Skip to main content

Välkomstmail är det mail som i regel har den allra högsta öppningsfrekvensen av alla mail du skickar ut till dina mottagare. För att vara mer exakt så är den genomsnittliga öppningsfrekvensen 50% enligt HubSpot. Vilket gör dem till 86% mer effektiva än vanliga nyhetsbrev. Inte nog med det så förväntar sig majoriteten av dina prenumeranter sig att få ett välkomstmail. Så om ni just nu är en av de som inte alls skickar ut välkomstmail, eller kanske inte tänkt igenom innehållet i det förrän nu, så ska jag ge dig 5 tips på hur du skapar det ultimata välkomstmailet.

1. Skapa en lockande ämnesrad & preheader

Även om välkomstmail i regel har hög öppningsfrekvens så kan man alltid påverka den att bli ännu högre med hjälp av en lockande ämnesrad och preheader (preheader är förhandstexten av mailet). Lägg därför gärna lite extra tid på just det. Men det finns några saker som är bra att ha i åtanke när du skapar en ämnesrad och preheader:

  • Tänk på längden. Ämnesraden bör vara mellan 40 tecken (för att kunna ses i mobil) till 70 tecken (som Gmail desktop visar). Medan en preheader bör vara mellan 40-130 tecken lång. Men tumregeln är ändå att försöka hålla både ämnesraden och preheader så kort som möjligt för att maximera chansen att hela texten syns även i mobil eller på en mindre skärm.
  • Använd inte “spammiga” ord. Undvik ord som kan uppfattas som spam av email klienten. Ord som t.ex. “gratis”, “fynd”, “skynda” eller andra ord som kan upplevas manipulativa eller skumma. Undvik också versaler och för många utropstecken som även dem kan misstas som spam.
  • Använd gärna emojis – med omtanke. Emojis kan absolut bidra till att ditt mail sticker ut mer i inkorgen. Men se gärna till att emojin bidrar till ditt budskap i ämnesraden, snarare än att den bara ska vara en utfyllnad.
Email ämnesrad och preheader

Lista: 220 ord som triggar spam filter

För en komplett guide med ord och fraser har vi sammanställt en lista som du kan ladda ner.

+ Tips hur du undviker orden på bästa sätt!

2. Sätt rätt förväntningar med genomtänkt innehåll

Vad inkluderar du i ditt välkomstmail? Ett genomtänkt och relevant innehåll i ditt välkomstmail är viktigare än du tror. Innehållet i ditt välkomstmail är nämligen direkt avgörande för dina mottagares framtida engagemang i dina utskick. Ju mer matnyttig information du har där, eller genomtänkta uppmaningar, desto högre chans att dina mottagare kommer öppna ditt nästa nyhetsbrev av ren nyfikenhet av vad ni vill informera om nästa gång.

Tre saker som varje välkomstmail bör innehålla:

  • En genomtänkt rubrik. Rubriken är det första mottagaren läser när de öppnar ditt mail. Vad vill du säga din mottagare? Rubriken är avgörande för att mottagaren ska vilja fortsätta läsa din brödtext. Lägg därför mer tid på rubriken än själva brödtexten.
  • Information om nästa utskick. Ge mottagaren en hint/teaser av vad de kan förvänta sig av era framtida utskick. Kommer ni dela med er av nyheter, rabattkoder eller något annat som är specifikt för er bransch? Informera gärna mottagaren om det direkt. Så vet mottagaren vad den kan förvänta sig nästa gång ni skickar ett mail.
  • En tydlig uppmaning/CTA. Inkludera alltid en CTA-knapp som uppmanar era nya prenumeranter att göra något. Till exempel, få mottagaren att besöka er site igen, spana in er senaste kollektion, blogginlägg som ni nyligen publicerat eller varför inte uppmana mottagaren följa er på Instagram eller LinkedIn?

3. Avspegla företaget i designen

Använd samma stil, typsnitt, färg, logga och design i välkomstmailet (och alla andra mail för den delen) som på hemsidan eller er plattform. Utgå från att personen är relativt ny för ditt företag, och att välkomstmailet potentiellt är bland de första gångerna som mottagaren är i kontakt med ert företag. Se därför till att ni använder samma typ av design/grafiska profil som ni har överallt annars för att maximera igenkänningsfaktorn med ert brand.

4. Skapa responsiva välkomstmail

Att nästan allt digitalt ska vara Mobile First är ingen nyhet. Och inte heller något undantag för era emails. Hela 54% av alla mail öppnas i en mobil. Se därför alltid till att ditt välkomstmail ser lika bra ut i desktop som i mobilen. Annars riskerar ni att tappa engagemanget från majoriteten av era mottagare.

Responsivt välkomstmail

5. Automatisera utskicket

Först och främst, ett välkomstmail är inte optimalt om det inte är automatiserat. För att du ska slippa onödigt och manuellt arbete så bör du skapa ett automatiskt välkomstmail till alla som signar upp sig på nyhetsbrevet. Tänk på att utskicket av ditt välkomstmail bör gå iväg ganska omedelbart från dess att någon registrerat sig som prenumerant. Ju snabbare du skickar ut ditt autosvar, desto större är sannolikheten att personen kommer ihåg er och öppnar välkomstmailet omgående.

A/B testa dina välkomstmail

Sist men inte minst! Glöm inte bort att också utvärdera innehållet i välkomstmailet. Vad funkar bäst på era mottagare? Vad förväntar de sig av utskicken? Genom att testa just välkomstmailet som har så pass hög öppningsfrekvens, så kan ni också få en bättre överblick på vad som funkar för era mottagare.

A/B testa välkomstmail

Tips på saker ni kan A/B testa:

  • CTA knapparna. Vilken färg dras era mottagare till? Testa att ändra färg på knapparna för att se om ni ser någon skillnad. Här kan ni även testa olika formuleringar av copyn på knapparna för att se vad som får flest klick.
  • Innehållet i stort. Vilken typ av content klickar mottagarna på mest? Är det blogginlägg som intresserar, artiklar eller är det knappar som går till produkter på er hemsida? Genom att variera och testa innehållet kommer ni snabbt få en inblick i vilken content era mottagare gillar. Och med den viktiga insikten kan ni ju även anpassa era framtida utskick till content som går hem redan i välkomstmailet.
  • Ämnesraden/Preheader. Testa att variera ämnesraden och preheader texten för att se om det påverkar öppningsfrekvensen.

Vill du lära dig mer om email marketing?

Missa inte våra webinars om email marketing och flera andra områden inom digital marknadsföring! Vi uppdaterar vårt schema regelbundet med nya ämnen och dessutom kan du se alla tidigare dragningar helt gratis!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.