Skip to main content

YouTube har länge varit kungen i videovärlden, men det finns en ettrig utmanare. Video-appen TikTok har flera år i rad varit den mest nedladdade appen och tagit världen med storm med sitt lättkonsumerad videoformat – ett format många andra plattformar också försöker erbjuda för att vinna tillbaka lite av den förlorade uppmärksamheten. Det är här YouTubes utmanare YouTube Shorts kommer in i bilden.

I detta inlägg delar vi grunderna i hur du skapar och laddar upp YouTube Shorts så att du kan komma igång med detta förhållandevis nya och uppskattade videoformat på YouTube!

Vad är YouTube Shorts?

YouTube Shorts är korta videoklipp i vertikalt format som filmas med mobil och kan laddas upp direkt på YouTube via deras app. Till skillnad från vanliga videoklipp på YouTube – som tenderar att vara flera minuter eller till och med timmar långt innehåll – är YouTube Shorts klipp på ca 15-60 sekunder. YouTube Shorts är likt TikTok utformat för att underhålla tittaren i ett kreativt och snabbkonsumerat format. 

Till skillnad från Instagram Stories och Snapchat – där innehållet försvinner – så sparas YouTube Shorts antingen på din befintliga kanal eller om du väljer att skapa en separat kanal för bara Shorts. Med andra ord är Shorts YouTubes motsvarighet till Instagram reels och TikTok videos.

Hur hittar man YouTube Shorts?

Till skillnad från TikTok så har YouTube Shorts inte en egen app, utan klippen är en del av YouTube ordinarie app – så allt YouTube-innehåll finns samlat på en plats. Shorts kan man hitta på flera sätt, antingen:

  • via “Shorts” ikonen på YouTubes startsida
  • via en YouTube-kanal
  • via notifikationer.

Hur långa kan YouTube Shorts vara?

YouTube Shorts kan max vara 15 sekunder, men du kan publicera flera klipp efter varandra och som mest komma upp i 60 sekunder totalt. Men kom ihåg att om du vill använda dig av YouTubes musikbibliotek så får klippet i sin helhet max vara 15 sekunder långt.

youtube shorts feed example

Hur skapar jag en YouTube Shorts video?

  1. Ladda ner YouTube appen och logga in på din YouTube profil.
  2. Klicka på + ikonen längst ner på startsidan och välj “Skapa en Shorts-video”.
  3. Håll i den röda knappen för att spela in ett 15 sekunders klipp. Vill du skapa ett längre klipp? Klicka då istället på “15” ovanför knappen och byt till 60 sekunder.
    Filter och verktyg? Utforska menyn på höger sidan!
    Musik och ljud? Klicka på “Lägg till ljud” högst upp för att lägga till ljud innan eller efter du spelat in klippet.
  4. När du har spelat in ditt klipp klickar du på “Checkboxen” och förhandsgranskar ditt klipp. Även här kan du välja lägga till text, filter eller ljud. När du känner dig nöjd klickar du på “Nästa”.
  5. Nu ska du bara lägga till en titel (max 100 tecken, men vi rekommenderar max 40 tecken) och välja om du vill att din video ska vara offentlig (alla kan se den), olistad (bara personer som har länken kan se den) eller privat (bara du kan se den). Samt om videon är lämplig för barn.
  6. Slutligen klickar du på “Ladda upp Shorts-video”.
youtube-shorts-exempel

Hur du laddar upp en YouTube Shorts-video steg för steg.

Best practices för YouTube Shorts

Hur gör man en riktigt bra YouTube Shorts video? Här är några tips att ha med sig i skapandet.

Fånga uppmärksamhet

Innehållet är kort och likaså uppmärksamheten, det är därför viktigt att fånga intresset redan under de första sekunderna!

Erbjud värde 

Varför ska man titta på klippet? Tänk på att ge ett tydligt värde, om det så är underhållning och ett gott skratt eller intressant information.

Tänk på återuppspelning

När klippet är slut startas en automatisk återuppspelning av klippet. Ha det i åtanke när du skapar klippet! Vill man titta på klippet flera gånger?

Tänk på formatet

YouTube Shorts ska inte användas för att koka när ett långt klipp i ett kort format. Tänk på att användare vänder sig till Shorts för att titta på enkelt lättkonsumerat innehåll. 

Skräddarsy din thumbnail

Precis som att du kan skräddarsy och ladda upp din thumbnail för YouTube video så kan du även göra det för dina Shorts. Tänk på att fånga uppmärksamhet och visa en relevant förhandstitt på vad klippet kommer handla om. Observera att du inte kan göra detta i appen utan behöver vara inloggad i desktop vyn. 

Storlek, format och mått? 

Som många andra sociala plattformar så testar även YouTube olika sätt att presentera innehåll, och därmed kan storlekar, format och rekommenderade mått ändras. De senaste rekommendationerna för YouTube Shorts 2022 är:

  • Mått: 1080 px x 1920 px
  • Ratio: 9:16 (men 1:1 är också tillåtet)
  • Längd: Max 60 sekunder

Webinar: Öka din synlighet på Youtube med hjälp av SEO

Youtube är världens näst största sökmotor och ägs av Google – vi berättar hur du får ut det mesta av deras algoritm från ett sökperspektiv!

Vem passar YouTube Shorts för?

Är du eller ni som företag aktiva på Instagram Stories, Instagram Reels eller TikTok? Ja då är steget till YouTube Shorts inte särskilt långt. Anamma samma typ av lättsmälta innehåll som ni gör där och anpassa det till YouTubes format. 

Är video helt nytt? YouTube Shorts är ett perfekt format att skapa en alldaglig innehåll. Vad ni ska publicera för innehåll beror såklart på er verksamhet och vad just er målgrupp är intresserad av. Här är några idéer!

  • Bakom kulisserna – visa hur det kan se ut en dag på kontoret, förberedelser inför ett event, fotografering eller lansering. 
  • Sneak peek – har ni någon spännande nyhet eller video på gång? Dela en liten teaser om vad som kommer!
  • Korta tips – klippen ska vara korta så varför inte dela korta tips eller något som kan bjuda på ett litet “aha”-moment för er målgrupp? 
  • Hoppa på en trend – det skapas virala trender på YouTube dagligen. Utforska om det finns trender som passar ditt eller ert varumärke och skapa trendigt innehåll du också.

Lär dig mer om YouTube

Vill du lära dig mer om hur du maximerar YouTube som plattform och får ditt innehåll att synas ännu mer? Missa inte mitt kostnadsfria webinar om YouTube SEO. Du läste rätt – sökmotoroptimering! Under ca 60 minuter delar jag värdefulla tips för hur du optimerar ditt videoinnehåll på YouTube och visar exempel på hur andra företag gör! 

Sabine Ljunggren

SENIOR SEO SPECIALIST / COO

Sabine är en prisbelönt marknadsförare med spets inom SEO och innehåll. På Maia hjälper hon våra kunder både strategiskt och operativt att nå resultat inom SEO, samtidigt som hon utbildar på skolor och för Google.