Instagram är en av världens mest populära sociala medieplattformar med över en miljard aktiva användare. För att lyckas på plattformen gäller det att förstå både Instagram algoritmen och sin målgrupps beteende. Men vad gäller egentligen? Vad finns det för missuppfattningar om Instagrams algoritm? Och hur ska du tänka när du skapar innehåll? Genom att förstå hur Instagrams algoritmer fungerar kan du skapa innehåll som faktiskt når din målgrupp. I detta blogginlägg går vi igenom hur algoritmerna fungerar och hur du kan optimera ditt innehåll.
Vad är Instagrams algoritmer?
Syftet med Instagrams algoritmer är att visa relevant innehåll för användarna. Genom att analysera användarnas beteende och engagemang kan algoritmerna visa innehåll i flödet till personer som med största sannolikhet är intresserade och benägna att engagera sig. Men viktigt att komma ihåg är att Instagrams algoritm ständigt förändras, något som fungerade för ett halvår sedan behöver nödvändigtvis inte fungera idag.
Hur algoritmerna fungerar
Det är viktigt att förstå att Instagram inte använder en enda algoritm för hela plattformen, utan flera olika för att anpassa innehållet efter användarnas beteende.
Olika funktioner för olika ändamål
Appen är anpassad till att visa olika typer av innehåll i de olika funktionerna.
Flödet
Den personliga startsidan på Instagram, där användare kan se inlägg från konton de följer, innehåll som rekommenderas samt annonser i olika format.
Stories
Gör det enkelt att dela vardagsögonblick och hålla kontakten med personer och intressen som betyder mycket för användaren. Här visas innehåll från dina följda konton samt annonser.
Utforska
Hjälper till att upptäcka nya kreatörer och innehåll genom rekommenderade bilder och videor från konton användaren ännu inte följer.
Reels
Inriktat på underhållning och visar främst videor från konton användaren inte följer, utvalda baserat på vad plattformen tror att användaren kommer att uppskatta.
Vad påverkar Instagrams algoritmer?
Engagemang
Algoritmerna analyserar vad användarna gillar, delar, sparar, kommenterar, samt vilka konton de interagerar med.
Relevans
Ju mer en användare interagerar med ett visst konto, desto större är chanserna att de ser fler av kontots framtida inlägg.
Tid
Nyare inlägg har högre prioritering än äldre. Det är därför viktigt att analysera sin målgrupp och publicera under rätt tider för att maximera synligheten.
Frekvens
Hur ofta en användare är aktiv på Instagram påverkar också vad som visas för dem. För aktiva användare visas ett bredare urval av inlägg med nytt innehåll från olika källor, men de som loggar in mer sällan får mer prioriterade innehåll, det vill säga de mest engagerande och relevanta inläggen som publicerats sedan deras senaste besök.
Innehållstyp
Beroende på om en användare föredrar Reels, bilder eller karuseller anpassar Instagrams algoritmer vilket typ av innehåll som visas för den användaren. Det är därför videoformat som Reels många gånger har en fördel, eftersom de tenderar att få högre engagemang.
Vanliga missuppfattningar om algoritmen
Det finns många olika uppfattningar om hur Instagrams algoritmer fungerar. Några vanligt förekommande missuppfattningar:
- Att hashtags är den viktigaste faktorn för räckvidd: Hashtags hjälper, men är inte den viktigaste faktorn. Det används främst för att kategorisera innehåll och är ett bra sätt att utforska liknande innehåll på, det garanterar dock inte synlighet. Däremot kan rätt val av hashtags hjälpa algoritmen att förstå ditt innehåll.
- Att algoritmen straffar användare som inte publicerar så ofta: Man blir inte straffad för att publicera sällan. Däremot kan räckvidden påverkas negativt eftersom Instagrams algoritmer prioriterar innehåll från konton som användare interagerar med regelbundet. Ett konto som publicerar inlägg en gång i veckan med högt engagemang kan dock fortfarande prestera bättre än ett konto med 5 inlägg per vecka utan interaktioner.
- Att Instagram-företagskonton inte når samma mängd personer som privata konton: Instagrams vd Adam Mosseri har själv framfört att det ligger i deras intresse som företag att se till att kreatörer kan nå sin publik så de kan växa, eftersom det innebär mer användande av plattformen:
”“The more effectively we help that audience see your content, the more they will use our platform.”
Adam Mosserivd, Instagram
Hur kan du optimera för algoritmen?
För att nå din målgrupp, få ökad räckvidd och engagemang är det viktigt att förstå både algoritmen och din målgrupp. Så, vad kan du göra för att optimera för Instagrams algoritmer?
1. Skapa engagerande innehåll
Shareable content is good content. Adam Mosseri har sagt att delningar är en viktig aspekt när det kommer till ranking av innehåll, se till att du skapar innehåll som är troligt att användare delar och tänk på att skapa content som din målgrupp vill interagera med.
2. Var konsekvent & experimentera
Publicera regelbundet och testa vilka format och innehåll som din målgrupp interagerar med.
3. Analysera och anpassa
Använd Instagram Insights för att se vilka inlägg som fungerar bra och justera din strategi löpande utifrån vad som engagerar din målgrupp mest.