Vill du få mer synlighet på Pinterest och driva mer trafik från Pinterest till din webbplats? Då har du hamnat helt rätt! I denna guide delar vi med oss av våra främsta tips inom Pinterest SEO så att du på ett framgångsrikt sätt kan optimera din profil, öka engagemang och leda mer trafik till din webbplats.
Vad är Pinterest SEO?
Precis som Google så är även Pinterest i grunden en sökmotor. Pinterest SEO syftat till processen att optimera din Pinterest-profil och pins för att få bättre synlighet på relevanta sökningar, för att i sin tur driva mer trafik till sin webbplats från Pinterest.
Likt Google och andra sökmotorer så har även Pinterest en rad rankingfaktorer som som påverkar hur ens innehåll presterar. Till skillnad från när du sökmotoroptimerar din webbplats, där inlänkar och teknisk SEO spelar en stor roll, så har istället engagemang och social shares en inverkan på Pinterest SEO.
Hur kommer jag igång med Pinterest SEO?
Innan du kan börja med hands-on Pinterest SEO så behöver du ha några grundförutsättningar på plats. Här nedan går jag igenom grunderna, och var du hittar med detaljerad information.
Skapa ett företagskonto
Börja med att skapa ett företagskonto om du inte redan har det. Om du har ett privatkonto så kan du enkelt byta till ett företagskonto istället. Med ett företagskonto får du tillgång till värdefull statistik i Pinterest analytics.
Verifiera ditt konto
För att Pinterest ska veta att det är ett företag som står bakom kontot så behöver ni verifiera kontot. Pinterest själva delar tydliga instruktioner på hur ni gör. När kontot är verifierat kommer ni dessutom ha en direktlänk till er webbplats i er profil. Det vill ni inte gå miste om!
Gör en sökordsanalys
Det finns verktyg för att göra sökordsanalyser för Pinterest, men mycket av inspirationen och underlaget kan du hitta i själva Pinterest. Testa t.ex. att påbörja en sökning i sökfältet och se vad Pinterest föreslår för sökningar. Dessa förslag är populära sökningar och ger en bra indikation på vad besökare är intresserade av på ämnet och ofta söker efter. Se nedan exempel på påbörjad sökning på “inredning”.
Ta även hjälp de föreslagna sökorden i de färgade rutorna under sökfältet för att utöka dina sökningar och få fler förslag.
Skärmavbild av påbörjad sökning på Pinterest
Gratis checklista för Social Search
Maximera din organiska synlighet med hjälp av sökmotoroptimering på sociala medier. Ta hjälp av vår checklista för 5 olika kanaler!
Börja optimera
Nu när du har era viktigaste sökord på plats så är det dags att börja med er Pinterest SEO. Här nedan följer sju tips på saker ni kan optimera för att öka er synlighet och driva trafik till er webbplats.
1. Optimera er profil
Ett effektivt att optimera förutsättningarna för att din profil ska vara extra sökbar på relevanta sökord är att ni optimerar profilens visningsnamn. Låt säga att ni är en inredningsbutik, då skulle ert visningsnamn kunna vara “Företag – Inredning, möbler och inspiration för hemmet”.
Nästa steg är att ge er profiltext lite kärlek. Här har ni en möjlighe att presentera er profil, så att framtida prenumeranter vet vad de kan förvänta sig av er. Glöm inte att inkluderar viktiga sökord som speglar ert innehåll för att er Pinterest SEO ska vara på topp.
2. Testa video
Att rörligt går hem i sociala medier är ingen nyhet. Detta gäller även Pinterest. Är ert företag verksamma inom mat och dryck, mode, skönhet, DIY, underhållning eller inredning? Kul, då har ni extra stor potential, för det är just inom dessa områden som video presterar allra bäst. En video pin ger er både möjlighet att berätta mer än en bild och Pinterest premierar video och visas högst upp i mobilappen. Dessutom ger de i snitt högre engagemang än bilder.
3. Namnge anslagstavlor med omsorg
Precis som att spellistor är viktigt för Youtube SEO så ska man ta väl hand om hur ens anslagstavlor presenteras inom Pinterest SEO. Namnge dina anslagstavlor strategiskt i linje med dina sökord så att den blir sökbar och tänk även på att omslagsbilden ska illustrera innehållet och väcka intresse. IKEA USA gör ett strålande jobb i att presentera sina anslagstavlor och har dessutom en beskrivande text för varje kategori. Hatten av!
IKEA USA på Pinterest
4. Skapa värdefullt innehåll
Bästa sättet att lyckas med Pinterest SEO är att skapa intresseväckande och värdefullt innehåll som får användare pausa scrollandet, gilla och spara. Det viktiga är att innehållet speglar det er målgrupp är intresserade av.
5. Tänk på bildformatet
Att ladda upp fenomenalt innehåll i tokigt format kan påverka hur innehållet presterar. Så maxa potentialen. Olika sociala medier har olika bildformat. Optimalt bildformat för Pinterest är 2:3 eller 600×900 pixlar. Vad det gäller videoformat på Pinterest så stöttar plattformen både kvadrat (1:1), stående (9:16, 4:5, 2:3) och liggande (16:9) format. I regel presterar liggande sämst, så fokusera på att köra stående eller kvadrat.
6. Pin titel och beskrivning
Precis som din metadata så är din pin titel och beskrivning en solklar del av optimeringen inom Pinterest SEO. Det är just med dina enskilda pins som du med största sannolikhet kommer bli upptäckt. Därför är det viktigt att varje pin har en optimerad titel och beskrivning som lyfter ditt sökord. Tänk på att både titeln och beskrivningen ska vara tydlig, intresseväckande och ta hänsyn till sökordet.
Pin från Nordic Nest Sverige
Längd? Håll titeln till max 100 tecken och beskrivningen till max 500 tecken, men lägg krutet på beskrivningens första 50-60 tecken, det är den det besökarna kommer se i flödet.
7. Rich Pins
Rich Pins, vad är det? Jo det är en sorts strukturerad data som du INTE får missa! Med Rich Pins på plats blir pins som du delar från din webbplats automatiskt en Rich Pin hämtar extra information från sidan. En boost för att göra dig mer sökbar!
I dagsläget finns det fyra typer av Rich Pins som du kan använda på Pinterest; “Produkt”, “Artikel”, “App” och “Recept”.
Pin från BBC Food
Nyfiken på Pinterest SEO?
Vill du få hjälp med att komma igång med Pinterest SEO? Kul! Hör gärna av dig så tar vi en kaffe och kikar på era förutsättningar för att boosta synligheten på Pinterest. Och är kanske Pinterest-annonsering är en oupptäckt guldgruva? Låt oss ta reda på det!
Jimmy Björnhård
SENIOR DIGITAL STRATEG
Jimmy är en serieentreprenör och passionerad growth marketer. På Maia är han VD, Senior konsult samt utbildare hos våra kunder och skolor.