Skip to main content

Visst kan det kännas lite svårt att sticka ut i den digitala trängseln och locka rätt kunder till din e-handel? Inga problem, we have got your back!

I denna artikel kommer vi att guida dig genom 10 viktiga punkter för att optimera din e-handel för sökmotorer. Från att förstå vad SEO är och varför det är viktigt för e-handel, till praktiska tips för att implementera en effektiv SEO-strategi.

Vi börjar med grunderna.

Vad är SEO och varför är det viktigt för e-handel?

SEO, eller Search Engine Optimization, är processen att förbättra en webbplats synlighet i sökmotorernas organiska sökresultat.

Så varför är det här viktigt för dig som e-handlare?

Genom att optimera för relevanta söktermer kan du öka din organiska trafik och därigenom öka försäljningen och intäkterna. Det är bra att vara medveten om att sökmotoroptimering är en långsiktig arbetsinsats. Resultaten kan ta lite tid att uppnå, men när du väl börjar ranka fortsätter du förhoppningsvis få organisk tillströmning av trafik över tid. Detta skiljer sig från annonsering där trafiken slutar strömma in när kampanjen är över eller att budgeten tar slut.

Nu när du har lite bättre koll på SEO ska vi gå igenom några tips i hur du sökmotoroptimerar din e-handel.

Webinar: SEO för e-handlare

Är du ansvarig för att din e-handel syns på nätet och vill lära dig mer? Med flera års erfarenhet inom sökmotoroptimering (SEO) leder Sabine Ljunggren detta webinar för att ge dig de verktyg du behöver för att dominera i sökresultaten!

10 viktiga punkter för en sökmotoroptimerad e-handel

1. Optimera produkt och kategorisidor

Att optimera produktsidor för relevanta sökord är avgörande för att förbättra synlighet och position i sökresultatet.

Men hur optimerar du dina produktsidor på bästa sätt?

Börja med att göra en sökordsanalys för att ta reda på vad dina kunder söker på. Genom att inkludera sökord på ett naturligt sätt i dina metatitlar, metabeskrivningar, rubriker och sidinnehåll kan du locka rätt målgrupp och förbättra din position i sökresultatet. Undvik att “pressa” in sökordet i texten, det ska kännas naturligt för besökaren.

Låt oss göra det lite tydligare med ett exempel.

Produkten du säljer är bäddsoffor och du vill att kategorisidan ska ranka på sökordet “bäddsoffor”. Nedan ser du exempel på hur du kan formulera texten för att få in det utvalda sökordet.

Meta titel:

Bäddsoffor – Alltid snabb leverans med inbärning | Möbler.se

Meta beskrivning:

Se vårt breda sortiment av bäddsoffor som förvandlar varje rum till ett gästrum. Extra sovplats utan att kompromissa på kvalitet, utseende eller komfort.

Tips💡 Testa vårt verktyg Meta Description Tool och få tips på hur du skriver metadata som ökar klickfrekvensen!

Huvudrubrik (H1):

Bäddsoffor

Textblock på kategorisidan:

Våra bäddsoffor förvandlar enkelt vilket rum som helst till ett bekvämt gästrum med hög sitt- och sovkomfort. Utforska vårt sortiment av soffor, fåtöljer och bäddsoffor för en smidig och smart lösning när du behöver en extra sovplats. Våra bäddsoffor är designade med fokus på både kvalitet och stil, vilket gör dem till en uppskattad tillgång till både ditt hem och dina gäster.

2. Optimera produktbilder

Genom att använda relevanta och beskrivande filnamn för produktbilder samt inkludera alt-attribut som beskriver bilden på ett tydligt sätt, kan du öka chanserna att dina bilder syns i bildsöket. En annan viktig faktor är att komprimera dina bildfiler för att förbättra sidhastigheten.

Varför är detta viktigt för din e-handel?

Sidhastighet är en faktor för både användarupplevelsen och sökmotorernas ranking av webbplatser. Genom att optimera bilder kan du driva mer trafik, förbättra användarupplevelsen och öka chanserna för fler konverteringar. Vill du läsa mer om ranking kopplat till sidhastighet vill jag tipsa om ett av våra andra blogginlägg om Core Web Vitals.

3. Se över interna länkar

Interna länkar är länkar som pekar från en sida på en webbplats till en annan sida på samma webbplats.

Hur kan du använda dig av interna länkar på din e-handel?

Vi rekommenderar att du använder interna länkar för att uppmärksamma viktiga sidor och produkter. Det är också ett sätt att berätta för sökmotorer hur dina sidor hänger ihop med varandra. Du kan till exempel länka från en produktsida av en lädersko till en artikel om “Hur du tar hand om dina läderskor” och vice versa.

Utöver detta hjälper interna länkar besökare att navigera smidigt på webbplatsen och upptäcka relevanta produkter, vilket förbättrar användarupplevelsen och ökar chansen för konverteringar.

4. Implementera strukturerad data

Strukturerad data är ett sätt att märka upp information på en webbplats på ett sätt som är läsbart för sökmotorer. Genom att använda strukturerad data kan du förbättra chanserna att dina produkter visas i det utökade sökresultatet, även kallat rich results (se exempel nedan).

Rich result produkt Google

I det utökade sökresultatet med strukturerad data för produkt kan din sida synas med information som pris, tillgänglighet och recensioner. Detta ökar synligheten för produkterna och kan locka mer kvalificerad trafik till din e-handel.

Ny strukturerad data för produktvarianter

Den 20 februari 2024 adderade Google stöd för strukturerad data för produktvarianter, vilket betyder att det nu är möjligt för e-handlare att beskriva fler relevanta varianter av produkter i det organiska söket. Säljer du exempelvis soffor så kan du nu på ett bättre sätt visa vilka färger, storlekar, mönster och varianter av tyger produkten finns tillgänglig i. Samma gäller även elektronikprodukter som nu kan beskrivas med minnesstorlekar, processorer och skärmstorlekar.

Att addera den här typ av strukturerad data kan också komplettera och förbättra Merchant Center feeds för Google Shopping.

Mycket spännande tycker vi! Läs mer om Googles nyhet för produktvarianter.

5. Hantera utgångna produkter på din e-handel

Det är viktigt att ha rutiner för utgångna produkter på din e-handel. Vi rekommenderar att du implementerar 301-omdirigeringar från utgångna produktsidor till liknande eller relaterade produkter. Har du ett färre antal utgångna produkter på din e-handel kan du i stället behålla produktsidan men markera att den utgått och länka vidare till andra relevanta produkter. Detta gör att du bibehåller länkkraften och användarupplevelsen från de utgångna produktsidorna.

OBS!💡 Det viktigaste är att du inte avindexerar eller bara tar bort produktsidor. Då förlorar du all länkkraft och möjlig trafik från det organiska söket.

Genom att hantera utgångna produkter på detta sätt kan du förbättra SEO-prestandan på din e-handel och fortsätta leverera en positiv användarupplevelse för sina kunder.

6. Implementera Canonicals

På en e-handel är det vanligt att man har produktsidor med exakt samma innehåll men där exempelvis bara färgen på produkten skiljer dem åt. För att förhindra att sökmotorer identifierar detta som duplicerat innehåll använder man sig av canonical-attribut.

En canonical är ett HTML-attribut som skrivs i head-taggen på respektive sida. Den används för att berätta för sökmotorer vilken version av exempelvis en produktsida som är den primära versionen när det finns flera med identiskt innehåll.

Hur fungerar det här i praktiken?

I exemplet nedan ser du en och samma tröja i tre olika färger, där varje tröja är en egen sida. Best practice är att sätta en canonical som refererar till sig själv på en av tröjorna (ofta den i neutral färg som svart, vit eller beige). På de andra sidorna gör du samma sak, men istället för en självrefererande canonical länk så hänvisar de till den beiga varianten.

Canonicals för produktsidor

Genom att använda canonicals säkerställer du att sökmotorer indexerar och rankar den primära versionen av sidorna korrekt, vilket leder till bättre SEO-prestanda och synlighet i sökmotorerna.

Protip💡 Har du tid och möjlighet är det ännu bättre att skapa unikt optimerade landningssidor för varje färg med självrefererande canonicals.

7. SEO för fysiska butiker

Har du även fysiska butiker? Då vill du även synas på lokala sökningar!

SEO för fysiska butiker handlar om att optimera webbplatsen för att öka synligheten för butiken i sökresultaten, särskilt för lokala sökningar. Det inkluderar att använda relevanta söktermer i webbplatsens innehåll, strukturerad data för lokal information som öppettider och plats, samt optimering av Google företagsprofil-listning för lokala sökningar.

8. Översätt ditt innehåll till rätt språk

De allra flesta är vana vid engelska och har inga problem med att även svenska webbsidor skriver på engelska. Däremot påverkar det sökmotoroptimeringen på din e-handel. Är det så att du vill kunna ranka på svenska sökord måste ditt innehåll vara skrivet på svenska.

9. Se över URL-struktur

Genom att ha tydliga och välstrukturerade URL:er kan sökmotorer enklare förstå innehållet på din webbplats och potentiellt ranka den högre i sökresultaten. En bra struktur gör det också lättare för besökare att navigera på din webbplats och hitta det de söker. När du strukturerar dina URL:er bör du inkludera relevanta sökord och kategorinamn för att ge en tydlig bild av sidans innehåll. Undvik långa och krångliga URL:er och använd istället korta och beskrivande URL:er för bästa SEO-resultat.

Ett vanligt misstag man gör när man sorterar sina produkter är att man bara gör det med hjälp av filter och att URL:en blir därefter.

Låt oss gå igenom ett exempel.

Du har en kategorisida för möbler och har satt upp filter där besökaren kan klicka i om hen vill se bord, stolar eller soffor. Besökaren väljer bäddsoffor och hamnar på en URL som ser ut såhär:

https://mobler.se/mobler?filter.p.product_type=B%C3%A4ddsoffa&filter.v.price.gte=&filter.v.price.lte=&sort_by=best-selling

En sida som bara går att nå via ett filter kan dessvärre inte ranka. Vår rekommendation är därför att du istället skapar upp separata kategorisidor så att de har möjlighet att ranka. En sådan URL skulle se kunna se ut såhär:

https://mobler.se/mobler/baddsoffor

10. Märk upp din internationella e-handel med hreflang

Har du en internationell e-handel på flera olika språk? Då är det viktigt att tala om för sökmotorerna vilket språk respektive sida är på. Detta gör du genom att tagga upp respektive sida med hreflang i head-taggen, precis som med canonicals som vi nämnde tidigare.

Google har tydliga instruktioner om hur man implementerar detta för dig som vill veta mer. Det finns också många verktyg som hjälper dig att addera hreflang korrekt utan att behöva kunna kod. Exempelvis i WordPress med pluginet Mathrank och WPML.

Exempel på hreflang kod

Kom igång med SEO för din e-handel!

Som du säkert har förstått finns det en hel del att göra när det kommer till SEO på en e-handel. Summerat vill jag att du tar med dig att sökmotorer varken kan se eller uppfatta innehåll som vi människor kan. Det är därför du måste göra allt för att förklara och ge din webbsida samband så att sökmotorerna förstår och lyfter upp den i sökresultatet.

Skriv en prioriteringslista för vad du ska sätta igång med först så blir det lättare att komma igång.

Känns det övermäktigt? Tveka inte att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare!

Lycka till!

Sophie Staf

DIGITAL MARKETING SPECIALIST

Sophie är utbildad inom datadriven digital marknadsföring vid IHM Business School. Hon har en bakgrund inom retail och intresserar sig lite extra för det tekniska bakom marknadsföring.