Skip to main content

En ny rankingsignal för bildsök har presenterats av Google och den här gången har kommande förändring en större inverkan på så många fler sätt än enbart användarupplevelsen i sökmotorn. Ett steg närmare ett mer inkluderande internet, med bättre representation.

Ett mer inkluderande bildsök

Google har gjort ändringar i sin algoritm för att skapa ett mer inkluderande bildsök där fler hudtoner får ta plats. Det betyder att representation i bildsöket kommer vara en rankingfaktor och användaren har möjlighet att med ett filter visa bilder baserat på människors hudfärg. Den här förändringen kan i sin tur uppmuntra företag att förbättra sin representation för att inte gå miste om relevant organisk trafik till sin webbsida.

Att se sig själv representerad i bildsöket gör det enklare att hitta rätt information som både är relevant och användbar för den enskilda användaren.

Utöver förbättrad användarupplevelse för fler människor så är den här förändringen också välkommen i ett större perspektiv där man främjar mångfald och representation. Ett internet där alla känner sig representerade är ett internet för alla.

The world is a better place where technology works equally for everyone.

Dr. Ellis MonkDoktor vid Harvard University

Dr. Monks MST-skala

Google använder MST-skalan (Monk Skin Tone) som grund för att kategorisera olika hudtoner. Den 10-gradiga skalan har utvecklats av Ellis Monk som är doktor vid universitetet Harvard.

Monk Skin Tone skalan

MST-skalan med 10 hudtoner, skapad av Dr. Monk

 

Användarupplevelsen i bildsöket får därmed en riktig uppgradering där man som användare har möjlighet att filtrera sökresultatet efter hudton. Exempelvis när användare söker efter olika tutorials som för bröllopssminkning.

Bröllopssminkning Googles bildsök

Vad innebär det här för SEO?

Än så länge är förändringen i bildsöket enbart live i USA men lär komma till Sverige och andra länder inom kort.

För många varumärken och framförallt e-handlare är bildsöket en viktig källa för organisk trafik. Ur ett SEO-perspektiv kan den här förändringen vara en möjlighet att enklare nå din målgrupp i bildsöket och att vara relevant för just dem. Oavsett om de gör research av produkter och är nära köp eller bara vill inspireras.

Att inte arbeta med representation kan utifrån SEO-perspektivet göra att ni går miste om mycket relevant organisk trafik till er webbsida. Däremot om ert företag arbetar med inkludering och era konkurrenter inte gör det så finns det stor potential för er att ranka högt i bildsöket och erövra trafik från konkurrenterna.

Ni kan också undvika hög konkurrens genom att sprida ut er synlighet i alla hudton-kategorier istället för att bara rikta er mot en specifik hudton där ni får tävla mot alla övriga konkurrenter. Ett tydligt uppmuntrande från Googles håll att satsa mer på representation!

Ny strukturerad data för bildsök

För att skapa ett mer inkluderande bildsök behöver varumärken och sajtägare också samarbeta genom att tagga upp sitt innehåll. I samband med den nya förändringen presenterar Google även en ny typ av strukturerad data, nämligen “Inclusive Schema”, som gör det möjligt för sajtägare att tagga upp en bild med attribut som hudton, hårfärg och hårtyp. Detta gör det enklare för Google att förstå vad en bild innehåller så att den också kan kategoriseras och ranka bättre.

Inclusive Schema Google bildsök

Webinar: Pinterest SEO - Öka din synlighet organiskt

Pinterest är en av världens mest använda sökmotorer. Du läste rätt – sökmotor. Som företag vill ni att just era produkt- och inspirationsbilder ska komma upp som förslag på sökningar och sparas.

Involvera SEO i ert arbete med inkludering

Googles förändring i bildsöket beräknas lanseras i fler länder inom några månader. Så när förändringen anländer till det svenska bildsöket bör ert varumärke se över er SEO-strategi och förbereda er på att optimera innehåll i arbetet för inkludering och representation.

Vårt team med SEO-specialister på Maia kan stötta er såväl operativt som strategiskt med sökmotoroptimering. Kontakta oss så hjälper vi er!

Joanna Warnestad

SEO SPECIALIST

Joanna är utbildad medie- och kommunikationsvetare med erfarenhet av att arbeta som content manager med fokus på digital marknadsföring och är absolut vassast på SEO.