Skip to main content

Under sin årliga I/O-konferens avslöjade Google att de lanserar generativ AI direkt i sökresultaten. En riktigt stor lansering (bland många höjdpunkter under konferensen) som kommer förändra söket, och hur vi jobbar med sökmotoroptimering.

Låt oss sammanfatta vad som presenterades inom sök, och hur du förbereder dig för nya AI Overviews.

Frukostseminarium: SEO – Hur vinner du på Google idag?

Det händer mycket inom SEO, vi går igenom det som du behöver veta för att vara on top of things! Säkra din plats så ses vi i september på Berghs!

Först ut: USA

Den 14 maj 2024 bekräftade Google att utrullningen av deras nya AI-sök AI Overviews (tidigare kallat SGE, Search Generative Experience) har börjat i USA. Hundratals miljoner användare kan därmed redan nu få svar på sina frågor med AI-genererat innehåll direkt i söket. Lanseringen kommer till fler länder framöver och Google förväntas erbjuda AI Overviews till en miljard människor innan årets slut.

 

 

Illustration av hur AI Overviews kommer se ut från Googles blogg.

Hur förändrar detta sökresultatet?

På en stor del sökningar förväntas Google kunna erbjuda ett fält högst upp i sökresultatet med ett AI-genererat svar under benämningen “AI Overviews”. Det AI-genererade svaret kommer ge snabba svar på frågor och sammanställa information från flera källor. AI-svaret kommer inte ersätta sökresultatet helt, utan kommer snarare inkorporeras som en del av sökresultatet. Beroende på vad det är för sökning så kan AI-svaret i vissa fall ta upp ett större utrymme i sökresultatet, och ibland ett mindre.


Multi-step reasoning

“Let Google do the Googling for you.” Det är så Google beskriver en del av AI funktionalitet. Istället för att användaren skriver in sökord om information den söker för att därefter pussla ihop svaret själv från olika sajter eller flertalet olika sökningar så ska Google nu hjälpa dig att sammanställa informationen åt dig med AI Overview.

Det innebär att du kommer kunna ställa mer komplexa frågor med flera frågor och önskemål i ett, och Google kommer att leverera all information du behöver i ett svar med alla delar.

Under O/I-konferensen lyfte de ett exempel där en användare gör en sökning efter en ny yoga- eller pilatesstudio. Men inte bara det. Studion ska också ha bra betyg, finnas nära personen och även ha ett erbjudande för nya medlemmar. Den här mer komplexa frågan som innehåller flera olika faktorer skulle kunna ge följande sökresultat med hjälp av AI Overview:

 


Sök med video

Ytterligare en nyhet är att användare också kommer kunna göra en googling som inkluderar video. I klippet nedan kan du se hur användaren har problem med en vinylspelare, hon ställer frågan till google i videon och får sedan en lösning av AI Overviews.

 


Genererar alla sökningar ett AI-svar?

Till en början kan du räkna med att AI-genererat innehåll kommer presenteras när du söker inspiration. Exempel har visats på sökningar kopplat till t.ex. Mat och recept, filmer, musik, böcker, hotell och shopping. Vid mer komplexa frågor och sökningar där Google anser att andra sidor gör jobbet bättre kommer AI Overviews sannolikt inte erbjuda ett svar.


Hur optimerar jag för AI Overviews?

Så hur kan vi anpassa vårt innehåll för att öka förutsättningen att synas i Googles AI-sök? Google SGE, som AI Overviews tidigare hette, har funnits i Google Labs sedan maj 2023 i utvalda länder. Utifrån de tester som gjorts kan vi se att följande lärdomar har dragits i hur innehåll bör optimeras:

Fokusera på frågor och sökintention: Att förstå användarnas sökintention kommer vara viktigare än någonsin. Skapa innehåll som möter intentionen och besvarar specifika frågor. Fokusera på long-tail-sökord och informativa frågor för att snappas upp av AI.

Strukturerade och tydliga texter: Organisera ditt innehåll med tydliga rubriker, underrubriker, punktlistor och koncist språk. En god läsbarhet hjälper Googles AI att förstå ditt innehåll och identifiera viktiga delar som kan inkluderas i AI:ns sammanfattningar.

Visa din expertis och auktoritet: Bygg upp förtroende och auktoritet i din nisch. Visa på din kunskap, citera trovärdiga källor och demonstrera varför ditt innehåll är värdefullt. Googles riktlinjer kring E-E-A-T kommer fortsatt vara relevanta. .

Analysera AI Overviews: Som med allt nytt så är det en period av lärande i början. Håll koll på sökresultaten för dina viktigaste sökord. Vad är det som genererar ett AI-resultat? Vilket innehåll är det som visas? Utvärdera och anpassa er strategi efter det.

Överväg sökningar som sker i flera steg: Som du kan se i exemplet ovan så kommer Googles AI kunna hantera komplexa frågor. Utvärdera om ni har scenarion där era kunder beslut och frågor involverar flera parametrar och hur ni besvarar dem i ert innehåll, för att maximera förutsättningarna att snappas i AI Overviews.

Med det sagt, kom ihåg att AI Overviews fortfarande är under utveckling, så räkna med att best practices också kommer att förändras med tiden. Men att fokusera på högkvalitativt, informativt innehåll som verkligen tillgodoser användarnas behov är alltid en stark grund för att öka dina chanser att synas i AI Overviews.


Hur följer jag upp AI Overviews?

Exakt hur mycket AI Overviews kommer att påverka mätetal som CTR och organisk trafik är svårt att förutspå, men att det kommer att påverka är i alla fall säkert. De klick och exponeringar du får från AI Overviews kommer inkluderas i din data i Google Search Console, men än så länge är det inte bekräftat att du kommer kunna filtrera ut vad som kommer från AI Overviews och vad som kommer från den traditionella listningen. Detta kan komma att ändras, så vi får helt enkelt fortsätta hålla utkik i Google Search Console och se vad Google erbjuder för data.

Tankar från specialisterna:

Ska bli väldigt intressant att se vilken typ av ny data som Google kommer kunna dela om användarns sökningar och beteenden. Likaså hur detta kommer påverka arbetet med köpt sök.

Sabine LjunggrenSEO-specialist & Partner, Maia

Enligt Google ska AI Overview leda till fler klick till sajt än den traditionella listningen med de blåa länkarna. Om det blir verklighet får vi vänta och se. Det ska bli riktigt spännande att följa de första analyserna från USA!

Joanna WarnestadSEO-specialist, Maia

Det här är definitivt början på ett nytt kapitel inom sök och det ska bli spännande att se hur nya sökbeteenden kommer att förändra arbetet med innehåll och SEO.

Malin AlgellSEO-specialist, Maia

Är du redo?

I samband med dessa förändringar behöver många företags sökstrategi ses över och uppdateras. Vill du bolla tankar kring hur dessa förändringar kommer påverka ditt arbetssätt med SEO? Hör gärna av dig, så tar vi en titt på din hemsidas förutsättningar tillsammans!

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss