Skip to main content

För att maximera chansen att lyckas på Youtube som företag och influencer gäller det att fånga besökarens uppmärksamhet – både innan, under och efter att de tittar på ett klipp. En av de största faktorerna som påverkar huruvida man ens väljer att klicka in på ett klipp är videons thumbnail. 

I detta inlägg går vi igenom hur du skapar en thumbnail som maximerar chansen att få klick. Från storlek och mått till kreativ och placering. 

Vad är en Youtube thumbnail?

En thumbnail är en miniatyrbild som du ser i sökresultatet av Youtube. Du ser även denna miniatyrbild i sidmenyn när Youtube föreslår andra klipp man kanske är intresserad av. Syftet med en thumbnail är att du ska få en preview och ett första intryck om klippet handlar om och om det är något du är intresserad av. Se det som omslaget på en bok – bara att din video är boken. 

Hur skapar jag en thumbnail?

I grund och botten är en thumbnail en bild. Det finns flera smidiga verktyg som du kan använda dig av för att se till att bilden har rätt format och där du har möjlighet att redigera bilden genom att t.ex. addera text. Det finns många smidiga verktyg med färdiga mallar som du kan använda dig av helt gratis för att skapa snygga tumbnails för dina YouTube klipp. Spana in Canva, Fotor och Snappa bara för att nämna några.

Webinar: Öka din synlighet på Youtube med hjälp av SEO

Youtube är världens näst största sökmotor och ägs av Google – vi berättar hur du får ut det mesta av deras algoritm från ett sökperspektiv!

Best practices för Youtube thumbnails

Hur gör man en riktigt bra thumbnail? Här är några tips som är applicerbara för alla Youtube thumbnails.

Fånga uppmärksamhet

Vår uppmärksamhet först till bild sedan till text. Majoriteten av besökare läser knappt videotiteln utan skapar sig enbart en uppfattning om innehållet utifrån thumbnailen till videon. Se därför till att skapa en thumbnail som representerar videons innehåll och väcker nyfikenhet. 

Var ej vilseledande

Har du någon sett en chockerande löpsedel eller rubrik till en artikel, läst innehållet och sedan känt dig lurad för det inte alls var så intressant som rubriken fick det att framstå? Just detta vill du undvika. Se er thumbnail som en introduktion till vad man kan förvänta sig av klippet. Försök aldrig vilseleda besökare för att få ett klick och sedan inte leva upp till det ni utlovat i er thumbnail. 

Tänk på placering

Många innehållsskapare och företag väljer att addera text eller sin logga i sina videos thumbnail, vilket är ett smart sätt att förmedla information och väcka uppmärksamhet. Men tänk på placeringen av innehållet. Ha aldrig någon information i det nedre högra hörnet eftersom klippets längd täcker den ytan. Likaså rekommenderar vi att ni inte använder det övre högra hörnet, eftersom den ytan kan täckas av funktioner. 

BBC News har valt en tydlig strategisk placering av sin logga och använder det vänstra utrymmet för att väcka uppmärksamhet kring vad innehållet lyfter. 

bbc news thumbnails på youtube

Clas Ohlson har valt att placera sin logga i det övre högra hörnet, och loggan täcks därmed när man håller muspekaren över sökresultatet.

clas ohlson thumbnails på youtube

Storlek, format och mått 

Som många andra sociala plattformar så testar även Youtube olika sätt att presentera innehåll, och därmed kan storlekar, format och rekommenderade mått ändras. De senaste rekommendationerna för 2022 är:

Mått: 1280 px × 720 px (min. bredd på 640 px)

Ratio: 16:9

Storlek: Max 2 MB

Godkända format: JPG, PNG och GIF

Hur laddar jag upp en egen thumbnail?

För att kunna ladda upp en egen thumbnail behöver du ha först se till att ditt konto är verifierat. När du sedan laddar upp en video ger Youtube dig tre förslag på autogenererade thumbnails och möjligheten att ladda upp din egen “Custom thumbnail”. Om du vill ändra en thumbnail på en redan publicerad video går du bara in på ditt Youtube konto, väljer videon och laddar upp din nya thumbnail. Enkelt och smidigt!

Lär dig mer om Youtube

Vill du lära dig mer om hur du maximerar Youtube som plattform? Missa inte mitt blogginlägg om Youtube Shorts, eller våra kostnadsfria webinars om Youtube SEO och Youtube Ads – fulla med värdefull information och inspiration!

Sabine Ljunggren

SENIOR SEO SPECIALIST / COO

Sabine är en prisbelönt marknadsförare med spets inom SEO och innehåll. På Maia hjälper hon våra kunder både strategiskt och operativt att nå resultat inom SEO, samtidigt som hon utbildar på skolor och för Google.