Känner du dig osäker på vilken budstrategi du ska välja i Google Ads? Du är inte ensam och det kan kännas som en djungel med alla alternativ. Låt oss gå igenom alla budstrategier i Google Ads och när det passar att användas, så att du vet hur du ska tänka för att maximera resultatet för dina kampanjer.
Vad är en budstrategi?
En budstrategi är en metod för att bestämma hur mycket man är villig att betala för att visas i Googles annonsnätverk. Alla annonseringsplattformar har sina egna budstrategier, men de fungerar på olika sätt beroende på plattform. I Google Ads finns två huvudtyper: manuella och automatiserade budstrategier.
De manuella budstrategierna låter dig sätta egna bud, ett maximum CPC (cost per click) som du är villig att betala för varje klick på annonserna. De automatiserade budstrategierna använder Googles AI för att justera bud i realtid där sannolikheten är stor att det resulterar i ett klick eller en konvertering baserat på målet för kampanjen. Budstrategierna styr hur annonspengarna ska användas för att uppnå dina mål.
Vad är målet med din annonsering?
Det är inte alltid helt lätt att veta vilken budstrategi man ska välja. Är ditt främsta mål att få fler klick, öka synligheten, generera fler konverteringar eller maximera avkastningen? En tydlig målbild gör det enklare att välja rätt strategi och få ut bästa möjliga resultat från din annonsering.
Vilka budstrategier finns i Google Ads?
👀 Fokus på annonsvisningar
1. Target Impression Share
Passar till kampanjtyper: | Sök |
Beskrivning: | Styr hur ofta din annons visas på en viss plats i sökresultatet, t.ex. högst upp på sidan. Du anger en procentsats (t.ex. 90 %) och Google försöker nå den exponeringsgraden. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
2. CPM (Cost Per Mille)
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Du betalar per tusen visningar, oavsett om någon klickar eller inte. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: | Visningar räknas som en laddning men det behöver inte innebära att annonsen faktiskt är sedd. |
3. tCPM (Target CPM)
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Du anger ett snittpris per 1 000 visningar och Google försöker hålla sig till det målet. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
4. vCPM (Viewable CPM)
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Du betalar endast när minst 50% av annonsytan är synlig i 1 sekund (display) eller 2 sekunder (video). |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
👇 Fokus på klick
1. Maximize Clicks
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Google justerar buden automatiskt för att generera så många klick som möjligt inom din budget. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
2. Manual CPC
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Med manuell CPC bestämmer du själv hur mycket du är villig att betala per klick för varje enskilt sökord, annonsgrupp eller kampanj. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
🧠 Fokus på konverteringar med Smart bidding
Om du vill fokusera på konverteringar är Googles automatiska budstrategier Smart Bidding ett bra alternativ. Smart Bidding är automatiska budstrategier som använder sig av maskininlärning för att justera bud och optimera för konverteringar i realtid. Det innebär att du slipper gissa vilket bud som är rätt, istället anpassas budgivningen automatiskt utifrån dina mål och inställningar.
Smart Bidding är tillgängligt för flera typer av kampanjer och kan optimeras för att maximera antingen antalet konverteringar eller det totala konverteringsvärdet beroende på dina mål och vilken typ av kampanj du använder. För att maximera antalet konverteringar kan man använda budstrategierna Maximize Conversions och Target CPA. För att maximera det totala värdet av konverteringar kan man använda Maximize conversion value och Target ROAS.
1. Maximize Conversions
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Google optimerar buden för att generera så många konverteringar som möjligt inom din valda budget. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
2. Target CPA (Cost Per Action)
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Du anger hur mycket du är villig att betala för varje konvertering i genomsnitt och Google justerar buden för att försöka hålla sig så nära det målet som möjligt. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
3. Maximize Conversion Value
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Istället för att enbart fokusera på antalet konverteringar, optimerar Google för att maximera så högt konverteringsvärde som möjligt inom din angivna budget. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: | Konverteringsspårning behöver finnas, och varje konvertering bör ha ett definierat värde i Google Ads (till exempel genom e-handelsspårning eller värdering av leads). |
4. Target ROAS (Return on Ad Spend)
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Ange vilken avkastning du önskar per investerad krona, t.ex. ett mål-ROAS på 500% innebär att du vill få tillbaka 5 kr i konverteringsvärde för varje krona du spenderar. Google optimerar buden för att försöka nå det målet. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
💼 Skapa portfölj
Portfolio bidding innebär att du skapar en portfölj av kampanjer, annonsgrupper och sökord som delar på en gemensam budstrategi. Istället för att ställa in budstrategi för varje kampanj individuellt kan du med portfolio bidding hantera flera kampanjer med en enda budstrategi.
Eftersom portfolio bidding optimerar flera kampanjer mot ett gemensamt mål kan de bli ännu mer effektivt när de kombineras med en delad budget, särskilt när budgeten är begränsad. En delad budget gör det möjligt för Google att automatiskt fördela pengarna till de kampanjer som har störst möjlighet att leverera bra resultat utifrån målet.
1. Portfolio bidding
Passar till kampanjtyper: |
|
Beskrivning: | Du kan välja mellan flera budstrategier i en portfölj, bland annat: Target CPA, Target ROAS, Maximize Conversions, Maximize Conversion Value, Maximize Clicks, Target Impression Share och Enhanced CPC. |
Bra att använda när: |
|
Tänk på: |
|
Så använder du budstrategier för att nå dina mål
B2C
För exempelvis en e-handel som säljer produkter med varierande pris kan Maximize Conversion Value vara ett bra val. Budstrategin optimerar för att generera så högt konverteringsvärde som möjligt inom din budget, vilket passar bra om du säljer produkter med olika prisklasser och vill fokusera på att maximera intäkterna snarare än bara antalet konverteringar. Om du däremot har ett specifikt mål för hur mycket du vill få tillbaka per spenderad krona, till exempel 5 kr för varje investerad krona, kan du använda Target ROAS.
B2B
För B2B-företag som vill öka antalet leads via ett formulär på hemsidan kan Maximize Conversions vara en passande budstrategi, som optimerar för att maximera antalet konverteringar inom din budget. Om du istället har ett specifikt mål för CPA där varje lead inte får kosta mer än till exempel 1 000 kr, passar Target CPA bättre. Budstrategin optimerar för konverteringar samtidigt som du behåller kontroll över kostnaden per lead.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis finns det många olika budstrategier i Google Ads och vilken som passar bäst beror på vad du vill uppnå med din annonsering. För att välja rätt strategi är det viktigt att först definiera tydliga mål för kampanjen.
Om du främst vill ha synlighet och varumärkesexponering kan strategier som Target Impression Share eller CPM passa bra. Om målet istället är att generera trafik till webbplatsen kan Maximize Clicks eller Manual CPC vara rätt val. För att öka antalet konverteringar eller maximera avkastningen kan Smart Bidding-strategier som Target CPA, Maximize Conversions eller Target ROAS vara lämpliga alternativ. Oavsett strategi är det alltid viktigt med konverteringsspårning och att regelbundet följa upp och A/B-testa olika budstrategier för att se vilken budstrategi som ger dig bäst resultat.