (%) ↕Generisk trafik (%) ↕
1 clasohlson.com7 951 219-12%42 956 325-11%45%
2 biltema.se6 664 56711%25 349 3518%40%
3 jula.se4 996 071-11%25 519 027-5%40%
4 rusta.com3 154 647-23%9 663 961-17%15%
5 byggmax.se3 130 80010%14 969 58810%53%
6 ↑1blomsterlandet.se2 683 18621%14 099 40415%84%
7 ↓1hornbach.se2 538 86013%23 243 02614%69%
8 bygghemma.se2 333 1835%21 121 1443%86%
9 granngarden.se1 650 54512%10 546 85321%48%
10 ↑1beijerbygg.se684 1618%5 611 11812%59%
11 ↑4k-bygg.se611 139125%5 235 70684%35%
12 ↓2plantagen.se535 236-26%2 957 885-23%39%
13 ↓1proffsmagasinet.se437 9156%5 041 1974%67%
14 husqvarna.com317 49411%1 404 58211%34%
15 ↓2xlbygg.se280 997-5%2 910 985-3%53%
16 ↑1willabgarden.se240 62271%1 314 56956%87%
17 ↓1flugger.se235 14520%2 044 9116%85%
18 ↑1stenbolaget.se127 79825%867 15815%89%
19 ↓1golvpoolen.se124 3836%1 602 624-4%59%
20 kakeldaxgruppen.se26 957-5%228 967-14%66%

Topp 5: Organisk trafik (klick)

Kampen om topplaceringarna är tuff. Trots ett svagare kvartal jämfört med Q4 (-12%) plockar clasohlson.com ändå en första plats som sajten med flest klick, följt av biltema.se på andra plats och tredje plats jula.se. Dessa e-handlare ägde även toppen under föregående kvartal. Håller det i till Q2 är frågan?

 

Störst tillväxt i trafik

 

Vilka e-handlare har lyckats öka sin organiska trafik mest jämfört med föregående kvartal i sin bransch? Här hittar vi både välkända jättar och mer nischade aktörer som visar att även mindre spelare kan växa snabbt i sökresultaten. Den vinnaren i trafikutveckling är k-bygg.se med en tillväxt på +125% QoQ (som ett resultat av hopslagningen med domänen k-rauta.se), följt av willabgard.se med en ökning på +71% och stenbolaget.se med +25%.

En inte lika positiv utveckling i trafik ser vi hos plantagen.se som tappat -26% QoQ, följt av rusta.com som visar en minskning på -23%.

Topp 5: Organisk synlighet (visningar)

Vilka syns mest i sökresultatet? Rangordnar vi på mängden visningar behåller clasohlson.com förstaplatsen med nästan 43 miljoner visningar under kvartalet, men den här gången följd av jula.se med ca 25 miljoner visningar tätt följt av biltema.se.

Rusta.se som i trafik har en stabil fjärde placering halkar här ner till en nionde placering när synlighet jämförs – vilket tyder på ett beroende av varumärkessökningar snarare än bred organisk synlighet.

 

Störst tillväxt i synlighet

 

Vilka e-handlare i branschen har lyckats öka sin organiska synlighet mest jämfört med föregående kvartal? Precis som i tillväxten av trafik ser vi k-bygg.se (+84 %) och willabgarden.se (+56 %) i toppen, följt av granngarden.se som visar en mer försiktig ökning på +21 %.

Vänder vi på listan hittar vi återigen plantagen.se och rusta.com, med en miskning på-23% respektive -17% QoQ.

Bäst på generiska sökord

Att driva trafik är en sak – att fånga upp användare med generella behov är något annat. Genom att synas på generiska sökord når man personer som söker efter produkter eller lösningar utan att utgå från ett varumärke. Det gör att fler potentiella kunder upptäcker erbjudandet, oavsett om de redan känner till företaget eller inte.

En stor andel generiska sökord tyder på att webbplatsen rankar på sökord som inte är kopplade till varumärket i sig. Det signalerar en genomtänkt innehållsstrategi och SEO-optimerade sidor som svarar upp mot användarens sökintention.

Datan visar att stenbolaget.se får cirka 89 % av sin organiska trafik från generiska sökord, följt av willabgarden.se (87 %) och bygghemma.se (86 %). Det vittnar om ett starkt SEO-arbete och en tydlig satsning på att nå utanför den egna varumärkestrafiken. I andra änden av spektrumet ligger exempelvis rusta.com, där endast 15 % av trafiken kommer från generiska sökord – något som tyder på ett större beroende av varumärkeskännedom i det organiska söket. Samtidigt kan en hög eller låg andel generisk trafik bero på flera faktorer – och ger värdefull insikt om sajtens roll i kundresan.

Hur ser det ut i andra branscher?

Nu har vi kikat närmare på just denna bransch, men hur ser det ut bland e-handlare inom andra kategorier? Missa inte våra analyser av fler branscher och deras prestation i sökresultatet.

Sammanfattning

Clasohlson.com behåller förstaplatsen i trafik och synlighet, trots tapp på båda fronterna jämfört med föregående kvartal.

Biltema.se och jula.se håller sig stabila i toppen, medan rusta.com i jämförelse tappar i synlighet och halkar ner till plats 9 i visningar – och bara 15 % generisk trafik.

K-bygg.se står för kvartalets största trafik lyft, med +125 % i klick och +84 % fler visningar, efter sammanslagningen med k-rauta.se.

Även willabgarden.se och stenbolaget.se presterar starkt, båda med över 85 % generisk trafik – ett tecken på att de lyckas nå kunder bortom dem med varumärkespreferens.

Dataunderlag

Urval av bolag

Listan baseras på de största företagen inom e-handel, sett till senast registrerad omsättning per den 1 april 2025 enligt Alla Bolag. För att inkluderas krävs att webbplatsens primära syfte är försäljning online, med inriktning mot konsumentmarknaden.

 

Sökdata

Uppskattad organisk trafik och synlighet är hämtad från Ahrefs för perioden 1 januari–31 mars 2025, med jämförelse mot föregående kvartal. Datan avser enbart Sverige, dvs. ingen internationell söktrafik.

Bli påmind när nästa rapport släpps!

Vill du ha nästa analys direkt i din inkorg? Fyll i din e-postadress så skickar vi en påminnelse när Q2 2025-rapporten är live!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss