Skip to main content

Undrar du vad Facebook Ads format är eller hur du ska använda formaten? Det finns flera fördelar och nackdelar med de olika formaten. De lämpar sig för olika syften och kräver olika mängd av arbete för att sätta upp. I det här blogginlägget får du ta del av vad det finns för Facebook Ads format, hur du kan använda dom och vad du bör tänka på för varje enskilt format.

Vad är Facebook Ads format?

När du skapar en annons i Facebook Ads finns det flera olika format att använda sig av. Det finns alltid ett annonsformat som passar just ditt företag eller verksamhet. Annonsformaten är den grundläggande layouten för hur din annons kommer formas och se ut. Använd dig av bild, video, ord eller en kombination av dessa.

Vilka olika annonsformat finns det?

Det finns flera olika Facebook Ads format att använda.

Huvudsakliga:

Övriga:

Webinar: Effektivisera SoMe med content batching

Gör som alla influencers, planera och schemalägg innehåll i förväg för era sociala medier. I detta webinar delar vi tips på hur du rent praktiskt kommer igång med content batching och vilka verktyg du kan använda dig av.

Mer om olika Facebook Ads format

Bild (Image)

Med bildannonser kan du enkelt få fysiska produkter att sticka ut i flödet. Det är ett enkelt format där du kan skapa tilltalande annonser med hjälp av endast en bild, annonstext och CTA-knapp. En bildannons kan lätt smälta in i resterande flöde, ha därför för vana att använda färg i dina bilder och våga sticka ut, som Elle Sverige gjorde med den orangea jackan.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill visa upp dina produkter, tjänster eller varumärke.
  • Du vill skapa en annons snabbt.
  • Du endast har en bild du vill lyfta fram.

Tänk på att:

  • För bäst förutsättningar bör du använda bildförhållande 1.91:1 till 1:1 .
  • Håll din text relativt kort och överskådlig så att den snabbt fångar uppmärksamheten.
Bildannons Facebook Ads format.

Video

Kombinera en video med rubrik, text och CTA-knapp. Med korta videor på max 15 sekunder ökar chanserna till högre engagemang i jämförelse med en lång annonsvideo. Videor på Facebook spelas alltid upp automatiskt med ljudet av. Tänk därför på att skapa material som tilltalar även utan ljud, detta med hjälp av exempelvis text i videon. Visste du att videoannonser som visar sin logotyp inom första 3 sekunderna har större chans att bli ihågkomna, jämfört med de som inte presenterar sitt varumärke i videon? Kom därför ihåg att få med ditt varumärke tidigt.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill visa produktens unika egenskaper.
  • Du vill fånga uppmärksamheten hos målgruppen.
  • Du vill skapa en annons som engagerar målgruppen.

Tänk på att:

  • Videor på Facebook alltid spelas upp automatiskt med ljudet av. Skapa därför material som tilltalar även utan ljud.
  • Visa logotypen tidigt för större chans att bli ihågkomna.
Video annons Facebook Ads

Karusell (Carousel)

Karusell består av flertalet bilder eller videor med olika rubriker, texter och länkar samt en call to action-knapp för varje enskild slide. Annonsformatet fungerar bra både för övertygande säljande innehåll och för att öka varumärkeskännedom. Formatet kan användas för att exempelvis visa en process av hur din produkt används eller för att visa ett brett utbud av produkter om du driver en e-handel. En karusell är inte lika tidskrävande att skapa som en video och är dessutom väldigt effektiv då du kan visa upp fler delar från verksamheten.

Använd annonsformatet när:

  • Du har ett brett sortiment du vill visa upp.
  • Du vill visa hur något fungerar steg för steg.
  • Du inte har tid eller möjlighet att skapa en video.

Tänk på att:

  • Använda bildförhållandet 1:1 när du skapar karusellannonser.
  • Du kan använda 2-10 karusellkort.
Karusell Facebook Ads

Samling (Collection)

Samling är en mer avancerad karusellannons. Skillnaden är att samlingsannonser är ett format specifikt för mobilt användande och är mer anpassningsbar i helskärm där användarna kan göra köp direkt genom annonsen. Fungerar extra bra för stora företag eller e-handel som säljer en större mängd produkter eller tjänster.

Till en början syns bara 3-4 bilder, men klickar man sig in kommer man till en scrollbar katalog där man kan ta sig till annonsörens sajt för att köpa produkterna. När man skapar samlingsannonser kan man själv välja vilka produkter som ska visas eller om Facebook dynamiskt ska välja produkter baserat på popularitet och sannolikhet till konvertering. Att använda video som omslag tenderar att generera högre engagemangsgrad än bild.

Använd annonsformatet när:

  • Du har en e-handel.
  • Du vill göra det lättare att upptäcka och utforska produkter och tjänster via mobila enheter.

Tänk på att:

  • Annonserna endast syns i Facebook- och Instagramflödet.
  • Använda dig av bildförhållandet 1:1.
Annonsformat Samling Facebook.

Direktupplevelse (Instant experience)

Direktupplevelser, som tidigare kallades canvas, är en helskärmupplevelse som endast fungerar på mobila enheter. Direktupplevelsen kan kombineras med formaten bild, video, karusell samt samling. Samling är den vanligaste att kombinera med. När du klickar på en samlingsannons som använder direktupplevelse kommer du till en scrollbar katalog, som är själva direktupplevelsen. I direktupplevelsen kan man flytta skärmen i olika riktningar, zooma in och ut på innehållen och navigera runt inuti annonsen.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill ge möjligheten att göra köp direkt via annonsen.
  • Du vill göra det lättare att upptäcka och utforska produkter och tjänster via mobila enheter.

Tänk på att:

  • Direktupplevelser endast fungerar på mobila enheter.

Händelseannonser (Stories)

Vertikala annonser i helskärm som visas mellan olika händelser på Messenger, Instagram och Facebook. Annonser i händelser ger tittarna en intensiv upplevelse, det har visat sig att personer som tittar på stories är mer benägna att göra ett köp online som resultat av att ha sett en annons i händelser.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill skapa en intensiv upplevelse i helskärm.

Tänk på att:

  • Använda bildförhållandet 9:16 för att utnyttja hela skärmen.

Spelbara annonser (Playable ads)

Ett annonsformat som fungerar särskilt bra för appar och spel som ger användare möjligheten att interagera med annonsen. När man klickar på annonsen öppnas den upp i helskärmsläge och spelar upp en kort demo av spelet som användaren sedan kan testa innan den bestämmer sig för att köpa/ladda ner spelet.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill marknadsföra en app.
  • När du vill marknadsföra ett spel.
  • När du vill ge kunderna en försmak innan nedladdning.

Tänk på att:

  • Spelbara annonser är tillgängliga i Facebook Stories, Facebook-flödet och Audience Network.

Bildspel (Slideshow)

Bildspelsformatet liknar videoannonser och hjälper dig fånga uppmärksamhet samtidigt som du har utrymme att framhäva många fördelar med ditt företags tjänster eller produkter. Du får i princip samma fördelar som med video och bildspelsformatet, men detta format kan vara bättre att använda om du vill nå en målgrupp som har långsammare anslutning. Formatet är lätt att redigera och består av 2-15 bilder.

Använd annonsformatet när:

  • Du har en målgrupp med långsammare anslutning.
  • Du vill skapa en enklare “video”.

Tänk på att:

  • Använda dig av 2-15 bilder.
  • Använda bildförhållande 16:9 eller 1:1.

Messenger

Messengerannonser visas i fliken “chattar” i messengerappen, de känns mer personliga och kan hjälpa till att skapa en konversation mellan användaren och företaget. Beroende på vad du ställt in i Ads manager kan besökaren komma till olika ställen när annonsen klickas på, som till exempel en webbplats, app eller chatt. Messengerannonser är ett smidigt sätt för personer att komma i kontakt med er som företag i samband med en annons.

Använd annonsformatet när:

  • Du vill skapa personligare kontakt med din målgrupp.

Tänk på att:

  • Använda bildförhållande 1:1.
  • Hålla rubriker under 40 tecken och primär text under 125 tecken.

Viktigt för alla Facebook Ads format

Använd högupplösta bilder och videos

Att tänka på för alla annonsformat är att alltid använda högupplösta bilder och videor. En pixlig annons upplevs inte bara mindre professionell utan kan också göra att din målgrupp inte får med sig budskapet som du vill förmedla med din annons.

Använd rätt bildförhållande för annonsplacering

Eftersom personer har en tendens att scrolla snabbt i flöden kan det vara svårt att veta hur du ska fånga uppmärksamheten. Tänk därför på att alltid använda rätt bildförhållande för varje specifik placering. Exempelvis rekommenderas bildförhållandet 1.91:1 till 4:5 för Facebook- och Instagram-flödet samt 9:16 för stories. Du bör göra detta för att täcka upp så mycket yta på skärmen som möjligt vilket kommer öka sannolikheten att personer engagerar sig med annonsen.

Missa inte våra guider om bildstorlekar för Facebook, bildstorlekar för Instagram och bildstorlekar för Linkedin.

Alltid mobile first

Tänk alltid “mobile first” när du skapar dina annonser. Eftersom majoriteten av användarna använder plattformarna via mobilen bör du utgå från att de kommer göra det nu när de ser din annons också.

Testa

Ett tips är att använda sig av A/B-tester. Med A/B-tester kan du jämföra två olika versioner av annonsen och därefter jämföra vad som presterar bäst. Låt versionerna skilja sig åt på ett enda sätt och utvärdera vad som passar bäst för just din verksamhet och ändamål. Våga testa olika bildförhållanden, CTA-knappar, bilder eller videor. Ta hjälp av människors interaktioner med din annonsering och skapa material som folk uppskattar.

Vill du lära dig mer?

Nu har du lärt dig lite om Facebook Ads format. Spana in våra webinars och tidigare blogginlägg för att lära dig mer om digital marknadsföring!

Emma Skanvik

DIGITAL CONTENT SPECIALIST

Emma är kreativt lagd och har som digital content specialist en känsla för både bild och rörligt. Utöver själva skapandet är hon intresserad av hur man presterar bäst inom Sociala Medier, både köpt och organiskt.