Skip to main content

Har du eller ditt företag kommit igång med Youtube eller har ni en Youtube-kanal som ni vill att fler ska hitta till? Låt mig introducera Youtube SEO. Precis som att du kan optimera en sidas innehåll på webbplatsen för att öka synlighet på Google så kan du även optimera videos för att få bättre förutsättningar att ranka bra på Youtube. I denna guide går jag igenom grunderna i Youtube SEO, Youtubes rankingfaktorer och hur du optimerar dina videos.

Webinar: Öka din synlighet på Youtube

Missa inte vårt webinar om Youtube SEO! Ligg steget före konkurrenterna och skapa innehåll som Youtube vill rekommenderar och se hur både synlighet, engagemang och visningstid på era Youtube-videos ökar.

Vad är Youtube SEO?

Youtube SEO är en typ av Video SEO och syftar till processen att optimera sin Youtube-kanal för att ha få bättre synlighet med sitt videoinnehåll, både på relevanta sökord, men även på plattformen i stort. 

Sökordsanalys för Youtube

Precis som att du kan göra en sökordsanalys när du ska skapa innehåll för din webbplats, så kan du på samma sätt göra en sökordsanalys för videoinnehåll på Youtube. Samla relevanta sökord med hjälp av verktyg som Ahrefs eller keyword.io och se hur många det är som söker på dem på Youtube varje månad och skapa innehåll som kretsar kring sökordet.

Youtubes rankingfaktorer

Du har säkert hört talas om att Google har rankingfaktorer för att utvärdera hur innehåll bör ranka för att möta besökares sökningar så bra som möjligt. På samma sätt har Youtube rankingfaktorer som påverkar hur videomaterialet rankar i sökmotorn och hur synliga dina videos är på plattformen. 

Här är sex viktiga rankingfaktorer som vi rekommenderar att du bekantar dig med. 

Session Time

Rankingfaktorn Session Time utvärderar hur lång tid som besökare spenderar på YouTube efter att de har sett en av dina videos. Kort och gott vill Youtube inte att din video ska vara det som får besökaren att lämna plattformen. Så ju längre tid man är kvar på plattformen efter att man har sett din video, desto bättre.

Total Watch Time (TWT)

Här tittar Youtube istället på den totala mängden tid som besökare tittar på dina videos. Kort och gott, desto fler minuter som besökare har sett av alla dina videos desto bättre. 

Audience Retention

Till skillnad från TWT, där antalet minuter är i fokus, så utvärderar Youtube även hur stor andel av dina videos som besökare tittar på, det vill säga procenten. Och – you guessed it – ju större andel som ses, desto bättre. 

Engagement

Likt andra sociala plattformar så är Engagement en faktor även Youtube värderar högt. Här utvärderar Youtube mängden aktivitet som din kanal och videos har i form av likes, kommentarer, följare, delningar och “add to playlist”. 

CTR (Click-Through-Rate)

Låt oss flytta fokus till sökresultatet i Youtube. Här utvärderar Youtube, likt Google, måttet CTR som står för Click-Through-Rate och syftar till andelen klick dina videos får i sökresultatet de gånger som du kommer upp som ett alternativ på en sökning.

Authority

Sist men inte minst så har kanalens auktoritet en stor betydelse för hur ens videos presterar. Youtube utvärderar kanalens auktoritet dels utifrån antalet prenumeranter och innehållet som erbjuds.

Hur arbetar man med Youtube SEO?

Om du frågar Youtube om vad som krävs för att lyckas på Youtube så kommer de svara “Create awesome content”. Det känns rätt självklart att innehållet ska vara kvalitativt och värdefullt. Men “awesome” känns … inte så konkret. Just därför bör ni se rankingfaktorerna som en guide i ert skapande och skapa videoinnehåll som möter det Youtube värderar.

Här är åtta tips som kommer ta dig en bra bit på vägen i att skapa.

  1. Lyft sökordet i manuset, titeln, beskrivningen – ja överallt.
  2. Skapa långa videos, gärna över 10 minuter
  3. Fånga uppmärksamheten i de första 15 sekunderna, det är under den här tiden som klipp har störst risk för drop-off
  4. Uppmuntra tittare att ge en tumme upp och prenumerera
  5. Länka till relaterade klipp i slutet av videon
  6. Skapa spellistor så att nästa video spelas upp på en gång
  7. Skriv en intresseväckande videotitel (max 70 tecken
  8. Fånga besökare med en grym thumbnail i rätt bildformat för att fånga intresse och få klick i sökresultatet.

Nyfiken på att lära dig mer?

Vill du lära dig mer om hur du maximerar Youtube som plattform? Missa inte vårt blogginlägg om Youtube Shorts, eller våra kostnadsfria webinars om Youtube SEO och Youtube Ads – fulla med värdefull information och inspiration!

Jimmy Björnhård

SENIOR DIGITAL STRATEG

Jimmy är en serieentreprenör och passionerad growth marketer. På Maia är han VD, Senior konsult samt utbildare hos våra kunder och skolor.