Skip to main content

Under sin årliga I/O-konferens år 2024 avslöjade Google att de lanserar generativ AI direkt i sökresultaten. En riktigt stor lansering som förändrar söket och hur vi jobbar med sökmotoroptimering.

Ett år senare, efter I/O-konferensen 2025, så går AI Overview live i Sverige. Låt oss gå igenom vad det innebär och vad som är bra att tänka på.

Vad är AI Overviews?

AI Overviews är AI-genererade sammanfattningar som visas högst upp i Googles sökresultat. De ger användare snabba, koncisa svar på komplexa frågor genom att sammanfatta information från flera källor. Till skillnad från traditionella ”featured snippets” är dessa översikter mer omfattande och inkluderar länkar till flera olika webbplatser för vidare läsning.

Sökresultat med och utan AI Overview.

Först ut: USA

Den 14 maj 2024 bekräftade Google att utrullningen av deras nya AI-sök AI Overviews (tidigare kallat SGE, Search Generative Experience) har börjat i USA. Hundratals miljoner användare kunde därmed få svar på sina frågor med AI-genererat innehåll direkt i söket. Därefter har AI Overviews lanserats i land efter land – och nu verkar det även snart komma till Sverige.

AI Overview live i Sverige

Efter lanseringen i USA och en global expansion till över 100 länder, inklusive flera europeiska nationer i mars 2025, började Google testa AI Overviews i Sverige. Den 9 maj 2025 började nyheten om test spridas och den 21 maj, efter Googles I/O-konferens 2025, så lanserades AI Overview för alla användare i Sverige.

Hur förändrar detta sökresultatet?

AI Overviews tar oftast plats högst upp i sökresultaten och ersätter i vissa fall det som tidigare varit ”featured snippets”. I vissa fall har översikten genererats längre ned i sökresultatet efter både annonser och vanliga organiska träffar. Det AI-genererade svaret sammanfattar information från flera källor och ger ett snabbt, sammanhängande svar direkt i söket.

AI-svaret ersätter inte det organiska sökresultatet, men det påverkar hur mycket utrymme traditionella resultat får. På vissa typer av sökningar, särskilt informationssökningar, kan AI-svaret dominera skärmytan, medan det i andra fall syns mer diskret.

Alla sökningar genererar inte AI-svar. Google visar AI Overviews främst när användaren söker information, där frågor som “vad är” tenderar att generera ett AI-svar.

Vad betyder det här för SEO och webbplatsägare?

1. Klickfrekvensen kan sjunka

I och med att användare kan få svar direkt från AI Overviews så har de inte samma behov att klicka sig vidare in till länkad sajt längre. Därmed kan många webbplatser komma att se minskad organisk trafik från framförallt sökningar med informational sökintention.

2. Ökad konkurrens om synlighet

Det är inte längre bara 10 blå länkar till webbplatser på första sidan. Eftersom AI Overviews sammanfattar information från fler sajter som också länkas så tävlar också fler aktörer om klicken.

3. Anpassning av SEO-strategier och mål

Det kan bli nödvändigt att justera din SEO-strategi för att optimera för AI-genererade svar samt att se över era SEO-mål för året. Har du som mål att öka den organiska trafiken till sajt så kan det behöva justeras om AI Overview påverkar klickfrekvensen till din sajt.

Det här visar studier om AI Overviews

Även om AI Overviews fortfarande är väldigt nytt i Sverige så har studier gjorts under året som det varit aktivt i andra länder. Det här visar studier från Semrush; AI Overview study och AI Overview i Europa.

Hur många sökningar triggar AI Overview?

  • 13,14 % av alla sökningar i mars 2025 visade en AI Overview. En markant ökning jämfört med 6.49% i januari samma år.
  • I Europa så visas AI Overviews upp till 17% av alla sökningar. Men där det skiljer sig stort mellan länder där Portugal toppar med 17% och Tyskland under 1%.
Andel sökresultat som visar AI Overview i Europa.

Semrush Data & Insights, 6 maj 2025.

Vilken typ av sökningar triggar AI Overview?

  • Hela 88,1 % av de sökningar som utlöser en AI Overview är informationsinriktade. Medan de med kommersiell sökintention ligger på 8.69%. Men studier visar samtidigt att det har skett en ökning av antalet sökningar i mitten och botten av säljtratten som triggar AI Overviews.
  • Mest frekvent visas de på longtail sökningar och sökningar med lägre sökvolym.

Vilka branscher har påverkats mest?

  • AI Overviews förekommer allt oftare inom branscherna Vetenskap, Hälsa, Människor & Samhälle samt Lagar & Myndigheter. Branscher som innefattar mycket informationssökningar men samtidigt kräver mycket förtroende och faktagranskning.
  • Fastigheter och Shopping har en långsammare tillväxt.
Branscher som haft störst tillväxt av andelar AI Overview.

Semrush AI Overviews Study, September 2024 – Mars 2025

Hur optimerar jag för AI Overviews?

Så hur kan vi sökmotoroptimera för att öka förutsättningen att synas i Googles AI Overviews? Googles AI Overview, eller Search Engine Experience (SGE) som det tidigare hette, har funnits i Google Labs sedan maj 2023 i utvalda länder. Sedan dess har det lanserats i land efter land och vi kan utifrån studier och egna analyser i våra verktyg dra vissa slutsatser i vad som är viktigt framåt.

Har ni ett stabilt SEO-arbete bakom er så är chansen större att ni förtjänar synlighet i de AI-genererade svaren. För i grund och botten gäller samma SEO best practices som tidigare.

1. Fokusera på frågor och sökintention

Att förstå användarnas sökintention kommer vara viktigare än någonsin. Skapa innehåll som möter intentionen och besvarar specifika frågor. Fokusera på long-tail-sökord och informativa frågor för att snappas upp av AI.

2. Vikten av kvalitativt innehåll

För att öka chansen att din webbplats inkluderas i AI Overviews bör du fokusera på att skapa högkvalitativt, relevant och trovärdigt innehåll som besvarar användarens frågor effektivt.

3. Strukturerade och tydliga texter

Organisera ditt innehåll med tydliga rubriker, underrubriker, punktlistor och koncist språk. En god läsbarhet hjälper Googles AI att förstå ditt innehåll och identifiera viktiga delar som kan inkluderas i AI:ns sammanfattningar.

4. Visa din expertis och auktoritet

Bygg upp förtroende och auktoritet i din nisch. Visa på din kunskap, bli omnämnd och bygg länkar, citera trovärdiga källor och demonstrera varför ditt innehåll är värdefullt. Googles riktlinjer kring EEAT kommer fortsatt vara relevanta.

Webinar: SEO genom hela kundresan

Sabine går igenom hur du kan implementera en genomtänkt SEO-strategi som engagerar och konverterar genom HELA kundresan – inte bara när dina potentiella kunder aktivt söker information.

Hur följer jag upp AI Overviews?

Som med allt nytt så är det en period av lärande i början. Håll koll på sökresultaten för dina viktigaste sökord. Vad är det som genererar ett AI-resultat? Vilket innehåll är det som visas? Utvärdera och anpassa er strategi efter det.

De klick och exponeringar du får från AI Overviews kommer inkluderas i din data i Google Search Console, men än så länge kan du inte filtrera ut vad som kommer från AI Overviews och vad som kommer från den traditionella listningen. Detta kan komma att ändras, så vi får helt enkelt fortsätta hålla utkik i Google Search Console och se vad Google erbjuder för data.

Till dess håll ett öga i Search Console på de sökningar där AI Overviews tenderar att visas och se hur utvecklingen ser ut sett till klickfrekvens. Verktyg som Ahrefs med flera ger också värdefulla insikter om för vilka sökningar som AI Overviews triggas, och när din sajt nämns inom den.

AI Overviews markerar ett skifte i hur Google presenterar information i sökresultaten – samtidigt som påverkan varierar mellan branscher. Det gäller att anpassa sig där det behövs, men också att komma ihåg att Googles grundläggande mål inte har förändrats: att visa relevant och värdefullt innehåll.

Sabine LjunggrenSEO-specialist & Partner, Maia

När Google blir mer generativ räcker det inte längre att bara jaga positioner eller klick. SEO handlar nu om att synas där svaren formas och svenska företag behöver anpassa sina mål och strategier därefter. Men även i en AI-driven sökvärld är det relevant och trovärdigt innehåll som bygger förtroende och ger långsiktig synlighet.

Joanna WarnestadSEO-specialist, Maia

AI Overviews förändrar spelplanen för SEO. När användare får sina svar direkt i sökresultatet behöver vi tänka bredare och förstå var i söket vi kan skapa värde. Det gör det ännu viktigare att fortsätta skapa kvalitativt innehåll, inte bara för att driva trafik, utan för att förbli relevant i de sammanhang där AI hämtar sina svar.

Malin AlgellSEO-specialist, Maia

Är ni redo?

I samband med dessa förändringar behöver många företags sökstrategi ses över och uppdateras. Vill du bolla tankar kring hur dessa förändringar kommer påverka ditt arbetssätt med SEO? Hör gärna av dig, så tar vi en titt på din webbsidas förutsättningar tillsammans!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss