TikTok är det senaste sociala mediet som har exploderat i popularitet, och det är inte svårt att se varför. Det är enkelt att använda, roligt och hjälper användare att skapa kreativa videor på ett ögonblick. Men det är inte bara användare som är entusiastiska över plattformen – företag och marknadsförare har också börjat upptäcka TikToks stora potential. Här får du lära dig hur du blir framgångsrik i din TikTok-annonsering:
Varför ska du använda dig av TikTok ads?
TikTok har idag över 1 miljard aktiva användare i 154 olika länder. Vidare var det 2022 världens mest nedladdade app och har totalt laddats ned över 3 miljarder gånger. Appen öppnar upp för stora möjligheter för företag som exempelvis vill främja sitt varumärke eller öka försäljningen. Under 2022 genererade TikTok 4 miljarder dollar.
Appen kännetecknas av högt användande. I snitt är varje användare inne 52 minuter per dag på appen, 11 minuter åt gången. 90% av användarna är inne minst en gång om dagen. Från början dominerades appen av dansklipp och lockade främst flickor och unga kvinnor men idag använder nästan lika många män appen och innehållet är mycket mer diversifierat.
TikTok i Sverige
Enligt rapporten “Svenskarna och internet 2022” är majoriteten av användarna under 30 år. Allra störst är användandet bland personer födda 2000 eller senare, hela 52% av alla 00-talister använder appen dagligen, även ännu yngre 10-talister använder TikTok flitigt. Samtidigt ökar användandet bland äldre, särkilt bland 90-talister. Potentialen att nå unga på appen är alltså stor, samtidigt ökar populariteten även bland äldre ålderskategorier.
Överlag har typen av innehåll som det tittas på breddats men fokus är på underhållning. Många följer kändisar på internet men samtidigt uppger cirka 90% att de tittar på videor från TikTokers som de inte känner till på något sätt, vilket visar på möjligheterna att nå människor även om du inte är känd sedan tidigare. Som företag kan det vara värt att se på möjligheterna att antingen skapa gratis organiskt material eller betala för TikTok ads, särskilt om du vill synas för en yngre målgrupp.
Organiskt vs betalda TikTok ads
Marknadsföring på TikTok kan inkludera olika taktiker, som influencer-marknadsföring, annonsering och skapande av organiskt viralt innehåll.
Algoritmen på TikTok premierar innehåll som folk tittar vidare på, den är mycket personlig och kommer att anpassa flödet efter dig som användare mycket snabbt. Det finns två typer av flöden för användarna, ett “discovery”-flöde som består av videos från skapare som du aktivt valt att följa, och, ett “for you”-flöde där användaren scrollar på ett flöde som är anpassat efter ditt digitala fotspår. En “personlig profil” skapas som är baserad på ditt tidigare tittande och jämför dig sedan med andras beteendemönster som liknar ditt – resultatet blir ett oändligt flöde av material som intresserar just dig. Det kan därför gå snabbt att nå organisk räckvidd i jämförelse med exempelvis Instagram. Även nybörjare kan nå stor spridning bara innehållet passar in på användares intressen.
Företag kan lyckas bra med TikTok-annonsering. Ryanair har t.ex. 1,8 miljoner följare, vilket de fått genom att ofta producera innehåll med humor där de gärna skojar med sig själva, de följer också trender på TikTok och har ett budskap som är välanpassat till deras målgrupp:
En populär metod inom TikTok-marknadsföring är att låta influencers i betalda samarbeten marknadsföra en produkt eller tjänst. Att jobba med TikTok-influencers kan vara framgångsrikt för företag. De främsta TikTok-influencerna har över 100 miljoner följare och har intäkter på flera miljoner per år, via appen. De största influencerna i Sverige har flera miljoner följare och når ibland ut globalt. Det viktiga för ett företag som vill använda sig av ett influencer-samarbete är att välja en influencer som är relevant för just den målgrupp som ni vill nå.
Sedan 2021 går det att annonsera på Tiktok i Sverige. Här följer en beskrivning av hur du som företag kan komma igång med betald TikTok-marknadsföring och hur du skapar bra annonser.
Hitta rätt annonsformat för din marknadsföring
TikTok ads har likt Facebooks annonstyper flera olika format att välja på, välj det format som passar för dina mål. Tänk på att TikTok prioriterar videos som fyller ut skärmen. För olika format finns det olika krav som bör uppfyllas, se nedan. Se till att filma i vertikalt format, TikTok-användare vill inte behöva rotera skärmen för att se ditt klipp. De olika formaten som kan användas för TikTok-annonsering är:
In Feed Ads
Detta är det vanliga formatet för TikTok ads som ser ut som organiska inlägg och syns i det så kallade “For You-flödet” varvat med “vanliga” inläggen. Videon får vara max 60 sekunder lång men ofta är kortare klipp att rekommendera. Detta format innehåller en CTA-knapp som leder användaren till vald landningssida. Annonserna markeras som TikTok-ads men ser annars ut som det organiska innehållet i flödet
Infeed annonser kan fungera bra för ett flertal marknadsföringsmål men är särskilt attraktivt för e-handlare i försäljningssyfte. En nackdel med formatet är att annonserna måste tävla med övriga innehållet som de varvas med i flödet för synlighet, kravet på kreativitet blir då högre.
Optimal längd: 15 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9
TopView Ads
Hamnar högst upp i For You-flödet när appen öppnas. Det går fortfarande att gilla och kommentera på videon. Detta är bra alternativ för din TikTok-annonsering för att öka varumärkeskännedom och om du vill få ut ett längre budskap. Här kommer du att få högre impressions eftersom den syns först för användaren. En nackdel är att den tydligt ser ut som en annons och många kommer att skippa annonsen.
Optimal längd: 60 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9
Brand Takeover
Denna annonstyp tar över hela skärmen när du startar TikTok och din målgrupp kan inte skippa annonsen . Den visas också i max 5 sekunder. Dessutom får man som annonsör med infeed ads, top view ads och branded hashtags i ett paketpris. Det lämpar sig väl om ditt företag har ett tydligt och starkt erbjudande (som en rabatt etc.) och ger väldigt stor synlighet. Samtidigt kan din brand takeover bara visas en gång per dag per användare. Detta kan fungera väldigt bra för att väcka uppmärksamhet för ditt varumärke. När klädföretaget Guess använde den här annonstypen fick de 12 000 nya följare på sex dagar och hade en engagemangsgrad på över 14%
Formatet passar främst företag med hög budget som vill nå ut till en stor målgrupp. Det kostar runt 50 000 dollar per dag att använda! (Hubspot.com).
Optimal längd: 3-5 sekunder
Bildförhållande: 9:16, 1:1, eller 16:9
Brand Takeover av företaget Guess
Branded Hashtag Challenge
I samarbete med TikTok kan brandade hashtags skapas och spridas organiskt, vilket har blivit populärt bland användare. Om du betalar för en hashtag kommer den att föreslås för användare som skapar material relaterad till vad du erbjuder. Här krävs att användare engagerar sig och använder sig av hashtagen vid skapande av videos. Även detta är mycket dyrt och kan kosta upp till 150 000 dollar för 6 dagar.
T.ex. betalade amerikanska baseballigan för att #WorldSeries skulle dyka upp som förslag på hashtag i discovery-flödet, vilket gav en engagemangsgrad på över 17% på just den hashtaggen
MLBs hashtag WorldSeries.
Branded Effects
Innebär att du skapar effekter i form av loggor eller produkter som användare kan använda i sina videos, och går att använda kombination med Branded hashtag challenge. Finns som 2D, 3D eller AR-effekter som kan brandas och sen erbjudas till skaparna. Även här krävs det användarinteraktion för spridning. Så kallade community effects kan skapas och spridas organiskt men branded effects kommer att få större spridning, dock till en kostnad.
Exempel på branded effects
Säkerställ bra videokvalité
Se till att videokvaliteten är bra. TikTok rekommenderar 720p upplösning, då 83% av de bäst presterande videorna har en upplösning på 720p eller högre. I snitt får en högupplöst video 5,4% fler exponeringar. Hitta en balans mellan proffsighet och vardaglighet men låt inte videon vara av dålig kvalité – det kommer att påverka prestationen för dina TikTok ads.
Skapa inte annonser – skapa TikToks!
Som företag är det viktigt att du skapar innehåll som ger mervärde till användaren. Tänk på att inte bli för säljande i din kommunikation och var även så autentisk som möjligt. Tänk även på att ert innehåll ska passa in i For You-flödet utan “sälj”-känslan. Bygg upp ditt content på så sätt att det smälter in i flödet, både när ni marknadsför er organiskt och betalt. En traditionell annons eller reklam som är enkel att identifiera tappar snabbt intresse.
Förstå din målgrupp och skapa innehåll utifrån den förståelsen, på så sätt kan du bygga gemenskap med din målgrupp. Ofta fungerar humor bra, men även utbildande och inspirerande innehåll blir allt populärare. Försök ha innehåll som sticker ut från dina konkurrenter. Om dina konkurrenter publicerar TikToks, börja med att analysera deras innehåll och förstå vad som fungerar och inte fungerar.
Förstå din målgrupp och anpassa innehållet
När du skapar TikTok ads, är det viktigt att veta vem din målgrupp är. Detta kommer att hjälpa dig att skapa innehåll som är relevant och attraktivt för din målgrupp och också hjälpa dig att rikta annonsen till rätt personer. TikTok är en plattform där kreativitet belönas, så det är viktigt att skapa TikTok-annonsering som sticker ut och fångar användarens uppmärksamhet. Försök tänka utanför boxen och var inte rädd för att prova nya saker. Samtidigt är det viktigt att inte hänga på alla trender utan skapa istället innehåll som faktiskt är relevant för ditt företag.
Använd ljud
Det är svårt att lyckas med TikTok-marknadsföring om du inte hörs. Musik eller en röst som pratar väcker engagemang. Genom att addera ljud ökar chansen för synlighet markant. 93% av de bäst presterande klippen använder någon form av ljud.
Tänk på Längden
Dina TikToks ska först och främst vara tillräckligt långa för att förmedla ditt budskap, men inte längre än så. Överlag ser vi att kortare videor fungerar bättre. 1 av 4 videor som presterar bäst har en varaktighet mellan 21 och 34 sekunder och får fler exponeringar än andra klipp.
Mät och testa vad som fungerar
Det är viktigt att mäta resultaten av din annonsering för att se vad som fungerar och vad som inte gör det. Publicera material regelbundet och a/b testa, dvs. ändra en enda aspekt av din annons för att se vad som fungerar. Producera t.ex samma video fast med två olika texter eller använd två olika landningssidor.
Se till att installera en så kallad TikTok-pixel. Den möjliggör att du i din TikTok-marknadsföring kan följa besökarnas aktivitet. Med TikTok-pixeln kan du övervaka TikTok-annonseringen och konverteringar baserat på händelser som t.ex sidvisningar, nedladdningar, lagt varor i kundvagnen, kassan osv.
Likt all marknadsföring är det viktigt att känna till hur din TikTok-marknadsföring presterar i Return on ad spent(ROAS) och Return on investment(ROI)
Utmaningar med marknadsföring på TikTok
TikTok-annonsering är ett effektivt medel för företag som syftar till att nå en ung målgrupp på en trendig plattform. Dess funktioner gör det lätt att snabbt skapa marknadsföringskampanjer , men samtidigt kan det vara svårt att väcka användarnas intresse. Innehållet måste vara omedelbart intresseväckande och kännetecknas av att vara så kallade “thumbstoppers”, dvs. att användaren slutar scrolla. Att kombinera det med målet att öka försäljningen eller öka varumärkes medvetenheten kan vara en utmaning.
Att arbeta med TikTok-marknadsföring innebär att man annonserar på en plattform med väldigt unga användare, vilket är både en fördel och en nackdel. Fundera över om det du erbjuder lockar en yngre målgrupp eller inte. Om du vill nå en äldre målgrupp är TikTok, just nu i alla fall, förmodligen inte rätt kanal för dig, då kanske du ska titta på att annonsera på Facebook eller Instagram istället.
Kom igång med annonsering på sociala medier
Behöver ni hjälp i att komma igång med annonsering i sociala medier eller andra delar i er digitala marknadsföring? Kontakta gärna mig eller någon av mina kollegor här på Maia så hjälper vi dig!