Skip to main content

Tänk dig att du söker efter råd om hur du kan lindra migrän. Du stöter på två artiklar på nätet – den ena är skriven av en läkare med flera års erfarenhet, den andra av en anonym skribent utan källhänvisningar. Vilken litar du mest på?

Google tänker på samma sätt. För att ranka högt i sökresultaten måste din webbplats visa att den har både expertis och erfarenhet – och att den är en trovärdig källa. Det är här EEAT kommer in i bilden. I den här guiden bryter vi ner de fyra delarna i Googles guidelines för kvalitativt innehåll och lär oss hur du kan använda riktlinjerna för att bygga innehåll som både din målgrupp och sökmotorer litar på.

En djupdykning i de 4 delarna

Hemligheten i din innehållsstrategi stavas EEAT. Förkortningen står för Expertise, Experience, Authoritativeness och Trustworthiness. Eller på svenska: Expertis, erfarenhet, auktoritet och trovärdighet. Inom SEO så är det guidelines för hur du skapar kvalitativt innehåll för din målgrupp. Guidelines som Google tagit fram för att skapa bättre sökresultat som inte ska ge användarna missvisande information.

Extra viktigt är EEAT för webbsidor som behandlar ämnen inom det man brukar kalla “Your Money or Your Life” (YMYL). Som till exempel finans och hälsa som är ämnen som kan påverka besökarens mående eller finansiella situation om informationen är felaktig eller innehåller missvisande råd.

EEAT är inte direkt en rankingfaktor. Men om din webbplats och ditt innehåll visar på expertis, erfarenhet, auktoritet och trovärdighet så kan det indirekt leda till att Google rankar det högt i det organiska sökresultatet.

Låt oss gå igenom Googles guidelines för kvalitativt innehåll mer i detalj!

Expertis (Expertise)

Den här första delen är det senaste tillskottet till förkortningen och lades till av Google år 2022 – vi gick då från EAT till EEAT. Expertis handlar om hur mycket din webbplats och dina skribenter är experter inom det ämne de skriver om. Google vill se att innehållet är skrivet av någon som har djup kunskap om ämnet och kan ge användarna värdefull information.

Det kan exempelvis visas genom att presentera expertens titel och namn (som i min byline längst ner i det här blogginlägget), eller som här på 1177.se där en läkare har granskat texten som handlar om smittspridning. En kvalitetsstämpel på att informationen är korrekt.

Exempel på expertise (EEAT) från 1177.se.

Erfarenhet (Experience)

Erfarenhet i EEAT handlar om att visa att innehållsskaparen har praktisk erfarenhet av ämnet de skriver om. Till skillnad från expertis, som fokuserar på formell utbildning och teoretisk kunskap, handlar erfarenhet om att faktiskt ha testat, använt eller upplevt det man pratar om.

För en sajt som handlar om resor kan det till exempel vara en resebloggare som berättar om destinationer som den själv har besökt. För en e-handel skulle det kunna vara kundrecensioner som berättar om positiva erfarenheter av en produkt.

Exempel på Experience (EEAT) från Lyko.

Auktoritet (Authoritativeness)

Auktoritet handlar om att bygga upp ditt varumärke och göra det till en källa som andra har förtroende för. Det räcker inte bara att ha expertis och erfarenhet – andra måste också se dig som en auktoritet. Auktoritet byggs genom att andra experter, webbplatser och källor hänvisar till dig som en pålitlig röst inom ditt område. Ur ett SEO-perspektiv kan det handla om att bygga länkar och bli omnämnd på andra webbplatser.

Exempelvis kan det för en restaurang vara att bli listad i en restaurangguide.

Exempel på auktoritet (EEAT) från sajten Thatsup

Trovärdighet (Trustworthiness)

Trovärdighet handlar om hur pålitlig och säker din webbplats är. Google vill inte visa innehåll från sidor som kan utgöra en säkerhetsrisk eller som sprider felaktig information. För att betraktas som trovärdig behöver din webbplats uppfylla både innehållsmässiga och tekniska krav.

En stark trovärdighet (Trustworthiness) bygger på att din webbplats och ditt innehåll uppvisar expertis (Expertise), erfarenhet (Experience) och auktoritet (Authoritativeness) – det finns ingen trovärdighet utan dessa tre faktorer.

Men det handlar också om tekniska aspekter, exempelvis hygienfaktorer som att sajten har SSL-certifikat och använder HTTPS.

Kombinationen av innehållsmässig kvalitet och teknisk säkerhet gör att Google kan lita på din webbplats, och i förlängningen ge den bättre synlighet i sökresultaten.

Exemepl på trovärdighet (EEAT) på Maia Marketings webbsida.

Tips för hur du kan stärka EEAT

Låt oss gå igenom några konkreta tips som kan stärka EEAT för din sajt.

  • Visa kontaktuppgifter – Synliggör dem på sajt, de gör dig som avsändare mer trovärdig.
  • Bygg länkar – Ju fler trovärdiga källor som nämner och länkar till dig desto mer auktoritär blir också du som avsändare.
  • Uppdatera ditt innehåll – Användare och Google uppskattar relevant och uppdaterad information i sökresultaten.
  • Dubbelkolla fakta – Korrekt information är grunden för kvalitativt innehåll och ökat förtroende.
  • Fler positiva recensioner – Bra betyg och omdömen från kunder stärker både varumärket och trovärdigheten.
  • Nyttja experter – Intervjua, bjud in gästskribenter eller låt företagets egna experter dela kunskap på er sajt.
  • Visa meriter – Våga skryta och visa upp er erfarenhet som utmärkelser, certifieringar, utbildning eller andra branschmeriter.

Erbjud det bästa för dina besökare

Med fokus på alla fyra delar av EEAT kommer du erbjuda det allra bästa för dina besökare – och förbättra dina chanser att ranka högre i Googles sökresultat!

Men så mycket mer räknas när det gäller att ta topp-positioner i det organiska söket. Behöver ni hjälp med sökmotoroptimering (SEO)? Kontakta oss på Maia så kan vi diskutera vidare hur vi skulle kunna hjälpa er!

Joanna Warnestad

SEO SPECIALIST

Joanna är utbildad medie- och kommunikationsvetare med erfarenhet av att arbeta som content manager med fokus på digital marknadsföring och är absolut vassast på SEO.