Skip to main content

Att skapa sökordsannonser kan vara svårt och tidskrävande. Ibland behöver man hjälp för att nå resultat – Google Dynamic Search Ads (DSA) är en annonstyp som hjälper dig på traven. Dynamiskt framtagna annonser kan vara ett kraftfullt verktyg för att nå fler sökningar och hjälpa dig att nå fler potentiella kunder. I detta blogginlägg lär du dig om hur kraftfullt DSA är och hur du kan använda det på bästa sätt!

Vad är Dynamic Search Ads?

En Dynamic Search Ad (dynamisk sökordsannons på svenska) är en annons som Googles algoritmer genererar med hjälp av textinnehåll du har på din webbsida. Googles AI scannar av innehållet och plockar text därifrån som används till att automatiskt skapa rubriktexter för annonsen. Sedan presenteras annonsen mot vad algoritmen bedömer vara en relevant sökterm.

Dynamic Search Ads är till synes likt andra annonstyper. Slutresultatet av en dynamisk textannons ser ut som en responsiv sökannons (som är standard format för sökannonser). Så här kan en dynamiskt skapad sökordsannons se ut:

Exempel på Dynamic Search Ad.

Skillnaden mellan de olika annonstyperna är hur mycket information du som annonsör behöver skapa själv. Nu hjälper Google dig som annonsör att skapa innehåll i din annons automatiskt! Med Dynamic Search Ads får Google Ads ett större ansvar för annonsens utformning. Läs gärna om hur du annonserar på Google på rätt sätt om du vill lära dig mer om olika annonsformat och om Google annonsering i allmänhet.

Webinar: Kom igång med YouTube Ads

Få en introduktion i hur du kan annonsera på Youtube. Vi guidar dig i allt från annonsformat och placeringar till hur du utvärderar din annonsering.

Så fungerar Dynamic Search Ads

Istället för att utgå från egenvalda sökord utgår Dynamic Search Ads från hemsidan, en URL. Googles algoritmer matchar sidan med en sökning som bedöms som relevant för vad sidan erbjuder. En annons skapas, skräddarsydd för den aktuella sökningen. Istället för att lägga tid på att manuellt skapa annonser för alla produkter, används så kallad dynamic targeting som når personer baserat på sökintentioner.

Som annonsör behöver du ange vad för URL du vill annonsera mot. Det kan vara en enskild undersida, en grupp av relevanta sidor eller en hel hemsida (website). Google söker igenom (crawlar) valda sidor och läser av rubriker eller återkommande text på sidan. Google matchar landningssida med sökord och rubrik utifrån vad som finns på landningssidan. Om den har flera sidor att jobba med väljer algoritmen också vilken specifik landningssida som är mest lämplig för denna annons. Precis som för andra typer av sökkampanjer betalar du som annonsör för varje click (CPC). För en DSA-Kampanjar sätts inte bud för individuella sökord, eftersom de inte är bestämda på förhand utan genereras dynamiskt.

Process Dynamic Search Ads.

Fördelar med Dynamic Search Ads

Med DSA kan du synas på fler sökord. Istället för att tillföra egna sökord, låter du Google tänka åt dig med målet att nå fler. Även ett gediget arbete med att ta fram sökord tenderar att ha ett sökords-gap. Det vill säga att det görs sökningar som är relevanta för vad du erbjuder, men som inte fångas in av din sökordsanalys. Dynamic Search Ads minskar det sökords-gapet genom att fånga in fler sökningar som görs.

Andra fördelar med DSA är:

  • Annonsen fångar upp potentiella besökare som du kanske hade missat själv, särskilt personer som söker med long-tail sökord.
  • Du sparar tid. Då du inte behöver tänka på att ta fram egna sökord.
  • Passar när du har ett stort utbud av produkter som finns på din webbplats.
  • Du behöver endast skriva två beskrivningstexter per annons.
  • Du får oftast ökad räckvidd av dina annonser.
  • Dynamiska rubriker som genereras kan bli längre än för responsiva annonser. Vilket gör att annonsen syns bättre för den som ser den.

Google beräknar själva att 16 % av alla sökningar som görs, har aldrig gjorts förut. Att fånga upp dessa sökningar är svårt, men med hjälp av DSA-kampanjer kan fler sökningar nås eftersom dynamiska annonser konstant synkar vad som en person söker på med vad du har att erbjuda.

Vilka bör använda sig av dynamiska sökannonser?

  • I regel större företag med större sajter. För små företag med få sidor och få produkter med innehåll som inte uppdateras ofta är DSA inte nödvändigt.
  • E-handels företag som vill annonsera nya erbjudanden ofta.
  • Välstrukturerade sidor med tydlig rubriksättning som är textbaserade och inte har för mycket animationer eller där det krävs inloggning, då fungerar inte DSA-annonsering.

Utmaningar med DSA

Du får minskad kontroll över vad som visas i din annons rubriker. Ibland medför detta direkta felaktigheter. Som att ord faller bort eller att budskapet i annonsen blir mindre bra. Google förbehåller sig också rätten att ändra i annonstext så att den inte strider mot deras policy. Det är inte heller alltid positivt att nå fler. DSA kan fånga in en hel del sökningar som inte är relevanta.

Du måste själv ta ansvar för vad Google väljer att visa. DSA kan vara ett dåligt alternativ om du annonserar inom en känslig bransch. Marknadsför du inom välgörenhet eller för en statlig organisation till exempel behöver du förmodligen ha mer kontroll över ditt budskap, vilket inte går med Dynamic Search Ads.

Du personligen kan till mindre del påverka annonsens kvalitet. Det du kan göra är att se till att din hemsida är tydlig, strukturerad och sökordsoptimerad.

Best practise

När din kampanj är på plats är det viktigt att optimera den för bästa resultat. Här följer några vanliga riktlinjer som man kan gå efter.

Använd negativa sökord. Det minskar risken att du annonserar med oönskade budskap och får in besökare som inte konverterar och bara kostar dig pengar. Använd därför negativa sökord och skapa negativa sökordslistor att tillämpa på dina DSA kampanjer.

Optimera hemsidan. Se till att dina rubriker är tilltalande och deskriptiva. Säkerställ också att innehållet uppdateras regelbundet och innehåller relevant information. Tänk på att du är ansvarig för texten som genereras till annonsen.

Använd smart budgivningsstrategi. Med Googles smarta budgivningsstrategi kommer algoritmen att arbeta åt dig och anpassa efter ditt mål med annonsering, som att maximera klick eller konverteringar.

Hur skapar jag en dynamisk sökannons?

För att skapa en dynamisk sökannons behöver du som annonsör göra följande:

1

Skapa kampanj.

Gå in på kampanj-fliken, klicka på det stora blåa plustecknet. Välj ny kampanj. Välj sedan ett mål, relevant för din annonsering, till exempel trafik till webbplatsen eller skapa en kampanj utan att utgå från ett mål. Sen kan du välja sök som kampanjtyp.
2

Gå till dynamiska sökannonser.

I kampanj-inställningar scrollar du ned till inställninga för dynamiska annonser och fyller i fältet.
3

Välj URL.

Här kan du välja om du vill använda alla webbplatser eller en eller flera specifika. Du ges också förslag på kategorisidor som kan användas. Säljer du kläder kanske du vill välja en kategori som skjortor eller liknande. Du kan även synas med hjälp av kategorier eller specifikt innehåll i din URL.

Inställningar dynamisk sökannons.

4

Skriv beskrivningtexter.

Gör två olika beskrivningstexter som kommer att visas under rubrikerna. Tänk då på att texten ska kunna passa för många olika typer av rubriker och eventuellt olika landningssidor. Skriv gärna en informativ text och en uppmanande text med “call to action”.

Addera text beskrivning dynamisk sökannons.

5

Gör övriga kampanj inställningar.

Ställ in budget, budget strategi, språk, platsinriktning och målgruppssegment. Namnge också kampanjen, helst med en markering att det är en DSA-kampanj.
6

Skapa fler annonsgrupper.

Som andra sökkampanjer kan du skapa annonsgrupper. Annonsgrupperna kan t.ex ha olika webbplats-inriktningar eller olika beskrivningstexter. Namnge annonsgrupperna tydligt.

Vill du lära dig mer om Google Ads och digital marknadsföring?

Vi har flera webinars planerade framöver inom sökmotorannonsering och andra spännande ämnen inom digital marknadsföring. Se till att anmäla dig för att inte missa tillfällen som ger dig ny kunskap gratis! Hos oss kan du även se tidigare webinars.

Carl-Christian Bergman

PERFORMANCE SPECIALIST

Carl-Christian är utbildad online-marknadsförare vid Medieinstitutet och är specialiserad på betald digital annonsering i allmänhet och sökmotormarknadsföring (SEM) i synnerhet.