Skip to main content

Känner du dig osäker på vilken budstrategi du ska välja i Google Ads? Du är inte ensam och det kan kännas som en djungel med alla alternativ. Låt oss gå igenom alla budstrategier i Google Ads och när det passar att användas, så att du vet hur du ska tänka för att maximera resultatet för dina kampanjer.

Vad är en budstrategi?

En budstrategi är en metod för att bestämma hur mycket man är villig att betala för att visas i Googles annonsnätverk. Alla annonseringsplattformar har sina egna budstrategier, men de fungerar på olika sätt beroende på plattform. I Google Ads finns två huvudtyper: manuella och automatiserade budstrategier.

De manuella budstrategierna låter dig sätta egna bud, ett maximum CPC (cost per click) som du är villig att betala för varje klick på annonserna. De automatiserade budstrategierna använder Googles AI för att justera bud i realtid där sannolikheten är stor att det resulterar i ett klick eller en konvertering baserat på målet för kampanjen. Budstrategierna styr hur annonspengarna ska användas för att uppnå dina mål.

Vad är målet med din annonsering?

Det är inte alltid helt lätt att veta vilken budstrategi man ska välja. Är ditt främsta mål att få fler klick, öka synligheten, generera fler konverteringar eller maximera avkastningen? En tydlig målbild gör det enklare att välja rätt strategi och få ut bästa möjliga resultat från din annonsering.

Webinar: Google Ads för B2B

Lär dig hur du skapar annonser som når rätt personer, vid rätt tillfälle, och hur du optimerar din annonsering för konverteringar snarare än klick.

Vilka budstrategier finns i Google Ads?

👀 Fokus på annonsvisningar

1. Target Impression Share

Passar till kampanjtyper: Sök
Beskrivning: Styr hur ofta din annons visas på en viss plats i sökresultatet, t.ex. högst upp på sidan. Du anger en procentsats (t.ex. 90 %) och Google försöker nå den exponeringsgraden.
Bra att använda när:
  • Målet är maximal synlighet på ett specifikt sökord.
  • Fokus ligger på varumärkesexponering.
  • För synlighet i specifika geografiska områden.
Tänk på:
  • Optimerar för visningar, inte konverteringar.
  • CPC kan bli hög i konkurrensutsatta branscher.
  • En hög Ad Rank är viktigt för att nå höga placeringar.

2. CPM (Cost Per Mille)

Passar till kampanjtyper:
  • Display
  • YouTube
Beskrivning: Du betalar per tusen visningar, oavsett om någon klickar eller inte.
Bra att använda när:
  • Vid varumärkesbyggande kampanjer via Display/YouTube.
  • När räckvidd är viktigare än klick och konverteringar.
Tänk på: Visningar räknas som en laddning men det behöver inte innebära att annonsen faktiskt är sedd.

3. tCPM (Target CPM)

Passar till kampanjtyper:
  • Display
  • YouTube
Beskrivning: Du anger ett snittpris per 1 000 visningar och Google försöker hålla sig till det målet.
Bra att använda när:
  • När du har ett tydligt kostnadsmål för exponering.
  • För bred räckvidd via Video/Display till ett visst pris.
Tänk på:
  • Mer kontrollerad än vanlig CPM men inte alltid billigare.
  • Påverkas av målgrupp, konkurrens och annonskvalitet.
  • Fungerar bäst med tydligt räckviddsmål och budgetkontroll.

4. vCPM (Viewable CPM)

Passar till kampanjtyper:
  • Display
  • YouTube
Beskrivning: Du betalar endast när minst 50% av annonsytan är synlig i 1 sekund (display) eller 2 sekunder (video).
Bra att använda när:
  • När det är viktigt att annonsen faktiskt syns och inte enbart laddas.
  • För varumärkesfokus och synlighet.
Tänk på:
  • Mer kvalitativ än CPM, du betalar för verklig exponering.
  • Kan vara något dyrare än standard-CPM, men ger större chans till faktisk exponering och effekt.
  • Bra val när varje visning räknas, t.ex. vid kampanjer med begränsad tidsperiod.

👇 Fokus på klick

1. Maximize Clicks

Passar till kampanjtyper:
  • Display
  • YouTube
  • Shopping
Beskrivning: Google justerar buden automatiskt för att generera så många klick som möjligt inom din budget.
Bra att använda när:
  • Syftet är att driva trafik till en webbplats eller landningssida.
  • Tillräckligt med konverteringsdata saknas för att kunna använda Smart Bidding-strategier.
Tänk på:
  • Hög sökintention är viktigt. Försök rikta annonserna mot användare som verkligen är intresserade av det du erbjuder, inte bara de som är benägna att klicka.
  • Fler klick betyder inte automatiskt bättre resultat eller fler konverteringar så det är viktigt att granska kvaliteten på trafiken.
  • Kampanjen bör ha tydliga mål även om du inte optimerar för konverteringar, så att trafiken leder till en relevant sida.

2. Manual CPC

Passar till kampanjtyper:
  • Display
  • YouTube
Beskrivning: Med manuell CPC bestämmer du själv hur mycket du är villig att betala per klick för varje enskilt sökord, annonsgrupp eller kampanj.
Bra att använda när:
  • Du vill ha full kontroll över dina bud.
  • Detaljer och precision i budjusteringar är viktigt.
Tänk på:
  • Det kräver mer tid, kunskap och uppföljning.
  • Kan bli ineffektivt i stora kampanjer eller när du snabbt vill skala upp.

🧠 Fokus på konverteringar med Smart bidding

Om du vill fokusera på konverteringar är Googles automatiska budstrategier Smart Bidding ett bra alternativ. Smart Bidding är automatiska budstrategier som använder sig av maskininlärning för att justera bud och optimera för konverteringar i realtid. Det innebär att du slipper gissa vilket bud som är rätt, istället anpassas budgivningen automatiskt utifrån dina mål och inställningar.

Smart Bidding är tillgängligt för flera typer av kampanjer och kan optimeras för att maximera antingen antalet konverteringar eller det totala konverteringsvärdet beroende på dina mål och vilken typ av kampanj du använder. För att maximera antalet konverteringar kan man använda budstrategierna Maximize Conversions och Target CPA. För att maximera det totala värdet av konverteringar kan man använda Maximize conversion value och Target ROAS.

1. Maximize Conversions

Passar till kampanjtyper:
  • Sök
  • Display
  • YouTube
  • Shopping
  • Performance Max
Beskrivning: Google optimerar buden för att generera så många konverteringar som möjligt inom din valda budget.
Bra att använda när:
  • Alla konverteringar har ungefär samma värde, t.ex. när varje lead är lika mycket värt.
  • Du vill att Google ska hantera budgivningen automatiskt utan att behöva ange ett specifikt CPA-mål.
Tänk på:
  • Du måste ha korrekt implementerad konverteringsspårning.
  • Kampanjen presterar mycket bättre om det finns tillräckligt med historisk konverteringsdata.
  • Om kampanjen inte är väl optimerad kan det snabbt bli dyrt, särskilt om trafiken inte är relevant.

2. Target CPA (Cost Per Action)

Passar till kampanjtyper:
  • Sök
  • Display
  • YouTube
  • Shopping
  • Performance Max
Beskrivning: Du anger hur mycket du är villig att betala för varje konvertering i genomsnitt och Google justerar buden för att försöka hålla sig så nära det målet som möjligt.
Bra att använda när:
  • Det finns ett tydligt mål för kostnad per konvertering och kontot har tidigare nått eller legat nära det målet.
  • Målet är att maximera antalet konverteringar inom budgeten, samtidigt som en stabil kostnad per konvertering bibehålls.
Tänk på:
  • Du behöver minst 15 konverteringar de senaste 30 dagarna från din kampanj för att budstrategin ska fungera. Ju mer konverteringsdata som finns, desto bättre.
  • Det är viktigt att ha koll på dina kostnader och sätta ett CPA-mål som är lönsamt för att få kalkylen att gå ihop.
  • Om CPA-målet sätts för lågt riskerar du däremot att begränsa räckvidden och missa potentiella konverteringar.
  • Undvik frekventa justeringar i ditt CPA för för det kan påverka algoritmen förmåga att optimera dina bud.

3. Maximize Conversion Value

Passar till kampanjtyper:
  • Sök
  • Display
  • YouTube
  • Shopping
  • Performance Max
Beskrivning: Istället för att enbart fokusera på antalet konverteringar, optimerar Google för att maximera så högt konverteringsvärde som möjligt inom din angivna budget.
Bra att använda när:
  • Produktvärden varierar, exempelvis vid försäljning av produkter med olika prisklasser.
  • Målsättningen är att maximera intäkter och prioritera lönsamhet framför enbart antal konverteringar.
Tänk på: Konverteringsspårning behöver finnas, och varje konvertering bör ha ett definierat värde i Google Ads (till exempel genom e-handelsspårning eller värdering av leads).

4. Target ROAS (Return on Ad Spend)

Passar till kampanjtyper:
  • Sök
  • Display
  • YouTube
  • Shopping
  • Performance Max
Beskrivning: Ange vilken avkastning du önskar per investerad krona, t.ex. ett mål-ROAS på 500% innebär att du vill få tillbaka 5 kr i konverteringsvärde för varje krona du spenderar. Google optimerar buden för att försöka nå det målet.
Bra att använda när:
  • Dina konverteringar varierar i värde, exempelvis för e-handel.
  • Du har som mål att optimera för avkastning snarare än bara konverteringsvolym.
Tänk på:
  • Det krävs noggrann spårning av konverteringsvärden, helst via dynamisk e-handelsdata eller korrekt leadsvärdering.
  • Säkerställ att du har koll på interna siffror för att veta vilken ROAS kontot behöver ha för att få en positiv ROI. Hög ROAS behöver inte innebära lönsamhet.
  • Börja med ett mål-ROAS som ligger nära din historiska genomsnittliga ROAS för att undvika att begränsa kampanjens räckvidd direkt.
  • Ju mer historisk data, desto mer träffsäkra blir budjusteringarna.

💼 Skapa portfölj

Portfolio bidding innebär att du skapar en portfölj av kampanjer, annonsgrupper och sökord som delar på en gemensam budstrategi. Istället för att ställa in budstrategi för varje kampanj individuellt kan du med portfolio bidding hantera flera kampanjer med en enda budstrategi.

Eftersom portfolio bidding optimerar flera kampanjer mot ett gemensamt mål kan de bli ännu mer effektivt när de kombineras med en delad budget, särskilt när budgeten är begränsad. En delad budget gör det möjligt för Google att automatiskt fördela pengarna till de kampanjer som har störst möjlighet att leverera bra resultat utifrån målet.

1. Portfolio bidding

Passar till kampanjtyper:
  • Sök
  • Display
  • Shopping
Beskrivning: Du kan välja mellan flera budstrategier i en portfölj, bland annat: Target CPA, Target ROAS, Maximize Conversions, Maximize Conversion Value, Maximize Clicks, Target Impression Share och Enhanced CPC.
Bra att använda när:
  • Flera kampanjer ska optimeras mot ett gemensamt mål.
  • Stora konton med många kampanjer ska hanteras och du vill spara tid.
  • Målet är att ge Googles algoritm mer data att arbeta med för att kunna förbättra resultaten.
Tänk på:
  • Det kräver att alla kampanjer i portföljen har relativt lika mål, annars riskerar vissa kampanjer att prestera sämre.
  • Varje kampanj behöver följas upp individuellt eftersom resultaten kan skilja sig åt även inom samma portfölj.

Så använder du budstrategier för att nå dina mål

B2C

För exempelvis en e-handel som säljer produkter med varierande pris kan Maximize Conversion Value vara ett bra val. Budstrategin optimerar för att generera så högt konverteringsvärde som möjligt inom din budget, vilket passar bra om du säljer produkter med olika prisklasser och vill fokusera på att maximera intäkterna snarare än bara antalet konverteringar. Om du däremot har ett specifikt mål för hur mycket du vill få tillbaka per spenderad krona, till exempel 5 kr för varje investerad krona, kan du använda Target ROAS.

B2B

För B2B-företag som vill öka antalet leads via ett formulär på hemsidan kan Maximize Conversions vara en passande budstrategi, som optimerar för att maximera antalet konverteringar inom din budget. Om du istället har ett specifikt mål för CPA där varje lead inte får kosta mer än till exempel 1 000 kr, passar Target CPA bättre. Budstrategin optimerar för konverteringar samtidigt som du behåller kontroll över kostnaden per lead.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det många olika budstrategier i Google Ads och vilken som passar bäst beror på vad du vill uppnå med din annonsering. För att välja rätt strategi är det viktigt att först definiera tydliga mål för kampanjen.

Om du främst vill ha synlighet och varumärkesexponering kan strategier som Target Impression Share eller CPM passa bra. Om målet istället är att generera trafik till webbplatsen kan Maximize Clicks eller Manual CPC vara rätt val. För att öka antalet konverteringar eller maximera avkastningen kan Smart Bidding-strategier som Target CPA, Maximize Conversions eller Target ROAS vara lämpliga alternativ. Oavsett strategi är det alltid viktigt med konverteringsspårning och att regelbundet följa upp och A/B-testa olika budstrategier för att se vilken budstrategi som ger dig bäst resultat.

Caroline Edlund

PERFORMANCE SPECIALIST

Caroline är utbildad till Digital Marketing Specialist på IHM Business School. Hon har en bred bakgrund inom digital marknadsföring, och har sitt största intresse inom köpt annonsering – performance marketing.