Hur ofta har du googlat efter en butik, frisör eller restaurang för att hitta en nära dig eller i din stad? Ganska många gånger skulle jag gissa. Och det är inte bara du som gör det – statistik visar att hela 46% av alla googlingar är med lokal sökintention. Att arbeta med lokal SEO är därför ett måste för många företagare!
Vad är lokal SEO?
Strategin handlar om att öka synlighet och exponering i Googles sökresultat på lokala sökningar. Till exempel, driver du en fysisk butik i Örebro så vill du synas för dem som befinner sig i Örebro med omnejd för att nå så relevanta potentiella besökare som möjligt. Men det gäller också företag som erbjuder tjänster inom ett visst geografiskt område, exempelvis elektriker i Örebro.
Främst vill jag betona två viktiga hörnstenar inom lokal sökmotoroptimering – utöver starka länkar till er webbsida, social signals och bra reviews.
1. Google företagsprofil. Hantera hur ditt lokala företag syns på Google Maps och i det så kallade Local Pack (även kallat Map Pack). Detta genom att claima och skapa en Google företagsprofil, tidigare kallat Google My Business. Här kan du hantera alltifrån adress, öppettider, recensioner, bilder och telefonnummer med mera. Så att ditt företag kan synas med rätt info redan i den övre delen av sökresultatet.
2. Sökord med lokal anknytning. Ta tillvara på lokala sökningar och undersök sökord som verksamhet + stad, exempelvis “gym linköping”. Men glöm inte heller andra varianter som “gym nära mig”. Så börja med en sökordsanalys och se vilka relevanta lokala sökord du kan skapa upp nytt innehåll för på din webbsida.
Hur skiljer sig lokal SEO från “vanlig SEO”?
Lokal SEO har samma spelregler som “vanlig” SEO. Med undantag för några unika rankingfaktorer:
- Geografisk plats som personen söker från.
- Reviews och ratings – online och på Google Maps.
- Delningar på sociala medier.
- Antalet incheckningar på den geografiska platsen.
- Att Google företagsprofil finns.
- Att sökord nämns på webbsidan och i Google företagsprofilen.
- NAP-citat (Name-Address-Phone) – Externa webbsidor som nämner företagets namn, adress och telefonnummer.
Som du märker är det flera faktorer utöver de vanliga rankingsignalerna som spelar in. Men enligt en undersökning av Moz så är en Google företagsprofil den starkaste rankingfaktorn för att ranka i Local Pack.
Varför jobba med lokal SEO?
Att arbeta med lokal SEO är ett sätt att nå fler potentiella kunder i ditt närområde. Visste du till exempel att 76 % av mobilanvändare som söker något lokalt besöker också en butik redan samma dag.
Inte tillräckligt med övertygande statistik? Här kommer mer!
46% av alla sökningar på Google har lokal sökintention
Vilket betyder att det finns en hel del sökord där ditt företag kan synas på och nå besökare inom ditt lokala område.
56% av företagare har inte claimat sin företagsprofil på Google
Ett ypperligt tillfälle och möjlighet för ditt företag att lyckas knipa en av de topp 3 placeringarna som visas i Local Pack.
29% av alla sökresultat inkluderar ett Local Pack
Vilket innebär att det finns extra utrymme att lägga vantarna på i Google sökresultat för dig och ditt företag.
Webinar: Pinterest SEO - Öka din synlighet organiskt
Pinterest är en av världens mest använda sökmotorer. Du läste rätt – sökmotor. Som företag vill ni att just era produkt- och inspirationsbilder ska komma upp som förslag på sökningar och sparas.
För vem är lokal SEO relevant?
Lokal SEO är något att satsa på för dig med fysisk butik eller annan typ av verksamhet där du vill att besökare enkelt ska kunna hitta till er eller visa upp att ni erbjuder tjänster inom området. Men även för företag som bara vill synas med sitt lokala kontor kan lokal sökmotoroptimering vara vettigt för att visa att ni existerar.
Nedan ger jag några exempel på branscher där lokal SEO, enligt min mening, är ett måste!
Restauranger
Gör din restaurang synlig för fler kunder som befinner sig nära dig och som i stunden letar efter ett lunchställe eller ett ställe för kvällens middag.
Anpassade attribut i Google företagsprofil:
- Länka menyn.
- Visa bilder på maträtter ni serverar.
- Ange öppettider.
- Visa recensioner och reviews från tidigare restauranggäster.
- Erbjud möjlighet för kunder att boka bord eller skriva upp sig på väntelistan.
- Visa om ni erbjuder takeout eller hemleverans.
- I Australien, Brasilien, Kanada, Tyskland, Indien och USA kan man göra det ännu enklare för kunder genom att erbjuda dem möjlighet att beställa mat direkt från företagsprofilen i Googles sökresultat. Kanske är det något som även kommer bli möjligt för svenska företagsprofiler framöver.
Butiker
Ibland kan avståndet mellan butikens digitala skyltfönster och fysiska skyltfönster kännas långt. Men att synas med sin butiks företagsprofil, i det organiska söket eller på Google Maps kan faktiskt resultera i fler besökare i din fysiska butik snabbare än du tror. Som jag nämnt tidigare visar en studie av Google att hela 76 % av de som söker något lokalt på sin mobil bestämmer sig för att besöka en butik redan samma dag. Studien visar också att 28 % av dessa sökningar också resulterar i ett köp. Så att ha ett digitalt skyltfönster för sin butik på Google kan generera försäljning i den fysiska butiken relativt omgående.
Anpassade attribut i Google företagsprofil:
- Visa öppettider och adress.
- Visa om upphämtning i butik eller hemkörning är möjligt vid köp.
- Lista produktkategorier och visa produkter som finns i lager i butik.
- Visa recensioner från kunder.
- Ladda upp foton från butiken.
Hotell
Det är ett ypperligt tillfälle att nå nya potentiella hotellgäster genom att synas på sökord som “hotell i stockholm” för de som letar efter ett hotell när de befinner sig i staden eller för de som planerar en resa.
Anpassade attribut i Google företagsprofil:
- Visa recensioner och reviews från tidigare hotellgäster.
- Visa bekvämligheter som erbjuds på hotellet med tydliga ikoner. Exempelvis gratis wifi, gratis parkering, om frukost ingår eller att hotellet välkomnar husdjur.
- Visa priser för en hotellnatt och länkar till olika bokningssajter där gäster kan boka rum. Den här infon sköts av Google Hotel Ads och här är det möjligt att visa länkar till tredjepartssidor men även i vissa fall direkt till hotellets egna webbsida.
Det här är bara några exempel på branscher och verksamheter. Andra kan exempelvis vara gym, lokala kontor, hantverkare, vårdcentraler och biografer. Men oavsett vilken bransch ditt företag är verksam inom så är det aldrig fel att få ökad exponering på Google!
Redo att komma igång?
Vill du diskutera mer om hur lokal SEO kan hjälpa ert företag att få mer synlighet och kunder? Kontakta mig så hjälper jag er gärna komma igång med såväl tankeverkstad som operativt arbete!